AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.310

Ska köpa min första E38, vad ska jag kolla extra noga?

Visa användare
96
Bagy
Skoda Qodiak -20
Hej,

Jag har ägt två E32 730 för länge sedan. Nu ska jag köpa en entusiast bil, min drömbil sen jag var ung. En BMW E38 750.

Är allt som sagt med bilen så åker jag hem i den på Fredag.
Tips å tricks?

Vad tycker ni om den?

Länk

Mvh Andreas

Transocean
Løp og kjøp!
ny
12
nyfikenvaa
E39 528

633csia -77
Hej
Kolla bensintanken efter rost.Tanka fullt innan du skriver på pappret.Kostar skjortan.
Mh Johan
Visa användare
96
Bagy
Skoda Qodiak -20
Tack för svar.

Jag har redan betalat handpenning så det ska ganska mycket till för att jag ska backa ur. Jag har pratat med tidigare ägare som berättat väldigt mycket positivt, jag kan dra av min 3 ägare på den efter hans samtal.

Hur kollar jag lättast tanken, är det att tanka fullt? Krypa under?

Mvh
lu
175
lucasm54
523i-00
740ia-95
Ok grattis till bra val!
Går i exakt samma tankar...finns nog ingen komfortablare bil....
Nu har du ju redan lagt handpenning..
men du bad ju om åsikter...
Tror det bästa är att annonsera själv istället!
Kanske sitter någon gammal avdankad direktör någonstans på östermalm som vill att bilen skall leva vidare till någon icke strulig entusiast??
Oftast då är bilen kanske välservad (iallafall i början) och oskruvad..
fattar inte hur många vrak det är på blocket som har coilovers och annat avgassystem och solfilm ...stön.....ser för taskigt ut...
Som sagt..bensintanken och jag skulle absolut (om det gick) kolla felkoder för det är väl mer regel än undantag med olika felkoder.
annars bara använda formidabla sökfunktionen här på detta eminenta forum för att leta efter olika problem till just E38...finns massor att läsa....
lycka till nu!!
Visa användare
96
Bagy
Skoda Qodiak -20
Tack för tips!

Och är det fler som vill komma med åsikter så är reg nr XJK 934 då säljaren har tagit ner annonsen.

Mvh
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Några snabba punkter:
Taskiga bussningar och dämpare förtar mycket av körglädjen och ger gärna vibrationer.
Växellådan kan må bra av nytt filter och olja om det inte är gjort i modern tid.
Insugpackningarna och några muffar vid vevhusventilation är gärna saggiga => misständer på tomgång, dålig avgasvärden etc.
Tändstiften är lite utmanande att byta så där har folk gärna slarvat tidigare.
Tidigare ägare kan fuckat upp saker och ting i elsystemet med taffliga larm och stereoinstallationer. Riv ut, återställ och fixa felen innan du kopplar in något nytt.

Lycka till och välkommen till klubben!

// Magnus

Visa användare
96
Bagy
Skoda Qodiak -20
Hej Magnus!

Tack så mycket för dina tips och erfarenhet. Enligt bilfirman går bilen helt otroligt bra, inga vibrationer och växlar mjukt och fint.

Enligt tidigare ägare så är oljan bytt var 700 mil, alltid varmkörd innan den åkt iväg och tydligen väldigt omhändertagen.

Hoppas detta stämmer och att jag kommer bli nöjd, säljaren sa att jag inte kommer bli missnöjd. Blir en spännande resa på Fredag. Återkommer med hur det gick :)

Och tack för välkomnandet.

MVH
Visa användare
96
Bagy
Skoda Qodiak -20
Glömde tillägga att den är helt original, inte sänkt osv. original stereo. Yngsta ägaren i Sverige är 41 år å äldsta 60. Vi håller tummarna :)
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Det låter lovande. Återkom med rapport.

// Magnus

Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Annonsen är upplagd igen....blev det ingen affär?
Hoppas inte säljaren gjorde nån fuling med handpenningen. Vimpelhandlare i Örebro är knappast kända för att vara 100% seriösa...
Visa användare
96
Bagy
Skoda Qodiak -20
Hej gänget,

Inget fel på säljaren, han var mycket trevlig. Däremot så var mina förväntningar fel, jag letade efter något som det var mindre estetiskt jobb med. Provkörde bilen och den gick fint.

Hade sedan tidigare kollat in en annan bil som säljaren hade på lager, och efter en provtur i den så blev det ganska enkelt. Det blev ingen E38 denna gång, tror jag insåg att dom är faktiskt i detta fall är hela 23 år gammal.

Tack för hjälpen ändå 🙏

(Åkte hem i en Lexus GS 450 -07)
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
En GS450 är inget dåligt alternativ, grattis till köpet!
Ma
48
MaBlo
Mercedes C180 kombi
Grattis till bilvalet. Jag hade en 728 -99. Ångrar att jag sålde den.....
Ett vanligt fel är ABS-modulen, köpes över nätet från Tyskland ca 4000 kr. Min växellåda gick in i ett felsäkert läge, funkade bara på 3.an. Dessutom fungerade inte solluckan och det var något mer..allt detta för att modulen var trasig. Jag öppnade den gamla...det fanns tvivelaktiga lödningar och trådar , tunna som hårstrån som lossnat från sina lödpunkter (fy skäms Bosch). Tanken är vanlig felkälla, dyrt att byta. Lite rost i hjulhusen vid bakhjulen. Än en gång en härlig bil, för mig en drömbil sen den kom. Lycka till med ditt köp !!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.