|
Sida 7 av 7
|
|
|---|---|
|
@ferlin, Jag avser naturligtvis Volvos sk prestanda bilar. En heter T 8a eller hette, som har en liten surrande 4a. Har i princip inget emot elbilar. De är pigga som attans i "lägre" hastigheter. Men problemet är att med dagens teknologi, främst inom energi området är att de inte är speciellt miljövänliga (snarare tvärtom). Ej heller speciellt ekonomiskt fördelaktiga utan mängder med subventioner. Det kanske blir det i framtiden men då måste batteri och framförallt energi frågan lösas. Vilket är ett gigantiskt problem då det redan idag är brist på energi och material för batterier. Men åter till spärr fråga. Är ganska övertygad om att det från Volvos sida handlar om vinst maximering. Som jag skrev tidigare billigast möjliga som ändå inte går fortare är ju helt ok. Men att betala uppemot 800 000 SEK för en klen bil som maxar 180. Inte för mig. |
|
|
Men allvarligt talat, någon skrev här tidigare i tråden ”att ni har den där gamla unkna synen på det mesta. Skeptiska mot nymodigheter och sådär”. I det här fallet vill förmodligen ingen tillbaka till hur det var förr? Tror knappast att någon vill tillbaka till 1975 där Volvos standardmodell toppade 150km/h. Så knappast att vara skeptisk mot nymodigheter om man vill behålla något som är bättre. Om man får välja mellan en Volvo som toppar 180km/h och en som toppar 250km/h, och för övrigt samma pris och konfiguration, vilken väljer man då. Take a wild guess Sen att elbilar skulle vara något nytt och fancy - öhh Ok, första elbilen kom i slutet på 1800-talet. Porsche kom för övrigt med första hybriden redan 1898. |
|
| Snacket om att elbilar fanns för 100+ år sen är hyfsat irrelevant. | |
| Jag håller med dig 428, lätt val om man ska lägga 800`, en ospärrad bil tack, gärna med minst 6 cylindrar :) | |
|
@428 Haha....på tal om trollen...inlägget innan ditt, touche! |
|
|
@ alla Utan fartspärr, Billigare än Volos värsta 180 kilometers premiumraket. Tja vad väljer man. ; ) |
|
| Lyssa med bra hörlurar : ) | |
|
@428 Kan inte tänka mig att ens grönsaksskallarna köper en Volvo för det priset, snacka om förnedrande med max 180km/h när man kör nere på kontinenten. |
|
| När jag spanade in nya IX3 så ser jag att den har toppfart på just 180! Nya VW ID3 nöjer sig med 160. Lite intressant trots allt. | |
|
Fast 180 är fortfarande ganska snabbt. Det är en känslomässig grej mest av allt. Och kanske lite osäkerhet? Är jag fortfarande en riktig man om jag blir omkörd av en Opel mellan Bremen och Hamburg? Tack och lov är Teslan spärrad på 250 km/h. ;) |
|
| Min poäng är att Volvos nivå inte är tagen ur luften. Inget annat. | |
|
Men om "ingen" kör för fort varför då begränsa toppfarten, då är det ju liksom inget problem!? Löjligt och helt klart en (mindre) faktor som kan fälla avgörande nästa gång jag köper bil (om det är på marginalen mellan två modeller). O näe, inte för att jag sannolikt kommer köra 180 km/h särskilt ofta utan för att jag får känslan att Volvo försöker uppfostra. Är det kommande elbilar man vill dölja eventuella tillkortakommanden för så är det riktigt fegt att inte tro på elbilens övriga egenskaper skulle uppväga tillräckligt. |
|
| Spelar ingen roll för mig egentligen då Volvo inte är intressant iallafall! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.