AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
821

Behöver råd ang. startbekymmer 320 E46

Ma
3
Mazz
740i -97
320i Touring -04
745 -03
Är hygglig novis på mekande, behöver råd angående en 320T E46, årsmodell 2004, gått 23000 mil.

Bilen har tyvärr stått under vintern, sista körningarna i december så gick den orent och misstände när den var kall men gick ok när den blev varm. Orkeslös när den misstände. Nu startar den inte alls och jag upplever det som att det är minimal kompression när jag gör startförsök. Har ingen komressionsmätare.

Följande felkoder har jag, ej nollställda än:
- F1, missfire cyl 4
- EE, missfire cyl 1
- E3, Fuel trim bank 1, permissible range exceeded
- E4, Fuel trim bank 2, permissible range exceeded
- 02, Activation, ignition cylinder 4

Om jag förstått rätt är tändspolarna inte helt ovanligt att de går hädan, byte av dessa på 1 och 4 verkar rimligt?
Nu går jag ut på tassemarker för mitt kunnande... Jag har också hittat på youtube att man kan ha i olja i cylindrarna för att få upp kompressionen, är det rimligt i mitt fall? Låta stå över natten och köra rent innan isättning av stiften.

Är detta en rimlig sak för mig att göra? Vad för olja i så fall?
Vill ha igång bilen för att sedan lämna in den på service är tanken.

Tacksam för råd och tips.

/Mats

Mazz
Ma
3
Mazz
740i -97
320i Touring -04
745 -03
Blygsam puff på min fråga, har inte vågat göra något än, mer än att beställa tändspolar.

Mazz
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du saknar kompression kan det vara lyftarna som hängt sig pga. luft i dem (skall vara olja).

Man får köra på startmotorn för att få upp oljetrycket och lufta dem.
Det kan iofs leda till att motorn surar ner sig...

Kör inga längre tider med startmotorn, då kan du bränna den.
Se till att batteriet är fulladdat och fräscht.
Håll nere gasen HELT när du gör detta, då det gör att du blåser rent cylindrarna.
Håller du inte gasen nere kommer stiften garanterat att sura ner sig...

Får du igång motorn, varmkör den ordentligt.
Därefter kan du byta plats på spolarna från felande till "friska" cylindrar - följer felkoderna med är det troligen spolarna...

Luktar någon spole "bränd elektronik" är den bränd.

Jag hade alltid några friska spolar i bagaget på E39:an (525i -04) och det räddade mig en gång när en spole gav upp drygt 20 mil från hemmet en söndagsförmiddag.

Byte spole utan att ha tillgång till felkodsläsare - började på första cylindern utan skillnad, men när jag bytte andra cylinderns spole gick motorn som den skulle igen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ma
3
Mazz
740i -97
320i Touring -04
745 -03
Stort tack för råd, den har precis hoppat igång.

Jag följde ditt råd helt och hållet, samt har bytt ut två tändspolar och alla stiften. Nu gick den jämt och fint och det är rent i felkodslistan dessutom. :-)

Kunde konstatera att spolar var bytta tidigare, det var två olika fabrikat.

<glad som en lärka>

Mazz
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.