AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
11.814

Volvo inför fartspärr vid 180!

Sida 4 av 7
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Jag betvivlar att anledningen är att köparna vill kunna köra i toppfarter på 220/240/260/280/300/400 på autobahn iaf.

Förutom det, finns det tusen anledningar.

Vad tror du?
bl
2.294
blixten
325i -88
qsacage, du verkar ha rätt så dålig koll på hur tyskar fungerar avseende bilar, bilkörning och autobahn, men pratar på som om du tror att du är någon sorts facit. -Från ankdammen Sverige.
I slutet på 1980-talet gjordes undersökningar på varför många tyskar valde bort Volvos flaggskeppsmodeller när de skulle köpa ny bil. En av anledningarna var att de gick för långsamt och inte hängde med i vänsterfilens tempo på autobahn. Det lär de inte göra med sina nya modeller heller. Vad du eller andra "politiskt korrekta" svenskar anser om det är rätt så irrelevant om Volvo vill behålla sina marknadsandelar i Tyskland
Nä, jag har faktiskt ingen aning varför Volvo erbjuder en modell som T8 eller BMW en M5. Det finns ju egentligen inga rationella skäl till deras existens som du själv säger.

Men jag misstänker att marknadsavdelningarna har viss koll på hur de vill positionera sina produkter. Någon på HQ i Munchen verkar ha beslutat att flertalet M-modeller kan beställas utan fartspärr med ett competition package. Verkar funka fint på Autobahn enligt flertalet youtube videor. Men det är säkert inte därför någon får för sig att köpa en M5 CP. Eller T8. Såklart.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Tyskland är ingen stor marknad för Volvo försäljningsmässigt och de har naturligtvis räknat på hur mycket försäljning de tappar där och hur mycket det är värt. Det som ni "entusiaster" inte fattar är att Volvos beslut lockar vissa andra typer av köpare istället dessutom. Vanligen rätt köpstarka sådana också. Volvo "tar sitt ansvar", "tänker på säkerheten" osv.
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Att Volvo skulle locka "andra" köpstarka potentiella bilköpare i dessa prisklasser med detta tror jag inte ett dugg på. Det känns som företaget inte lärde sig särskilt av floppen med C30n...
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
1. :)

2. Det är inte längre 1980-tal. 40 år gamla undersökningar känns inte helt trovärdiga idag. Dessutom, vad folk vill och vad vi som samhälle avgör vara rätt behöver inte vara samma sak. I en undersökning på heroinister ansåg 100% av de tillfrågade att vi borde legalisera alla droger. Då måste det vara rätt...? Eller dra parallellen med 2nd amendment i USA där alla (del flesta iaf) kan ha automatvapen i drivor hemma. Det verkar ha löst sig bra för dem som samhälle. #sarcasm

3. Prestandabilar köper inte folk primärt för deras toppfart, utan för dess köregenskaper som kurvtagning, acceleration, prestige, "kvalitet" och allmänt kukmäteri. Om folk med M5 i Sverige ligger och slirar i 330 km/h på allmän väg så, ja, då är man helt enkelt regelrätt dum i huvudet. :)

4. Löwet har helt rätt. Köpkraften ändras från feta 50+ styrelsegubbar till yngre mer moderna styrelsemän och kvinnor som har lite mer innanför pannbenet, men det är bara en del i det. Klart Volvo kan skryta om detta med säkerhet som ju är deras paradgren. Konstigt egentligen att inte fler biltillverkare gjort detta. Kvinnor som köpgrupp lär ju älska det (eller när sa er bättre hälft senast i bilsalongen "Nä, den har på tok för låg toppfart. Minst 280 ska det vara, helst över 300. Man vill ju komma fram i tid!"?).

5. Ang. huruvida jag har facit eller inte är ovidkommande. Ni vet att jag har rätt i mitt första inlägg. Det är bara en tidsfråga, och första snöbollen nerför den backen är när majoriteten (alla?) av nyproducerade bilar levereras med 5G uppkoppling med cm-precision och ständig uppkoppling med exakta kartor som uppdateras i realtid. Sanna mina ord.

Och skulle möjligen hastigheter utanför skyltat tillåtas kommer detta göras automatiskt per autopilot när vi inte längre behöver köra våra bilar. Men det ligger lite längre bort än. :)

Dags att vakna upp och känna lukten av napalm i luften. :D

God kväll mina herrar.

bl
2.294
blixten
325i -88
Löwet, du verkar tro på den svenska "förhoppningen" att resten av världen ser Sverige som ett föredöme.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Volvo har full koll på vad de håller på med Länk Att göra några entusiaster med gamla BMWs ledsna i ögat har ingen betydelse för nybilsförsäljningen.
bl
2.294
blixten
325i -88
qsacage, Volvo vrider ju tillbaka klockan till 1980-talet, inte jag. Vad du anser att folk skall tycka spelar inte så stor roll, då din syn på verkligheten verkar vara alltför präglad av ditt eget uppblåsta ego. Men det verkar du inte förstå själv. Du vet bäst även när du har fel...
Men Löwet, ingenstans har väl någon skrivit att beslutet lär leda till ett försäljningsmässigt ”problem” globalt sett?
bl
2.294
blixten
325i -88
Löwet, tack vare ökad försäljning i Kina. Knappast för att man inför 180 som maxfart från och med 2021.
BMW och Volvo låg på ungefär samma försäljningssiffror i slutet på 1980-talet. Sedan drog bmw ifrån och Volvo låg kvar på ungefär samma siffror tills kineserna tog över. Det är inte det svenska inflytandet som står för försäljningsökningen.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Klart det inte spelar för roll vad jag tycker. Eller du. Men varför har jag ett uppblåst ego? Var det nått jag sa eller slog jag an en öm tå? :) Var har jag fel, exakt?

Jag är inte politisk korrekt, som sagt åtnjuter jag en sporthoj de senaste 20 åren. Gillar att gasa och allt det där. Men rent rationellt och sakligt kan man inte argumentera FÖR toppfarter på över 180 km/h. Det måste väl ändå alla vara överens om?

Mina åsikter grundar sig inte i politik eller känslor, utan vad jag som egentänkande person anser vara rätt. Kristoffer och Blixten välkomna att bemöta det med sakliga argument, om ni har den kapaciteten och kan lämna 1980-talet.

Att begränsa samtliga toppfarter till t.ex. 180 vore en låg kostnad att betala mot att slippa alla fartdårar som rör sig på allmän väg. Idioter och mer välberäknande individer inkluderat.
bl
2.294
blixten
325i -88
Ganska meningslöst att argumentera med en person som anser sig veta bäst i alla lägen. Ungefär som att diskutera politik med en vänsterpartist.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Jag beundrar din ödmjukhet i att ge upp debatten när du sitter på alla de rätta svaren som jag inte förstår. True champ. En inspiration.
qsacage: Oj, här har verkligen känslorna blossat upp ser jag :-) Du missar en sak, nämligen att jag faktiskt håller med dig. Om du hade tagit det lite lugnt och verkligen läst vad jag skrivit har jag aldrig sagt att det finns några vettiga argument för höga toppfarter. Tänk vad du hade kunnat använda din energi till istället :-D
Sverige är ett litet land. Sant. Tyskland är ett större land. Också sant.

Men globalt sett är det Tyskland, och inte Sverige, som står ut från de andra genom att tillåta fri fart. Vad spelar det för roll att Volvo tappar någon enstaka kund i Tyskland? De köper ändå helst inhemska bilar så jag tror inte Volvo har en så stor marknad där i vilket fall. När jag varit i Tyskland har jag knappt sett nån Volvo.

När jag åkte genom Tyskland, från Danmark till Luxemburg, förra sommaren snittade jag ca 100 km/h trots att jag stod på hyfsat när trafiken, och familjen, tillät. När jag kom över till Frankrike snittade jag 130 km/h.

Det är mycket trafik, köer, vägarbeten... Och så nån sträcka med fri fart där man ska vara orolig för att få en 911:a i häcken när man ska köra om en långsammare bil. Det är vansinne. En sekunds oaktsamhet och du har en allvarlig olycka.

Jag är ändå en sån som kör 150 km/h på 120-motorväg osv i Sverige. Ligger alltid på körkortsgränsen i princip. Men att köra 250 km/h är en helt annan grej än 150 km/h. Marginalerna är så galet mycket mindre. Även om jag blåser om en långsammare bil som håller 100 km/h så skiljer det bara 50 km/h mellan oss. Kör man 250 km/h och kör om en som håller 130 km/h så skiljer det 120 km/h. Det är en jävla smäll waiting to happen det. Är ju viss skillnad att krocka i 120 vs att krocka i 50...
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Väl talat 4dy.
4dy: Du summerar i princip vad jag skrev 22:04 i förrgår :-)
Helt enig i att Tyskland är en relativt oväsentlig marknad globalt sett för Volvo. Dock kanske den enda marknad där en reducerad toppfart kan ha en inverkan på intresset av en premiumbil. Det är långt ifrån bara tyska prestandabilar som kör fort på Autobahn. Varje gång jag kör där blir jag lika förvånad hur fort en vanlig Golf mäktar med att köra...
Har åkt mycket på Autobahn olika tider på året och då det inte är vägarbete heller. För tyskarna är fri fart det samma som vapen är för amerikanerna. Det går undan på Autobahn och de tyska bilförarna är de bästa i världen som kör bil, använder blinkers och kollar i backspegeln. Som föregående sagt körs vanliga bilar så fort de går.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Finns väl egentligen ingen logik i att motsätta sig en fartspärr vid 180, iaf inte om man bor och kör bil i Sverige. Svårt att hitta sakliga argument så att säga.

Personligen kör jag oftast enligt skyltad hastighet + lite Svenssonmoms. Men visst, om jag är på "humör" och vägen är bra, lite trafik etc så nog händer det att jag sotar ur ibland. Varför? Tjaa, för att det är kul! Skulle jag själv vilja ha en bil som var spärrad vid 180? Nej.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.