AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.152

scam som jag inte förstår.

thekinglives
Jag har en "spekulant" som vill köpa en bil jag annonserar.
Allt luktar "negeriabrev" men jag fattar inte galoppen.

Upplägget är att han mailar och ska verka intresserad, han vill köpa och
skickar bild på "hans" pass.
Han vill ha mina uppgifter, namn adress telefonnummer, bankkontonummer.

Han ska föra över pengar, och jag ska leverera bilen till en "hon" I Frankrike som
ska skeppa bilen med MAERSK frakt, till England.

Vad är det som ska hända? missar jag något.
Självklart fattar jag att det är en "bluff" men fattar inte hur de ska scamma mig?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det finns lite olika varianter. En är att de skickar en (falsk) betalningsbekräftelse men där de "råkat" sätta över för mycket pengar. Dessa undrar de sen om du kan vara vänlig nog att betala tillbaka. En annan är att du vill att du köper en fraktförsäkring eller liknande eftersom de nu har varit så vänliga att betala utsatt pris.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Kommer inte ihåg detaljerna men han sätter in pengar på ditt konto via utländsk bank. När det inte finns täckning för beloppet kräver banken tillbaka pengarna från dig. Och då har du hunnit leverera bilen. Bra tecken på scam är när de är mer intresserad av hur betalning/leverans ska göras än skicket på din bil. Finns gamla trådar om det här på Autopower.

Min fru råkade ut för samma sak när hon skulle sälja ett par hästsadlar för fem år sedan. Så inte bara inom bilar det förekommer.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Finns väl en variant där man betalar med falsk bankväxel där köparen t om. är med på banken när den löses in ("för att visa att allt är ok") och pengarna sätts in på säljarens konto.

Sedan dröjer det några dagar innan banken upptäcker att den är falsk och då drar de tillbaka pengarna från kontot där de sattes in (säljarens konto), alt. kräver pengarna av innehavaren av kontot...men då är både köpare och bil långt borta utanför Sveriges gränser och man får inte tag på dem.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Precis, man gjorde mycket så tidigare. Nu är det inte många banker som tar i utländska checkar med tång längre så därför är det mycket falska kvitton från paypal och liknande som skickas istället. Ibland är scammen att de vill att du skickar prylen, ibland är det bara att de vill ha lite pengarna tillbaka eftersom de "råkade" skicka för mycket.

@thekinglives: Ingenting kan hända även om du skickar bankkonto (låt bli ändå) men det som sannolikt händer är bara att du får ett "kvitto" tillbaka på att han har gjort en banköverföring.

Precis som du redan listat ut är detta Nigeriabrev version 1.0.
bl
2.294
blixten
325i -88
Med andra ord är kontant betalning ett gångbart alternativ om man vill sälja en bil till en person som bor utomlands. Men då blir istället problemet de svenska bankerna och myndigheterna som anser att "alla" kontanta transaktioner görs med svarta pengar... Risken finns ju förstås att sedlarna kan vara falska också.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Skriver du ett ordentligt köpeavtal är det inga problem att komma in med cash. Däremot kan du inte längre stövla in med en säck skrynkliga hundraeurosedlar och tro att bankerna ska bli glada.

Samma regler gäller också för banköverföring från utlandet. Väldigt viktigt att kunna styrka vart pengarna kommer från, annars kan banken frysa kontot.

(Just nu är Swedbank EXTREMT kinkiga och det är inte så konstigt eftersom de precis fått miljardböter just för att de slarvat med sånt här.)
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
De kommer sannolikt att föreslå betalning via paypal, eftersom alla vet hur paypals gränssnitt ser ut och enkelt kan snickra ihop en falsk betalningsbekräftelse som de mailar dig.

Det är med andra ord en scam från början till slut.

Ett annat tydligt tecken på scam är att de heller inte vill pruta på priset.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
...fast om man loggar in på sitt PayPal konto då ser man om man verkligen har fått pengarna eller inte.

Men man skall naturligtvis inte gå på köparens uppgifter eller "bevis" på att betalningen har gått igenom. Man har inte fått pengarna förrän dessa finns på ens eget konto. Ett pdf dokument, eller annat bifogat är inte samma sak. Detta gäller för såväl PayPal som vilken bank som helst.

Men jag håller med, denna historia luktar illa från början till slut.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
...det är klart man ser det. Men bedragarnas förhoppning med det hela är att man ska tycka att det ser så korrekt ut "jag fick ju kvitto från paypal" så man inte loggar in och tittar.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Ja, därför säger jag att endast om man har loggat in på sitt konto kan man vara säker på att man har fått pengarna.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Tänk på att paypal kan dra tillbaka ett saldo på ditt konto exempelvis om pengarna kommer från ett stulet kort. ALDRIG paypal för bilaffärer i någon form. Endast om pengarna redan förts över till bankkonto är det lugnt.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Nja... det är inte så lätt att dra tillbaka pengar från PayPal som det ofta tros... Ebay kan ta tillbaka pengarna under vissa förutsättningar, men stulet kort... det är inte jag som har stulit det, så lycka till med det. Där är det bankerna och kunden, dvs. kortägaren som är ansvariga, samt PayPal för att kolla att kortet inte var anmält stulet eller spärrat när betalningen blev genomförd. Det är överhuvudtaget suspekt när någon utan ett riktigt PayPal konto försöker göra affärer genom PayPal. När du däremot har ett riktigt konto då har du ett kort och Svenskt bankkonto registrerat hos PayPal samt har fyllt i alla kontrolluppgifter som krävs för att motverka penningtvätt enligt lagen. Så PayPal är faktiskt mer seriös än vad många tror eller föreställer sig baserad på falsk "information" och rykten.

Men ja, kanske PayPal inte hade varit mitt första val varken för att betala eller ta betalt genom, men det finns andra anledningar till det, tyngsta är att PayPal tar hutlöst betalt för för affären, vilket ökar antingen säljarens eller köparens kostnader rejält. Jag gör en hel del affärer (säljer och köper) med PayPal och retar mig varje gång när ca. 5% av en transaktion försvinner och tas i "beslag" av PayPal. Definitivt ingen tjänst jag skulle använda för en bilaffär mellan två privatpersoner.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.