AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
830

Motor olja s70b56

Hej tänkte byta olja i 850in men verkar vara en dålig marknad på 10w40 heltsyntet olja?

Vad rekommenderar ni?

mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Enligt BMW bör du använda en LL01-olja eller TWS (eller edge 10W60 - vilken numer heter Supersport har jag för mig).

LL01, finns det ett gäng av att välja mellan...
Länk

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Okej, vet du om man kan köra en ll04 olja? Hitta en helsyntetisk 5w40 castrol

mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Länk

LL04 uppfyller automatisk kraven för LL01, men har lägre halter av t ex. Svavel och fosfor vilka fungerar som skyddande additiv i oljan. Dock skall detta kompenseras med andra additiv...

Mig veterligen har Castrol inga äkta helsyntetiska 5W40-oljor, de är högraffinerade hydrocrackade mineraloljor - oavsett vad de skriver på dunkarna...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ok vågar man köra 10w60 då? Vissa säger att man enbart ska köra 5w/10w 40.

mvh
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag kör 10w60 helsyntet i min 850 M70, om det kan vara någon ledning. Jag vet flera som gör detsamma.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Som Johan B säger så uppger BMW själva att "SAE 10W-60" samt "BMW LL-01" är godkända för S70-motorn.

Och bland SAE 10W-60 är Castrol Edge och Castrol Edge Professional TWS eller vad fasiken de nu heter numera (vad håller Castrol på med egentligen - har marknadsföringsavdelningen för lite att göra eller) godkända av BMW. Sjävklart BMW's egna 10W-60 häxbrygd är såklart godkänd också.

@Johan B : Jag tror den heter Castrol Edge Supercar 10W-60 numera. När det gäller deras nya produktlinje (Edge Supercar) så är nog ordet supercar i det nog bland det töntigaste jag hört på länge. Låter mer som någon dålig Internet-scam pryl eller något riktigt billigt/dassigt som försöker dölja en värdelös produkt med högtflygande ord. Än en gång, vad fasiken håller deras marknadsföringsavdelning på med egentligen?

@j0han : Vilka är de där "vissa"? Var nämns detta och i vilket sammanhang?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.