|
Sida 2 av 7
|
|
|---|---|
| Det är kanske inte under semestertid det går så fort på autobahn utan resten av året. Då ligger marchfarten i vänsterfilen ofta mellan 170 och 210 km/h. Har man då en Volvo så passar man sannolikt bättre i högerfilen med de mindre bilarna. Tror inte en tysk som har råd med en Volvo vill tvingas att hålla till i högerfilen på autobahn... | |
|
Argumentet att spärra toppfarten vid 180km/h är rent löjeväckande. ” Volvos vision 2020 är att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i en ny Volvo år 2020. Enligt forskning som Volvo har gjort har körning i höga hastigheter har en mycket framträdande roll när det gäller olycksrisk.” Se artikel i AMS: Länk Ok, varför lägga spärren vid 180km/h och inte 130km/h i så fall - det måste vara betydligt säkrare enligt deras resonemang. Hur många procent av trafikolyckorna sker i farter över 180km/h - är det ens en promille? |
|
|
Kör på autobahn flera gånger om året. Under senare år märks det att Volvo fått ett prestigelyft i Tyskland. Det är rätt många tyskar som dundrar på med sina optimerade XC90D5 en bra bit över 200. Sen stämmer det att snittfarten ofta är högre här hemma men det beror på dels alla vägarbeten som håller nere snittet, men ffa att tyskarna är väldigt laglydiga. Är det 120 kör man 120. Är det 80 så kör man 80. Punkt. När det väl är fri fart kör tyskarna därefter....Då är inte 180 särskilt fort och du får räkna med att bli omkörd av Passater, Golfar mfl. |
|
| Jag jobbade en del med volvofolk när jag var yngre, man hade väldigt svårt att få in i skallen att tysken inte tänkte på samma sätt som de som jobbade på volvo. Man kunde inte förstå nyttan eller anledningen till att någon skulle köra fortare än 140 km/h. De ville gärna tro att volvo var lika bra som mercedes, men inte förstå att tysken som köper en så dyr bil, vill kunna hänga med audi, bmw och mercedes på autobahn. Nu när volvo äntligen i tysk motorpress jämförs med dessa bilar, så vrider volvo klockan tillbaka, pga att man anser att man vet bäst vad kundens behov är... | |
|
Argumentet man fått är att krockvåldet drastiskt ökar efter 180. Man har gjort mängder med krocktester just för detta och kommit fram till denna magiska gräns. Det finns interna rapporter att läsa. Utveckling sker fortfarande i hög grad med fordon som är ostrypta, och man har en väldigt snabb fix för man enkelt kan aktivera för att ta bort spärren. Bilar för blåljus är fortfarande inte toppfartsspärrade exempelvis, och förutom lite andra bussningar, fjädrar och bromsar är chassit samma som på vanliga bilar. Motorerna varvar inte mindre. Under accelerationen upp till vmax löper man registret ut, det är först vid hastighet man begränsar och inte något varvtal. Utvecklingskostnaderna blir inte nämnvärt lägre, det är en väldigt liten del av utvecklingen som sker i farter över 200. Att jag personligen tycker beslutet är hästbajs är en annan femma. Jag köper inte heller deras argument om krockvåldets vara eller icke vara vid 180. Jag tycker det är rent av elakt att producera en T8, eller Polestar Engineered som accelererar som fan men sen bara dör. Jag jobbar åt ett stort tyskt företag och flera av mina kollegor som innan haft Volvo som tjänstebil har inför 2020 valt andra märken då man inte längre kan hänga med söndagstempot på Autobahn. |
|
| Det blir en helt annan sorts påfrestning på motor och andra komponenter, när man under längre perioder ligger på de högre varvtal som autobahnkörning innebär, än om man då och då ligger på högre varvtal vid accelerationer. Förr brukade man ofta prata om att de tyska bilarna var "hochgeschwindigkeitfest", att de under längre perioder tålde att köras i toppfart utan att storkna. Det klarade ofta inte konkurrenterna av och det är bla en av anledningarna att andra länders bilfabrikanter under lång tid lobbat för att det skall införas begränsningar på de tyska motorvägarna. | |
|
Det hela känns faktiskt mest som "marknadsföring/effektsökeri” i samma anda som vi sett tidigare, är det en reklambyrå i Köpenhamn månntro? Ja, så diskuteras det ex här.... Det finns väl redan en etablerad "fartspärr" vilken är på 250 i många bilar, så vad skulle motiverar en ny lägre Volvo-nivå ? Frågan man ställer är ju, mot vem riktas detta "marknadsföringsbudskap", mot potentiella köpare eller ”icke-köpare”?!? De känns onekligen som fokus här är den senare gruppen, där återfinns ju de som brukar uppskatta och nicka gillande åt dylika "påhitt", och inte bland dem som eventuell är villiga att finansiera ett bil-inköp upp i "halvmiljonkronorsklassen". Jaja...nu har jag i alla fall diskuterat volvo - vilket kanske var poängen när allt kommer omkring. |
|
| Det vore helt okej om Volvos SUV:ar XC90-60-40, och övriga bilmärkens SUV:ar för den delen, är spärrade till 180 för dom är lite för stora och byngliga för farter över 200 km/h, men icke SUV:ar löjeväckande att spärra till 180. | |
| Vore intressant att se statistiken på krockar som sker över 180km/h. Var sker dessa olyckor? Jag gissar på Hockenheim, inte Autobahn. Tyskarna har sedan decennier tillbaka sänkt hastigheten på olycksdrabbade sträckor. | |
|
Det finns ett flertal andra bilar som är spärrade till 180km/h exempelvis majoriteten av Toyotas produkter i Europa. Visst finns det risk att bli omkörd av en Fabia i 180km/h. Minns en Fabia TDI Combi som körde toppfart när det var möjligt 190-195 km/h. Det var lite besvärligt att hänga av den då det dök upp någon slöfock i vänsterfilen som var i vägen. Jag kör alltid toppfart eller nära toppfart på autobahn. Det är vad den är till för. Näst senaste gick det upp till 257km/h GPS-fart i min otrimmade 2liters VW för då slog fartspärren till :). Senaste gången körde jag toppfart i en hyrd Hyundai Tuscon ca 200km/h, men blev ändå omkörd. Minns en annan gång på autobahn med min mors lånade Nissan Sunny-89 (Det var 1999) då såg jag 200km/h på mätaren och bilen drog över litern. Toppfart 170-175km/h så det var en riktig glädjemätare. Det är kul med autobahn :). Visst kommer Volvos beslut påverka i Tyskland, men men det är deras grej. Stephan |
|
|
@Stephan Det var en nyhet för mig gällande Toyotas spärrning, inte undra på när jag körde upp från Skåne till Sthlm med morsans Toyota Yaris och den aldrig orkade mer än 180, den bilen fick piskas hela vägen upp :-) |
|
|
Får lite deja vu av den här tråden... I ett inlägg från 13 år sen nämns att i Japan är bilar spärrade till 180 km/h. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Kommer nog blir rätt svårt att sälja Volvo i Tyskland, vem vill lägga dessa pengar för att sedan bli flåsade av en gammal "Toyoya Yaris"... Tänker även lite på Volvo C30-floppen. Hela kören av "icke-köpare" gjorde vågen denna gång också.... men sedan gick det väl sisådär att försöka kränga denna modell, ja för dessa "icke-köpare" är ju just det...icke volvoköpare.... |
|
| Minns 850 GLT som skulle göra 205 men kroknade vid 190... sålde ej i Tyskland efter det! | |
|
Tidigare var det väl 210. Ägde (tjänstebil) en D5 tidigare och under mina tröstlöds försök på autobahn så lyckades jag inte ens då möta denna fartspärr???? Skiten klamrade sig efter mycket möda och besvär över 200 strecket på gps. Lite lustigt kan man tycka då med en fartspärr på 210. Testade min gamla 245 Hk 428 gentemot polarens 300+ polestar för några år sedan. Tja om man kan uttrycka sig milt så var nog de inte till Polestsrens fördel.. Så Volvo behöver väl inte egentligen någon speciell fartspärr då de redan från början är fartspärr är. |
|
|
Vet inte varför så många har sån kärlek till Volvo egentligen? det är ju ingen vidare bil om jag ska vara ärlig eller? Så varför bry sig egentligen? dom flesta som älskar köra bil köper ju inte en Volvo. |
|
|
@lanab. Det har du rätt i. Men tänk om de smittar och i värsta fall blir en pandemi inom bilvärden😷 Man får väl sätta på ett sådant där kylarskydd som fanns på 70 talet 😋😷 |
|
| Många är ju tvingade att välja Volvo pga företagsleasing. Jag kör själv en V90 T8 laddhybrid just nu och är mycket nöjd. Har haft både A6 och BMW innan. Volvon är bättre än tyskarna på flera punkter - särskilt flexibilitet, utrymmen och faktiskt numera design. Körmässigt är funkar den fint även på autobahn i farter runt 200 (min är inte spärrad). Även byggkvaliteten är numera i klass med BMW tycker jag, dock en bit ifrån Audi/Porsche. Kvalitetsmässigt i form av strul har jag inte märkt någon skillnad ännu. | |
|
Har själv varit tvingad. Jo de är begränsade till 210 påstår de i alla fall. (som jag skrev lite konstigt då de från början inte går så fort) Håller faktiskt med i vissa avseenden angående design. Där tycker jag faktiskt Volvo har lyckats. Och ev. kanske utrymmen. Men framförallt BW stereon. Ngt dyr men helt fantastisk. Men resten nä. De är fortfarande långt efter på i princip allt. Min egen (BMW) är begränsad till 250. Stabil som en klippa. (finns klipp på tuben 300 utan spärr fortfarande 100% stabil) Volvon vinglade och vibrerade sig upp till 200. Det mesta kändes underdimensionerat inklusive bromsar som drog snett och tappade effekt. Fick trampa frenetiskt. I Svenska hastigheter så funkade den ok (så när som bromsar) men skillnaderna märks tydligt vid lite press. Vet inte riktigt hur Volvo definierar HK men det måste vara ponnys eller nåt. Kvalitén i övrigt i Volvo är fortfarande långt ifrån Tyskarna. Plastigt billigt och gnisslande. Och pekskärm gps är riktigt dålig. (när den funkar) Förstår att de vill begränsa till 180. Bilarna karar helt enkelt inte högre hastigheter. ; ) |
|
|
428 Högre modeller är spärrade till 213, andra till 226. Beror på modell, chassi och motor. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.