AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
11.810

Volvo inför fartspärr vid 180!

Sida 1 av 7
42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Hur kul är det?

Kommer de andra tillverkarna följa efter?

Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Kul och kul.
Så småningom.
Men det blir billigare att byta däck och en del andra överdimensionerade grejer som sitter på för att bilen kan köras i 250.
42
785
428
Ja och billigare för Volvo.

Tror du de kommer att sänka priset motsvarande på sina bilar?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
I sann kina-diktatorisk anda, sitter det nog snart i Volvo en kamera framför föraren som är kopplad till ansiktsigenkänningsdatabasen och som automatiskt skickar en fortkörningsbot när du överskrider given hastighetsgräns... ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Många modeller har redan idag en fartspärr på 90 km/h men även en accelerationsbegränsare som begränsar accelerationen. Det automatiska skyltigenkänningssystemet aktiverar dock endast detta när bilen befinner sig på motorvägspåfart och motoväg (i stadstrafik däremot aktiveras istället en booster för extra hög acceleration samtidigt som aktiva aerodynamikkomponenter ställs om för att kunna nå en extra hög toppfart).
lu
175
lucasm54
523i-00
740ia-95
På frugans 9-3 sportkombi så kan man ställa in en fartvarnare som låter ilsket ...har för mig vid 140 eller 160...jag hade precis köpt den för några år sedan och skulle "sota ur den" då det började pipa helt frenetiskt på motorvägen E6....
42
785
428
Tillhör generationen som har framtiden bakom sig och för min del så kommer jag aldrig ens överväga en Volvo efter detta beslut.

Men vem vet dagens marinerade generation kanske ser det som positivt och inte inser att det endast handlar om "smart" marknadsföring. 😉

Nästa steg är väl att anställa Greta som utvecklingschef 😉😉😉
180 km/h är ganska fort. Tycker ni att det är ett problem så kanske ni inte borde ha körkort...

Inte ens på Autobahn är en sådan gräns något större problem. Är ju inga sportbilar vi pratar om här direkt.
42
785
428
Tror att det mer handlar om en princip fråga i mitt fall.

Men om det inte är ett problem varför basunera ut att man har infört en spärr?

Guess why😀

Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
bmw-slangen
Jag tänkte "vad fan skriver du?". Det tog pinsamt många sekunder innan jag förstod.

Helt galet att folk kör 65-70 när de förflyttar sig från påfart till motorväg/motortrafikled med hastighetsbegränsning ≥ 100 km/h.
Påfarten till E18 österut vid Erikslund i Västerås är ruskigt lång men inte fan lyckas bilisterna anpassa hastigheten..
Jag håller alltså med dig.
42
785
428
TheBear89

Tack för hjälpen. Det tog ännu längre tid för mig😋
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Den Kinesiska biltillverkaren (Volvo Cars) lyckas få debatten dit de vill...

Det alla(?) verkar glömma är huvudorsaken till att man inför 180-gränsen.
Den självklara huvudorsaken är givetvis att förbättra kalkylen = att tjäna mera pengar.
Denna 180-gräns ger långa rader av möjligheter att sänka kostnader och tjäna mera pengar.
När man lyckas få debatten dit man vill stärker det också varumärket eller ger åtminstone massor av gratis reklam och PR.

Några väldigt enkla och omedelbara exempel är billigare däck, minskade krav på kördynamiska egenskaper och väghållning vilket ger lägre utvecklingskostnader och medger att man kan använda billigare konstruktionslösningar.

Om man låter fantasin flöda ett ögonblick så kommer man rätt omgående på massor av andra argument och exempel som ger ökade möjligheter att förbättra kalkylen...
bl
2.294
blixten
325i -88
Motorerna behöver inte heller vara lika hållbara då de inte varvas lika mycket som tidigare. Klart att det kostar en del pengar att utveckla bilar som skall hålla att köras i även Tyskland.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...framförallt behöver man inte skämmas i tyska biltidningars "fullfartstester" med elbilarnas räckvidd framöver...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
I Dubai (Förenade arabemiraten) har polisen optimerat processen fortkörningsböter. Som bilägare måste du regga bankkonto när du köper bil och kör du förbi en mobil fartkamera (typ bilsläp) debiteras du automatiskt och du får SMS några hundra meter längre fram där polisen tackar för betalningen och hoppas du tar det lugnare framöver.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Tror också på att det är en anpassning till Kommande storsatsning på elektrifiering och det faktum att ”bränsletanken” krympt avsevärt. Så på ett sätt så kommer det lösa sig självt. Elbilsägare är ofta väl medvetna om förbrukningen och ligger och slipstreamar i 90-100 km/h på motorväg. För dem är detta en ickefråga. Men motivationen till att köpa en ofta mycket dyrare och mer motorstark modell kommer minska, framförallt där man får köra fort lagligt.
M.
11
M.M
330d F31 2015
Jaha och hur många bilar kommer Volvo att sälja i Tyskland .
Jo noll,zero,nada.
Tyska återförsäljare säger upp kontrakten med Volvo om detta genomförs.
Ingen och jag menar Ingen tysk kommer att köpa en Volvo för en halv mille+ för att bli omkörd av en Skoda Fabia på Autobahn.
M.M. Kör du mycket på Autobahn i över 180 km/h? Tror inte risken att bli omkörd av en Fabia i 180+ km/h är överhängande direkt...

Jag körde genom Tyskland ner till Spanien i somras. Jag fick kämpa hårt för att snitta 100 km/h mellan Hamburg och Luxemburg. I Frankrike kan man lätt hålla skyltad fart (130 km/h) nonstop. Stor skillnad i effektivitet.

Visst, ibland öppnas en lucka och man kan trycka på. Men i regel kommer det en Porsche i 250 blås bakom en ändå. Inte läge att vingla ut med en trött V90...

Autobahn är _fruktansvärt_ överskattad.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Volvo har förstås redan gjort kalkylen hur många bilar de kommer att tappa i tyskland och kommit fram till att det inte har tillräckligt stor betydelse. Tyskland är inte Volvos huvudmarknad och har aldrig varit. I Kina och USA har det 0 betydelse om bilen gör 180 eller 220 km/h.
Till sist: Den som vet med sig att han vill köra fortare än 180 km/h på Autobahn köper ändå ingen Volvo. Det är inte direkt Volvos kärnvärde som går förlorat om man säger så.
M.
11
M.M
330d F31 2015
Kör rätt så mycket på Autobahn,men försöker hålla mig därifrån på sommaren.
Trafiken flyter Tyskarna kan köra bil, men dessa djä.la vägbyggen på sommaren är ju inte kul.
Sen är det ju inte frågan om du blir omkörd av en Skoda Fabia utan vetskapen att du KAN bli omkörd som nog är det stora problemet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.