|
Sida 3 av 7
|
|
|---|---|
|
OK, min var 210 enlig Volvo. Iofs något år sedan så de har de uppenbarligen ändrat. Men de går ju inte så fort ändå så varför spärr ;) |
|
|
@428 180km/h funkar väl i Sverige, tveksamt köra hastigheter då vägnätet är så pass dåligt i Sverige, förutom Skåne då som har motorvägar som lätt klarar över 250 utan att du ska ha krämpor efteråt, inte för att jag vill ge en bild av att jag alltid blåser på i dessa hastigheter på svensk motorväg. Men håller med, det skickar fel signaler att begränsa, men det verkar ligga i mode i Sverige att man ska ta bort så mycket frihet som möjligt från medborgarna med förbud och lagar av olika slag. Dom kommer ju aldrig kunna stoppa det ändå, lika urbota dumt som alltid, programvara kommer säljas eller läcka ut från diverse firmor och sen sitter Volvo där som de fånar de är och tror de kan fostra bilägarna. Så tragisk tråkig utveckling ändå, räckte det inte med att man sänkte hastigheten från 50 till 40 på många vägar för några år sen vilket gör att svenssons ligger ändå kör 30 på 40 väg. |
|
|
Finns ställen längre norrut där det funkar i 300 (har jag hört ) Men poängen ligger i din sista mening. |
|
| Din andra mening. Verkar som att jag läste medan du skrev?? | |
| Toyotor spärrade till 180? Det var nyhet för mig. Det måste vara något nytt påfund isf. Jag har åkt mycket Toyota och ingen har gått under 200 på GPS. Till och med deras 1.6 110hk gör över 200 så rätt pigga rackare ändå för att inte tala om T-Sport som gör 230 efter lite möda och besvär. Med Kompressor som visserligen är sällsynt minns jag att jag var uppe 240 nån gång de glada ungdomsdagarna. | |
| Skönt att jag har en 2020 V60 T8 som är spärrad till 250km/h. | |
|
Är verkligen Volvo helt ärliga med att den ”gamla” T8 var spärrad vid 250? Volvo har ju haft tidigare en tendens att överdriva sin prestanda. Jag kör själv en V90 T8 (2019) som förmånsbil. När vi körde ned till Österrike gick den iofs väldigt snabbt upp till 180-200 men upplevde att den därefter kroknade rejält. Det kändes snarare som 220-230 är en mer realistisk verklig toppfart. Dock skall det sägas att det inte är något fel på chassiet och väghållningen i dessa hastigheter, den går riktigt fint längre sträckor precis som tyskarna! Vi har gjort samma resa många gånger med bland annat Macan S (toppfart 254 enl pappret) och den gick gladeligen upp mot 230 innan den kroknade. |
|
| Har samma erfarenheter på Autobahn. Volvo V90 D4 kroknade vid 190. Min egen 335d går lätt in i spärren. Mest impad av Mercedes 220d som gick lätt in mot 240. Med bara 190 hästar! | |
| Är det bara jag som tycker det är lite obehagligt att köra fortare än runt 200 km/h? | |
| Ps. En hästkraft är en hästkraft. Om det inte är nåt alldeles sjukt högt luftmotstånd så är skillnader i hög fart med liknande effekt mest inbillning. | |
|
@4dy Beror ju på omständigheterna. På frifartsträckorna i Tyskland är det oftast inga problem om trafiken och inte minst vädret är bra. Det är väldigt sällan man hinner ligga över 200 innan man antingen når ett vägarbete eller en 120/100 gräns...det brukar synas om inte annat på snittfarten som i de flesta fall är högre när man längs E4... |
|
| 4dy, vad är det mer specifikt som du tycker är obehagligt med hög hastighet? | |
| KristofferL, jag undrar om T8 verkligen får ut all sin effekt hela tiden likt en traditionell motor eller om elmotorn slutar/drar ned vid viss fart eller annan triggerpunkt. Om den gör det finns inga knappa 400hk tillgängligt och då blir det klart annorlunda drag vilket skulle märkas i de högre farterna. | |
|
Snacka om i-landsproblem. LOL Man vet att man har det bra när man blir upprörd av att man inte kan köra snabbare än 180 km/h i en sketen Volvo (nej! Volvo är inte i närheten av BMW, Mercedes osv!). Så klart kommer fler tillverkare begränsa toppfart, antingen via interna beslut, men så småningom via reglering. Det är bara en tidsfråga. Troligen händer det när 5G finns överallt med alla apparater och bilar uppkopplade. Att ta sig fram i 200-250 istället för 180 har typ 0,1% påverkan på genomsnittsfart och anländningstid, och det finns ingen rationell anledning att behöva köra så fort. Jag gillar att köra fort, har spormotorcykel och alltid gillat höga farter. Men det finns, trots mina böjelser, inga rationella anledningar till varför man ska låta konsumentfordon kunna köra fortare än 180. Eller ens 140. Mvh |
|
|
...allt är inte rationellt - ibland får man vara passionerat irrationell! ;) Jag tror det mer handlar om en känsla av överförmynderi och förlorad frihet (i teorin - i praktiken är det extremt få som kör så fort extremt sällan)... Frågan är om det bakomliggande "säkerhetsargumentet" är rimligt i verkligheten - det handlar troligen snarare om att elbilar drar enorma mängder energi i hög fart = kort räckvidd i olika tester = sämre rykte/status = sämre försäljning. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Transocean |
@ Grelle Det kan vara så att den inte ger lovad effekt hela tiden då el-motorn sitter separat på bakaxeln och inte i vxl-lådan så som den gör t ex på en 530e. Men Volvo hävdar ju att bensinaren har 320 hk på T8:n alltså borde den klara 250 Km/h ganska lätt? |
| blixten, tycker de bilar jag haft börjar kännas lite lätta i fronten och aningen sladdriga. Dessutom krävs det mycket av bromsarna för att få stopp på ekipaget vid de hastigheterna. | |
|
@grelle: Det ligger nog något i vad du säger. Det är verkligen inget 400hk sug norr om 200 i en T8. Visst är det totalt irrationellt att behöva köra fortare än tillåtet. Men Tyskland är dels en ganska stor marknad där det är en rätt tydlig hierarki på vägarna. Min gissning att Volvo på kort sikt kommer tappa presumtiva kunder där som vanligtvis växlar mellan de inhemska märkena men vill testa något nytt. Jag menar, hur kul är det för tysken som köpt en T8 med 408hk som ändå blir omkörd av Golfar på vägen till och från jobbet? |
|
|
Ursäkta, men jösses vilka barnsliga inlägg. "Hur kul är det att bli omkörd av Golfar på väg till jobbet, jag har ju en Volvo på 400 hk". Vem bryr sig om man har en Volvo på 400 hk?? Om ägaren av Volvon bryr sig, är denna ägare 12 år? "Min pappa är starkare än din pappa"? "Tydlig hierarki i tyska autobahn". Kom igen nu. Mind your own business. Du tycker att Volvos styrelse skulle prioritera kukmäteri på autobahn, menar du? "Hur många olyckor står 180+ km/h, 0.1%"? Irrelevant! Vissa olyckor jag sett på autobahn innefattar plattar bilar, platta människor i bitar och enorma stopp i trafiken. Men det är väldigt sällan? Ja, men brassa på då. De liven behöver inte räddas... #rollingeyes Fan, man börjar bli gnällig och gammal, men vissa inlägg tar man sig bokstavligt för pannan när man läser dem. |
|
|
Qsacage: Varför tror du att BMW eller Volvo erbjuder prestandamodeller? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.