AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.643

Försäkringsvärdering E36 cab 1994

Jag har nyligen skaffat en325 E36 cab 1994 som gått c:a 12000 mil som är i riktigt bra skick.Är lite undrade om hur försäkringsbolag värderar bilen vid en ev skada. Än så länge har jag valt en halvförsäkring tills bilen kommer börja användas,men tänkte helförsäkra den strax. Har en bekant som fick sin bil skadad,
och den bilen ville f-bolaget lösa in eftersom dom sa att repkostnad var mer än hälften av deras uppskattade värde. Han begärde en ny skadebesiktning från annan verkstad som låg på hälften av den
Aukt.verkstaden som först räknade på skadan,och bilen lagades till slut!

Jag har tänkt att behålla en längre tid och endast använda den sommartid vid bra väder,men vill se till att den är bra försäkrad,men vill inte få ett skambud vid eventuell skada.Hur går jag till väga och vilket försäkringsbolag rekommenderas?
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Jag har ingen erfarenhet av detta. Men för att få igång diskussionen, finns det inte entusiastförsäkringar där bilen först värderas? Vill minnas att jag läst/hört något sånt.
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Du kan kolla med Bilsport & MC. Dom ägs av Moderna försäkringar. Jag hade min Mazda MX-5 Sport 2006 försäkrad där. Helförsäkring för 12 månader kostade ca 1800 per år. Det går inte att ställa av bilen, vilket är en nackdel. Men det blir ändå billigare än att ta en helförsäkring i ett annat försäkringsbolag och sedan ha bilen påställd ca 6 månader. En nackdel till som följer med är att du måste betala fordonsskatt för hela året.

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Trasiga bilar värderas som precis allt annat. Det finns ingen särskild metod att värdera bilar bara för att de är gamla. Värderingen är nämligen "marknadsvärdet vid tidpunkten omedelbart före skadan".

Det finns inget försäkringsbolag som fastställer ett värde på bilen när du köper den, och sedan är bundna av den värderingen när bilen skadas eller blir stulen 10 år senare. Folk som påstår att "den är värderad av bolaget till 600 000" vet inte vad de snackar om, de har i själva verket fått en högsta värderingsgräns till 600 000 kr, fast är bilen bara värd 125 000 så kommer det bara vara 125 000 när den blir stulen, och inte 600 000. Det är samma sak när folk påstår att de har en lösöresgräns på 1 miljon i hemförsäkringen. Om allt de har i enrummaren skulle bli stulet så får de inte 1 miljon kr, utan bara det belopp som deras lösöre sammanlagt är värt.

Så för att svara på TS fråga så kommer din bil värderas på samma sätt som om en två år gammal bil som blir stulen: till marknadsvärdet.

Marknadsvärdet fastställs sedan utifrån vad liknande jämförbara bilar säljs för i den allmänna handeln, exempelvis på marknadsplatser på internet, främst i Sverige och går det inte att fastställa ett värde på den svenska marknaden så tittar man på den utländska marknaden; främst Tyskland om det gäller BMW. Att bilen är sex månader gammal, 25 år gammal eller 50 år gammal har ingen betydelse; det är marknadsvärdet vid en försäljning som är värdet och inget annat.

Jag som svarar är besiktningsman för BMW-klubben och kan nog hjälpa dig med ett värde - men det kommer ju bara vara ett värde vid värderingstidpunkten och inte vid skadetillfället som ju kan vara 1, 5 eller tio år senare. Jag får ibland frågor från Stockholms Handelskammare om att värdera bilar. Sist var det en 325 IX typ -88, sedan, rostig 32 000 mil, blå och automat som hade ett värderingsintyg som om det varit en 325ix coupé, röd, manuell och skinande i lacken. Värderingsintyget från bilhandlaren uppgav 165 000 kr har jag för mig, vilket försäkringsbolaget var tveksam till. Det var jag också för övrigt.

Min erfarenhet är att de flesta försäkringsbolag är rätt så generösa i sina värderingar; diverse undersökningar hos värderingsmän utfaller nämligen oftast till försäkringsbolagets fördel.

För övrigt så tror jag försäkrinsbolaget kommer vara tveksamma till att du först valt att halvförsäkra bilen och sedan vill ställa upp den helt plötsligt till en helförsäkring för att du kommit på att den är så fin. Försäkringsbolaget vet nämligen av erfarenhet att sådana bilar har en tendens att blir krockade genom eget vållande 2-3 dagar efter att de skrivit ut ett nytt försäkringsbrev för helförsäkring.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
DÅ jag frågade min försäkringsbolag om vad min förra bil var värd, då jag funderade på att växla ner från hel til lhalvförsäkring, så sa de att de inte uppger något värde förrän vid skada. Köpa grisen i säcken tyckte jag. Sök på blocket efter motsvarande bilar sa de då. Att försöka övertyga ett försäkringsbolag om att just min bil är sådär extra fin och värdefull tror jag är svårt. Entusiastförsrking är nog alterntivet i så fall.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
...fast inte ens entusiastförsäkringen kommer att tycka att just din bil är "extra fin", alla bilar i entusiastförsäkringen är nämligen oftast "extra fina".
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
...för övrigt menade jag "gamla bilar" ovan när jag skrev "trasiga bilar". :) Om du anser att din bil är extra fin så är det ju enkelt att dokumentera det. Det är bara att ta ordentligt med bilder för att styrka att just din bil är extra fin. Den kommer dock aldrig värderas vid något annat tillfälle än omedelbart före skadetillfället.

Den är dock fortfarande aldrig värd mer än vad "extra fina" E36 325 cab säljs för.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.