|
Sida 5 av 7
|
|
|---|---|
|
4dy: Jag har faktiskt blivit omkörd av en kärring i en Opel Kadett i 180+ en gång på motorvägen i Tjeckien. Jag och en kompis körde en BMW 850 i ca 175 km/h varpå en lätt överviktig äldre kvinna (som rökte) körde om om med en marginal på ca 10-15 km/h. För övrigt så håller jag med dig om att det knappast är Volvos kärnvärden som går förlorade i processen med fartspärr vid 180. Den som vet med sig att han vill köra fortare på 180 på autobahn köper ändå ingen Volvo. Jag tror att fler biltillverkare kommer att följa efter i denna utveckling. Trots allt så är vi som är väldigt fartglada i en ganska liten minoritet. Många kommer nog tycka att det är bra att bilen inte går att köra fortare än 180 - både försäkringsbolag, fruar med mera. |
|
|
@AlexanderK Ja så tänker man säkerligen i Sverige men den riktiga världen är inte Sverige, vi är lika weirdo i detta land med bilar som corona, är väl inget detta land klarar egentligen idag. I den riktiga världen gör man bilar som fortsätter gå 300km/h eller mer och har 700+hästkrafter, om du tror USA med sina muskelbilar skulle begränsa till 180km/h så tänk om... |
|
|
lanab, I USA är det troligen betydligt hårdare bevakning av att hastigheten följs än här. |
|
|
Kan bara tala för egen del. Men det är på något sätt känslan (inget förnuft ) som gör att jag aldrig kommer att privat köpa en iaf. dyrare Volvo efter detta. Isåfall billigast möjliga som rent transport redskap. Eller som påtvingad tjänstebil. Eller ev för att frakta trädgårdsavfall till tippen. Det finns inte i min värld att köpa en bil för 800 000 Sek + som är trött och maxar 180. Inte direkt premium. Dessutom tror jag inte någon (Södermalm Stockholmare undantaget) skulle betala en premie för detta. (Men de fixar nog säkert ett el cykel/Volvo bidrag) Kollar man globalt rörande premium bilar så går det diametralt åt motsatt håll. Fast det kanske är lite som Corona strategin vi vet ju bäst och världen runt omkring har ju tokfel. 😉😋 |
|
|
Att VOLVO är så politiskt korrekt är det som stör mest. Det finns bilköpare som vill och kan och får köra 180+ km/h men då kommer VOLVO med pekpinnen och slår dom på fingrarna. Aja baja inte köra så fort, för då kan det gå illa, nu tar vi det lite lugnt här. Typiskt svenskt. Det är så man vill kräkas. |
|
|
Haha ja nu räcker det inte med att den dysfunktionella minoriteten på Södermalm skall uppfostra oss utan även "Svensk" industri Volvo. 😋 Som tur är vi fortfarande i minoritet i Världen och det finns räddning.😀 |
|
|
@4dy Vi pratar nu om tillverkare som begränsar hastigheten, inte rättssystemet. I övrigt har dom "no limit" på en sträcka i Nevada till Las Vegas, så det är bara gasa. Vad har vi? potthål och kommunister. |
|
| Som flera är inne på så har Volvo tänkt igenom detta och garanterat stött och blött det rejält. Jag är fortfarande inne på att det dels är en tidig anpassning till BEV:ar där ”bränsletanken” krymper rejält och köparna ser andra värden än att åka fort (tyst, fin och omedelbar respons, god acceleration och framförallt åka snålt/billigt. Jag arbetar nära många som kör hybrid eller BEV och sporten där ligger snarast i hur man kan maximera range genom att köra så ekonomiskt som möjligt, inte åka på). Andra skälet är ekonomi. Sen kläcker någon internt på Volvo att detta passar utmärkt med deras image och pitchar det hela med säkerhet, inte att räckvidd på deras kommande BEV:ar blir usel om man använder effekten, eller att Volvo behöver spara pengar och detta är ett sätt. Men gott folk, visst är det bra att vi alla är fria att välja. Jag har alltid haft ett gott öga till Volvo och kommer så ha fortsatt. Men att köpa en kraftigt motoriserad Volvo för stora pengar överlåter jag till andra i dagsläget. Men man ska aldrig säga aldrig. Fina bilar är det allt! | |
Transocean |
@lanab Vilken sträcka är det? Åkte på fortkörningsböter på 212 $ 40 min utanför Vegas när jag skulle till Lee Canyon för att åka skidor. 98 mph var det väl :-) |
|
Uttrycker mig medvetet lite provokativt. Därav mina Smileys. Så jag gör det igen. Men köpte själv min ohemult dyra BMW för dess stora motor och prestanda körglädje inte för pekskärm och android auto. Dessutom har jag trimmat. Kunde sparat mer än 400 000 och köpt en Kia med samma utrustning som maxar ÖVER 180. Varför skall man betala 400 000 mer för än en Volvo gentemot motsvarande Kia? De har ju samma utrustning, säkerhet och går lika fort? Kian lite fortare dock. Dessutom om man tar in batteri bilar så är ju både Kia och Hyundai överlägsna Volvo. De har gemensamma fabriker med LG och Samsung som är de största batteri tillverkana och alla Koreaner. Sen jär ag är ju själv en premie bils kund och de kanske skulle lyssna på mig istället för att ge mig pekpinnar.😉 |
|
|
@Transocaean. Har tidvis (över ett antal år) bott i USA och pendlat Corona del mar Palm springs och ganska många ggr över 300 km/h. Blivit stoppad en gång jagad 265 då deras bil inte gick fortare. Och visst de tyckte att jag körde lite för fort men var mer intresserade av bilen. Fick inte ens böter. Igen Sverige generellt och Stockholm specifikt är inte världen. Som tur är 😀 |
|
|
428, Kan du precisera var det är fri fart i USA? Länk "f there was a road in the States that was unrestricted, you’d know about it by now." Kort sammanfattning. Fri fart finns enbart i Tyskland och på Isle of Man. Antar att det är "världen" för 428. ;-) |
|
|
Varför du ska betala mer för en Volvo än för en Kia? Ja du. För 99,99% av tiden som man INTE kör fortare än 180 km/h? Komfort, utrymmen, utrustning, image, känsla... Men för dig är alltså toppfarten huvudsaken med en bil? Du måste skoja. Jag har haft både 335d Touring och 435d Gran Coupe. Visst, trevliga bilar men de rullar lite hårt på de punkteringsfria däcken och bullret och spårkänsligheten tar bort mycket av premiumkänslan. Har man inte kostat på med merinoskinn, inklusive instrumentbrädan mm, så är det inte mycket till premiumkänsla interiört heller. När man slår igen dörren låter det inte direkt som på en Mercedes S-klass om man säger så. |
|
|
@428 Gillar dina inlägg för du ha en annan syn än dom flesta men håller med dig om att varför betala så mycket mer för en Volvo när du kan få en Kia, frågan är seriöst ställd. Det verkar som många lever i tron att Volvo fortfarande är något fint, det är inget än kinesbilar idag och har inte bättre kvalite än Kia. Så varför köpa Volvo? de har inte ens Alcantara i taket som är obligatoriskt idag för att kunna klassas som premium, inte heller premium att alla ska Volvo ägare inte ska köra fortare ön 180km/h, vad ger dom rätt att bestämma över kunden? |
|
|
@4dy Nu verkar det som man tagit bort no limit i Nevada sen något år men om du varit lite insatt hade du vetat att det varit no-limit under 10-tals år..... Länk |
|
|
Ja det stämmer att Nevada har haft en regel som snarare skall tolkas som ”frihet under ansvar”. Regnar det (iofs ovanligt) eller om trafiken är tät så kan polisen bötfälla dig ändå för vårdslöshet. Bodde i norra CA i ett par år och har själv erfarenhet av de gånger man var i Nevada. Vad jag förstått har även den isolerade delstaten Montana haft ett liknande system men osäker om det fortfarande gäller. Även om jag förstår ”4dy” chock så tycker jag ändå det funkar väldigt bra, tyskarna är för det mesta vaksamma och håller koll. Och de kör ju ofta exakt enligt skyltarna. Väldigt sällan du ser en tysk som bränner på i 120 genom ett vägarbete (det är däremot svenska turister och polska skåpbilar duktiga på). Och när hände det senast att en stockholmare flyttar på sig från mittfilen när en snabbare bil kommer ikapp? Min teori att den fria farten i Tyskland faktiskt tvingat fram en ökad respekt för de andra hastighetsgränserna och inte minst hänsyn att alltid hålla till höger. För det funkar faktiskt rätt bra där till skillnad från här hemma. |
|
|
Många Volvo-modeller tas fram av svenska ingenjörer och byggs i Torslanda-fabriken. Precis som innan de ägdes av kineser. De bygger snarare finare bilar nu än när de ägdes av Ford. Företaget Volvo kanske är kinesiskt men jag vet inte om bilarna är det. Att hävda att Volvo är "kina-skit" är rakt av rasistiskt. Men det verkar ju som att det finns gott om bakåtsträvande "SD-gubbar" på det här forumet så jag är inte förvånad. Vad gäller Kia så gör de riktigt fina bilar nuförtiden. Iaf exteriört. Har nog aldrig suttit i en. |
|
|
detta är inget för oss 428 ! Då får vi köra 4 växlat :) :) |
|
|
@4Dy. Jag har väl aldrig påstått att det är fri fart i USA. De skulle väl isåfall inte jagat mig. Nu kunde jag iofs. lätt kört ifrån den patrullen. Men det gör man inte i Californien om man har någon form av självbevarelsedrift. Men polisen där är faktiskt riktigt förnuftig om du själv beter dig . Och tyckte även om att jag överskred hastigheten typ 3ggr att det var "nästan" ok pga av förhållande. De var mer intresserade av om jag hade tyngre droger eller olagliga vapen i bilen än hastigheten. Men tillbaka till ämnet @Henke L 👍 @Pelle, jag vet 😉 |
|
|
@4dy. Vill inte på något sätt vara otrevlig men jag har inom familjen bla en V60-20 och en 440 -18. Och de är i alla avseenden inklusive kvalitet inte på samma planet. Då till 440 ans fördel. Jag ber om ursäkt men som bas min ( och de som äger bilarna på riktigt) högst subjektiva åsikt så är jag väldigt tveksam till dina inlägg. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.