AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
11.796

Volvo inför fartspärr vid 180!

Sida 6 av 7
@4dy

När man inte har något att konstruktivt komma med så drar man fram rassekortet.

Det finns andra forum för aktivister som du kan köra din agenda på, AFA tex.
bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

Maos lilla röda i handskfacket......
MU
940
MUC
M340i - 2025
Köp Volvo, bli belåten,
Maos lilla röda integrerad i plåten,
toppfart max 90 så du inte åker ut i åkern.
Visa användare
940
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Ser att tråden avviker från temat men .... en fartspärr vid 180 km/h är enligt min synvinkel inte så viktig för den som idag väljer en Volvo.

Volvo ser jag definitivt som ett märke närmare premium än Kia/Hundai, dock ett steg efter tyska flaggskepp.

Personligen skulle jag offra toppfart för acceleration upp till fartspärren. Kan de lätta på konstruktionen samt optimera utväxlingen för både förbrukning och 0-fartspärr så är det ett plus. Återigen min åsikt.
42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Det är ok och det är ju min tråd så jag bestämmer😋

Men Kian är snabbare.😉

Är varken rasse eller nasse (för den delen inte Puh eller Ior heller) eller vad som nu antyddes tidigare. Dock gubbe.

Men i min värld (kanske något föråldrad) så signalerar detta anti premium och habegär.
När den dessutom med denna fartspärr blir extremt överprisat så blir Kian i premiumvärde/krona ett ganska duktigt mycket bättre alternativ.

Volvo har försökt i nästan 30 år att komma ifatt (det började med 850 91 tror jag) men än inte lyckats i premium hänseende. Dock är de ikapp med råge prismässigt.
Fins en grej till som det faktiskt lyckats med, den exteröra designen.

Kan tycka att de med detta beslut definitivt har punkterat möjligheten att någonsin komma ikapp.😀

428,
Jag har ägt mina bilar "på riktigt" också. Är inte särskilt imponerad av F3x ur "lyx-hänseende". Är en rätt plastig bil.
Vadå Maos lilla röda? Som om SD:s motpol är kommunism. SD är ena riktiga folkhemsvurmare. Mer sossar än sossarna själva.

Jag menar egentligen inget partipolitiskt. Folk får gärna rösta på SD om de vill för min del. Med "SD-gubbe" menar jag en 50+ man som är lite bitter och längtar till ska till en svunnen tid. Verkar otroligt vanligt här. Allt var bättre förr tydligen.

Är mest trist för er egen skull. Är bättre att ta till sig nymodigheter än att leva i det förgångna.
42
785
428
@4dy. Tror jag knappast.

Dessutom om du kallar seriösa forum medlemmar för rasister och SD gubbar (förstår iofs inte hör det hör ihop) . Vet ividsre inte om det var mig eller lanab eller någon annan du syftar på.

Men ett gott råd häng på ett annat fora.
42
785
428
Fantastiskt stavning och obegriplig meningsbyggnad i mitt förra inlägg. (Tack stavningskontrollen)

Hoppas ni förstår ändå 😀
bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

4dy....det kan ju vara så att de var lite bättre förr också??
Mycket saker är bättre idag ,de är vi nog överens om.
Men dom grundläggande sakerna är bortom all kontroll tyvärr.
Ser du inte detta så tycker jag väldigt synd om dig.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Åter till ämnet, konstaterar att mitt nuvarande vrålåk (Skoda Fabia) tydligen ska göra över 190 km/h. Är förvisso ointressant men väcker ändå tanken och frågan varför Volvo går så långt att de nöjer sig med 180 km/h? Hade de ex valt 210 km/h så tror jag inte det varit någon diskussion. Ens på autobahn. Men det officiella motivet är väl säkerhet antar jag. Blir ändå lite fundersam då dagens bilar är så pass bra att 180 inte är någon fart att tala om. Minns en resa till kontinenten med en V70N T5 2000. Låg fint, tryggt och komfortabelt på vägen i 200 km/h. Detta är 20 år sen.
Menar bara att ni har den där gamla unkna synen på det mesta. Skeptiska mot nymodigheter och sådär. Törs inte ens fråga vad ni tycker om elbilar. Vare sig ni provat eller inte.

Nä, jag har inget större intresse av detta forum. Det får dö sotdöden. Gissar att återväxten är usel.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
4dy, tyvärr har du rätt där. Det var en helt annan livskraft här på forumet för 10 år sedan.
42
785
428
@DLC, tror att det i slutändan handlar om att kapa kostnader Miljö och säkerhet är ett argument som flitigt utnyttjas idag för att förmå människor att acceptera alla möjliga tokigheter för att antingen få in pengar eller maximera vinster.

Det är ganska enkelt att se hur man kan spara om man jämför exempelvis min 440 med V60 i avseende på tex dimensionering.

Sen tillkommer det aerodynamik, klenare motor, generellt billigare lösningar etc...

42
785
428
@Grelle, det stämmer men tror snarare att orsaken är att "nya" kanaler dykt upp typ fejjan än att det beror på att AP blivit en community för åldrade, bakåtsträvande nazister.
@Grelle

Aktivister finns överallt idag som har sin destruktiva agenda men har inte på detta forum att göra, självklart var det bättre 10 år sen på forumet då dom flesta var sanna entusiaster men då slapp vi också denna typ av störande objekt.
Aktivist? Hur menar du då?
42
785
428
@lanab. Dessutom verkar självinsikt inte vara någon av deras paradgrenar.😉

fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Lustigt hur det kan spåra ur för att man tycker olika i en fråga. För att prata i sak så tycker jag det ÄR svårt att argumentera för att en fartspärr vid 180 har betydelse för den största delen av köparskaran, vem köper tex en XC40 för att kunna köra 200?

Men, om nu den officiella anledningen är säkerhetstänk från Volvo så känns det lite krystat, varför inte sätta den ännu lägre då? Aspekten "du-är-inte-myndig-att-bestämma-hur-fort-du-ska-köra" stör också, men som sagt: Det är svårt att rationellt tala mot en sådan spärr. Sen är det tråkigt att folk börja kalla varandra aktivister och annat, alla vet ju att det "är rätt" att respektera andras åsikter, eller hur? ;)
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Rörande elbilar så är jag positiv! Velade fram och tillbaka hur jag skulle göra med det stundande bytet och det slutade dock med en fossilbil till. Varför? Jo, jag är dels en motorentusiast som gärna vill njuta en riktigt fin motor, kanske en sista gång, sen så handlade det också om att en enda bil ska lösa alla mina transportuppdrag och där är vi inte ännu med bev:ar. Nästa gång jag byter, och kanske framförallt byter andrabil så är det stor chans att det blir elektriskt. Ska man mest åka omkring i närområde och gärna med blandad körning så är en helelektrisk drivlina outstanding. T.om. en eGolf är trevlig att köra, BMW I3 ännu mer och så Tesla förstås. Teslorna går ju dessutom att köra fort med, om en för en relativt kort stund, men ändock!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.