|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Köpte en fantastisk X4 35d 2017 med all utrustning jag vill ha för en dryg vecka sedan hos en auktoriserad BMW handlare. En så kallad premium selection bil. Det gjorde att jag kände mig trygg med köpet och funderade inte så mycket mer på det. När jag sedan satt och pillade i menyerna så ser jag att bilens första service vad gjord vid 3700 mil istället för vid intervallen 3000 som den skall. Bilen hade gått drygt 3700 mil när jag köpte den. Pratat med BMW angående maskinskada samt försäkringsbolaget hur det ställer sig till en bil som gått över serviceintervall, de säger från båda håll att 10% är okej men har den gått över mer gör försäkringsbolaget ett avdrag på 50% på maskinskada om bilen inte är servad enligt tillverkarens intervall. Dilemmat är följande, *BMW har varit jättebra att göra med, de förstår min oro och känsla och har erbjudit sig att köpa tillbaka bilen. *Jag älskar bilen. Hur ska jag göra? Hur påverkas andrahandsvärdet av att servicen gått över med 700 mil? Jag är i sak inte jätteorolig att något inträffar under min tid med bilen men skulle ett motorras ske vid 10000 mil så kan det bli jättedyrt. Behöver era råd och inputs. | |
| Sälj tillbaka den, det finns fler bilar. Lagen om alls jävlighet att det händer något, och orolig är du ju. | |
|
Jag hade definitivt låtit BMW köpa tillbaka bilen. Nu vet du vad du ska kolla när du letar efter en liknande bil. Jag skippade 2 år gammal bil av annat märke för snart 2 år sedan. Den var inte servad alls trots att den var 2 år gammal och skulle servas varje år. Efter ett tag hittade jag en välservad bil av samma märke och modell, som jag sedan köpte. Diskussionen med återförsäljaren om du skulle få problem med något på bilen blir så mycket enklare. |
|
| Sälj tillbaka den. | |
| Jag är mest förvånad av att den blev godkänd som Premium Selection. Tidigare krävdes det att bilen uppfyllde vissa krav på skick, historik för att platsa. | |
| Gjorde samma misstag med en BMW, sen fick jag elfel och Tyskland vägrade ge Goodwill då bilen inte servats i tid. | |
| Till att börja med, jäkligt surt och trist! Men tyvärr tror jag detta skulle ligga och gnaga i bakhuvudet och förta lite av glädjen med bilen. Även om det är en hyfsat sällsynt modell så finns det fler bilar, sälj tillbaka. Om man ska spekulera i ev förhöjd risk att nånting skulle hända med bilen bara för att servicen är överskriden så tror inte jag det, men OM det skulle göra det hade du antagligen förbannat dig själv... | |
|
Hur menar du att den överskridit 3000 mil? Står det rött/gult i idriven? 3000 mil är inte en fast gräns men 2 år för första servicen är det. Miltalen styrs av körcykel och det gör att vissa som kör väldigt mycket långkörning inte gör första servicen före 3500-3800 mil. |
|
|
Ja den har gått över med 700 mil och 4 månader samt är orange färgad. Lutar åt att leta ny bil 😔 |
|
|
Okej, då är alltså första servicen först efter 2 år och 4 månader? Då är det nog säkert tidsaspekten som den varnar för, men kanske också miltalen. Men miltalen är som sagt inte fasta. Jag tror detta kan ge dig huvudvärk och om de är beredd att köpa tillbaka bilen så är det ju en smidig lösning. Hur långt har du kört sedan du köpte den? |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Har du Facebook gå in på jarls bilservice och kolla den bilen som gått 3000mil Visa den för återförsäljare |
| Det såg inte trevligt ut alls, jag har redan beslutat att låta de köpa tillbaka bilen, det får bli så även om det gör lite ont nu. Finns ingen motsvarande ute till försäljning men får väl ha lite is i magen helt enkelt.. | |
|
Jörgen: Nu har jag inte Facebook men googlade lite, syftar du på bilden med oljefiltret? Jag har haft en E91a som vid försäljningen rullat 34 000 mil, alltid servad med +3000 mil mellan servicarna, enligt vad bilen själv begärde. Inga som helst problem, idag kör jag en GT som rullar 21 000 mil, aldrig servad tätare än 3000 mil, men strax däröver,baserad på vad bilen begär. Inga problem där heller.... hänger msn på forum ska ju detta vara omöjligt :-) Masitaly: Visst kan det bli problem, men är det relaterat till detta? Du vet ju aldrig hur tidigare ägsre kört och rent krasst, köper du en bil som gått under 4k gissar jag på att du hunnit byta den långt innan den gått 10k. Dagens motorer kan ha problem, absolut, men de som har kända problem blir ju i regel inte symptomfria bara för att man byter olja lite oftare, det kanske känns bra som ägare att göra det men ingen garanti i sig. Nu har du redan bestämt dig för att lämna tillbaka men jag hade ändå sagt behåll då du verkar trivas med bilen, men deala till ett extrs oljebyte och något annat.. //Stenback |
|
| Stenback, du tycker alltså att det är en bra deal att mot ett oljebyte frånsäga sig tryggheten i vad en försäkring innebär? | |
|
Långkörningar sliter mindre på oljan och motorn så under optimala förhållanden där motorn mestadels går varm i relativt jämn fart, fungerar säkert långa oljebytesintervall. Det låter som att Stenback kör ganska långa sträckor varje år med bilarna, en F34GT 318d, har väl rullat minst ca 3500 mil/år i snitt med den körsträckan!? Men vi har ett "knepigt" klimat i Sverige med långa perioder av kyla och har man då mycket kortkörningar, får man en helt annan situation... Kollar man vad normala oljeanalyser säger om oljan i bilar som rullat typ 1500-2000 mil, brukar det ofta visa att vissa viktiga skyddande enskaper i oljan är på eller över gränsen för att man bör byta den. Det är ingen jättekostnad att byta olja och filter om man köper oljan från "rätt ställen" och köper 20 liter åt gången, då kan man komma undan med ca 60-80 kr/litern. Jag byter olja efter ca halva oljeserviceintervallet i mina bilar och känner mig bekväm med det. Onödigt? Kanske! Men hellre några oljebyten för ofta, då vi brukar behålla våra bilar ganska länge innan vi byter dem... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| En olja borde bytas efter 250h drift, vid övervägande kortkörningar tidigare ändå. Kolla in oil-club.de för oljeanalyser så kan ni se hur slitaget ökar kraftigt redan efter 1000mil i många fall. | |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Stenback: Man behöver ej har facebook för att se bilderna Länk Allt beror ju på hur man kör, visst, kör du 5000 mil/år fine, men det gör inte normala personer. |
|
Robert Lundberg: Nä, men jag skrev extra oljebyte och något annat... Klart man ska hålla sina serviceintervall, däremot förstår jag inte av tråden om bilen ville ha service vid 3000 mil men blev servad vid 3700 mil eller om detta med 3000 är baserat på att det är det förmodade intervallet. Kör man mycket långsträckor så är det inte alls omöjligt att komma upp en bra bit över 3000 mil, då är ju "skadan" mindre illa. Gällande Premium Selection så verkar det gå inflation i det, vi köpte X5an av auktoriserad BMW återförsäljare, den stod då med Premium Selection skylt, det hade dock precis gått ut så vi köpt den inte som det. Men oktober -19 tyckte man att en X5a från 2014 med 12' mil kunde vara en PS.... Johan B: Nästan rätt, den gick 5-6'/år fram till 2018, ändrat levnadsmönster gör att den nu går 0,7'/år Förstår att det kan låta nonchalant, jag förespråkar absolut inte att utöka intervallen. Men jag tror heller inte att det måste vara katastrof för att en service tangerade på gränsen. Jag tror inte att min S65a egentligen behöver ett byte varje år (400 mil/år), men det känns bra att göra det och med tanke på typen av bil känns det relevant. Däremot får GT'n sin olja bytt vartannat år nu när den går mindre. //Stenback |
|
|
Stenback, det här är min bild av scenariot. Den har gått över med 4 månader och visar därför rött, dvs 2 år och 4 månader när första servicen kom. Mätarställningen stod då på 3700 mil och TS kopplade det röda till att gränsen är 3000 mil, men som vi vet så finns ju ingen sån fast gräns satt av BMW i bilarna. Det finns ju en fluktuerande gräns som beror på hur man kör och visst är det möjligt att den i detta fall låg på exakt 3000 mil. Men det låter lite för jämt tal för att det skulle vara så. Huruvida BMW's intervaller är för långa eller ej är en separat fråga. |
|
|
Om föra ägaren har missat en gratis service med så många månader och så många mil då skulle jag utgå från att han/hon sket totalt i allt och misskött bilen katastrofalt, så oavsett hur fin en sådan bil ser ut hos säljaren, och hur bra det känns vid provkörning så skulle jag aldrig någonsin köpa den. Ingen chans i världen. Det finns ingen bil som är värt risken, och sannolikheten att man får ett motorhaveri är MYCKET större när man vet från början att bilen var misskött. Det är ju inte som på 80-talet när du själv behövde hålla reda på när du sist hade servat bilen och hur många mil den har gått osv. Idag får man all sorts påminnelse automatiskt så det saknas ursäkter för att missa så drastiskt. Det handlar ju inte om några dagar och/eller några mil... |
|
Transocean |
Den där Facebookgrejen med Jarl's? Bilen har ju endast gått 3000 miles eller 480 mil, inte 3000 "svenska mil". Eller blandar han ihop mil med miles precis som de flesta? "We are nagging about the importance of changing oil more often.... This car has only rolled a little over 3000 miles!! Very cold start, very short tours.. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.