AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
726

E34 518 svårstartad kall

Visa användare
134
525_vanos
523 E39 1996
Har en E34 1995 a 518 på morgonen första starten för dagen får man köra på starten länge i omgångar hoppar alltid igång efter ett tag . När det startar går den ogämt första 20 sekunderna cir svarare dåligt på gas efter det sen går den jätte bra o startar hela dagen sen samma sak nästa morgon vid kallstart

Nån som nått tips var jag kan börja felsöka

Sen undrar jag om nån vet nån som kan fixa pixel fel i displayen

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vi får hoppas du har 518 resten av dagen också, inte bara på morgonen :-)

Ok, tillbaka till allvaret. Det första som ploppar upp i klotet är att backventilen inte fungerar som den ska och bränsletrycket försvinner helt och hållet under natten.

Koppla in en bränsletrycksmätare så får du svart på vitt vad som händer och vilket tryck du har vid olika tidpunker.
Nu tror jag du har en M43-motor och jag tror inte denna har en Schrader-ventil (är inte 100% säker men tror inte den har det), så du får t-koppla in dig the old fashioned way.
Länk
Länk

Ett quick'n'dirty test kan vara att på morgonen att prime'a systemet 10-20 gånger och se om det blir någon skillnad. Många modeller från den här perioden prime'ar systemet när man vrider tändningen till läge II (men alla gör det inte). Men om du vrider om nyckeln till läge II och hör bränslepumpen gå en sekund eller två så prime'ar den när du vrider till läge II - då kan du slå av och slå på tändningen 10-20 gånger och sedan försöka starta bilen och se om det beter sig annorlunda.

Men man kan även ha problem en eller flera läckande spridare (ovanligare men händer). Bensinen droppar ned i cylindern över natten (men ofta dunstar det mesta bort men kan ställa till det i just den cylindern - men brukar mest gå dåligt i början), men samtidigt så försvinner såklart allt tryck i bränslesystemet.

Om något inte är tätt i bränslesystemet verifierar man genom att koppla in en bränsletrycksmätare och bygga upp trycket och därefter se huruvida trycket sjunker eller inte. Om trycket sjunker kan man enkelt bestämma varifrån det läcker genom att blockera olika slangar och därigenom bestämma vilken del av bränslesystemet som läckaget finns.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Inga felkoder? (risken är väl att en 95:a kräver ADS interface så då är det här med felkoder liiite svårare)
Fel på motortempgivaren är väl något jag kan misstänka.

// Magnus

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, det är nog så (jag tror faktiskt ingen E34 var OBD-kompatibel).

Motortemperaturgivaren är mycket osannolik (men inget ska uteslutas såklart men det hamnar mycket långt ned på listan). Denna felkälla är också en relik från förr då motorstyrsystemet litade blint på denna och motorerna var mycket mer känsliga för kallstart/varmstart.
M43-motorn har ett relativt avancerat motorstyrsystem och dessa brukar ha sanity checks kring sensorer. Om temperatursensorn exempelvis rapporterar 100 grader C trots att motorn varit avstängd i exempelvis 12 timmar kommer motorstyrsystemet att tycka något är lurt och ignorerar denna sensor och kör med substitutes.
En vanlig strategi (som tex Motronic 1.3 gjorde på min E34 535i) var att använda insugsluftstemperaturen som hjälp - om luften är högre än 20 grader C så antar den att motortemperaturen är 80 grader C annars så sätter den motortemperaturen till samma värde som insugsluftstemperaturen de tre första minuterna efter start.
Så effekten av en trasig/felaktig motortemperaturegivare är numera väldigt liten.

Dock väldigt enkelt att göra ett relativt bra quick'n'dirty check genom att mäta resistansen på temperaturgivaren (man ska mäta på den som skickar signal till DME såklart - inte den som skickar en signal till instrumentklustret). Dessa är i princip alltid NTC-baserade (högt motstånd kallt, lågt motstånd varmt).
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lite osäker: sitter det en kallstartsventil på de motorerna?

I så fall kan det vara den som strular...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nope, det är också en relik från förr :-)

Sista motorn mig veterligen som hade kallstartsventil var M20 och den försvann 09/1984 - så till och med min gamla E30 323i -85 var så modern att den inte hade någon kallstartsventil :-)
Visa användare
134
525_vanos
523 E39 1996
Hej jag är inte nått klokare än på mitt problem , kan det ha något med att göra jag har bara varmluft i kupen får ingen kyla alls

kan det vara så enkelt som att det kan vara bränslefilter bilen har stått väldigt länge

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nja, det är med största sannolikhet ett helt orelaterat fel (låter mer som att spjällen inte fungerar / låst sig - eller att AC-systemet inte fungerar om du med frasen "ingen kyla alls" refererar till den kyla man upplever med ett fungerande AC-system).

Se mina tidigare inlägg om hur du går vidare i din felsökning.
Visa användare
134
525_vanos
523 E39 1996
Ac kyler inte sen får jag ingen vanlig kalluft alls i kupen

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, då har du nog två ytterliggare problem att felsöka nu framåt sommarvärmen :-)

Dessa fel är dock inte relaterade till de långa tiderna du behöver gnida på startmotorn.

Angående svårt att starta på morgonen - kom på en sak. Man kan få liknande symptom om motorn av någon ovanlig anledning har mycket låg kompression när den stått stilla ett bra tag. Det är lite långsökt men hydrayliska lyftare som läcker ut sin olja över natten gör ju att kompressionen blir snordålig innan oljetryck byggts upp - så det är möjligt. Finns även andra saker men de är väldigt långsökta (men det finns fall där kylarvätska läckt in långsamt när motorn kallnar och gör att den blir svårstartad och går illa några tiotals sekunder innan kylarvätskan förbränts bort).

Men dålig kompression utesluter du på tokenkelt på bara några minuter - bara koppla in kompressionsmätaren och mäta - snabbt, enkelt och effektivt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.