AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
705

Byta hela inredning inkl dörrpaneler. Efterlyser instruktion

Jag ska byta stolar och dörrpaneler på min BMW 318 2016 från tyg till skinn.

Har gjort det för flera år sedan på en annan bil men då bytte jag bara stolarna alla 4.

Jag efterlyser en videoinstruktion eller någon form av instruktion. Framför allt är det dörrpanelerna som jag skulle vilja göra på rätt sätt, så jag vill veta vad man ska tänka på vid nedmontering samt vid montering av de nya så inget blir fel.

Också undrar jag vad man kan använda för plastverktyg så det inte blir några fula märken.

Har googlat men inte lyckats hitta något. Kommer sedan att publicera bilder före/under/efter.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Sök på demonteringsverktyg så får du lite träffar på plastverktyg som är bra att ha.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Instruktioner hittar du lättast på Youtube, BMW TIS, etc.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Bästa instruktionerna finner du i TIS Länk

Verktyg för att bryta loss snäppen finns på Biltema
ha
734
haack
X3 30d -18

Är det ”samma” stolar du ska byta till? Alltså manuella till manuella eller el till el?

www.facebook.com/bimmerkodning
@haack

Efter mycket letande fick jag tag på manuella stolar i skinn något som inte är så självklart som man kan tro. Verkar som om tyg/manuell och skinn/elektrisk går hand i hand men kanske någon som gjorde denna beställning när bilen köptes.

Har lärt mig mycket under letandet t ex att värmesits inte är så vanligt i Tyskland. Också att de flesta stolar levereras utan airbags och bälten UTOM I NÅGRA FÅ FALL. Jag trodde det var en generell regel i Tyskland men det är bara när bilen varit i en olycka även om air-bagsen inte utlösts. I de stolar jag köpte följer air-bagsen och de har försäkrat att bilen inte varit med i någon olycka och att air-bagsen är i fungerande skick. Sparar mycket $$$$ och tid.

Sen finns det plats för två knappar på sidan fram (se pilarna) den längst bak av de två är "blind" (finns inte) varken på min gamla eller den nya. Den längst fram justerar bredden på svanken och finns i de gamla och de nya. Plus att de nya stolarna har "heiβung".

Så jag hoppas, peppar peppar, att det ska vara plug and play.

Länk
@Mats

Tack, superbra link!

Verktygen köpte jag till slut på eStore hoppas verkligen de fungerar.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.