|
|
|
|---|---|
|
Inköpte nyligen en BMW E90 325i 2006 som drar väldigt mycket olja. Det hela började egentligen samma dag som jag köpt bilen. När jag kom hem så kollade jag oljenivån och insåg att den låg på minsta tillåtna. Oljemätaren är av den elektroniska varianten så jag förlitar mig på vad bilens dator säger. Den rekommenderade att jag skulle fylla på en liter, vilket jag sedan gjorde. Sen körde jag ganska mycket (ca 13mil) fram tills nästa dag då den igen var nere på minsta tillåtna gränsen. Nu ville bilen ha ytterligare en liter olja. Detta ger en oljeförbrukning på ca 0.8dl/mil vilket jag inser är mycket, men nästan lite extremt. Bilen går mycket bra i övrigt! Lade också märke till att avgasrören blivit rejält sotiga sedan jag först köpte bilen. Kan även tillägga att bilen har stått still under vintern och att den nyss blivit påställd. Undrar om någon kan ge mig lite tips på vad problemet kan vara och vad jag kan göra själv! Tacksam för svar! | |
|
Nivån kanske var en liter under MIN, men det kan ju inte mätaren visa. Byt olja och filter, så du börjar från noll så att säga. Har haft en 325a som gått 31" mil, den drog 1 liter på 300 mil. |
|
|
Hej Isåkare! Glömde säga att mätaren visade att oljan var på max direkt efter att jag fyllt på. Kan det vara att den måste gå runt i systemet först? |
|
|
Det står väl i instruktionsboken att du skall köra en mil eller nåt sånt efter påfyllning och sedan kolla nivån . Jag brukar börja med en 1/2liter och köra en sväng och sedan kolla . Jag litar inte helt på varningen när den varnar för låg nivå , därav kör jag inte i en liter på en gång. När den varnat och visat att man skall fylla i en liter och jag bara fyllt på en 1/2liter och kört en sväng och kollat nivån så har den varit på max Men detta är i mitt fall kanske är anorlunda för dig För mycket olja är inte heller bra |
|
|
Har en lite uppdatering på situationen. Jag misstänker att den elektroniska oljestickan inte visar rätt och att det är tillräckligt med olja i motorn. Tömde bilen på olja här om dagen och fyllde på 6 liter (6.5l vid byte av oljefilter enligt manual). Därefter så visade oljesensorn mitt emellan ”MIN” och ”MAX” hela dagen vid upprepade kontroller under ca 10 mils körning. Dagen efter så åkte vi ytterligare ca 5 mil varpå oljenivån helt plötsligt är på ”MIN”. Eftersom att vi inte fyllde på hela 6.5L så testar jag att fylla på ca 0.5L till. Dock så rörde sig aldrig nivån på sig de kommande 10 milen, trots att jag fyllt på 0.5L. Bilen blåryker ingenting och har inga tecken på läckage någonstans. |
|
|
Mätte du hur mkt olja som kom ur motorn vid tömning? Ja om man ändå hade haft oljesticka... Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Sverige: Tyvärr så hade jag inte rätt verktyg med mig för att mäta upp mängden olja. Funderar på att beställa en ny sensor. Kan mäta upp oljan isåfall. Tror du att detta skulle lösa problemet eller är den lika kass när den är ny? |
|
|
Mätte igår upp mängden olja i motorn och kom fram till att det saknades 2L sedan jag bytte oljan nyligen. Alltså måste det betyda att bilen förbrukar olja då den inte läcker. Sökte runt lite på nätet och kom fram till att det kanske kan vara kolvringarna som är taskiga. Köpte därför en kompressionsprovare och genomförde ett kompressionstest. Kompressionsvärderna låg mellan 14.0-14.6 kg/cm2, vilket jag tycker låter normalt? Dock så lade jag märke till att cyllinder 2-6 (Bortsätt från cylinder 5 som jag inte kom åt) hade extremt sotiga tändstift. Cylinder 1 hade däremot ett mycket fint tändstift men lägst kompressionsvärde på 14.0 kg/cm2. Bifogar lite bilder och tabeller över kompressionstestet nedan. Extremt tacksam om någon kan vägleda mig i rätt riktning. +----------+------------------+-----------------+ | Cylinder | ___ Komp. ___ | __ Tändstift __ | +----------+------------------+-----------------+ | __ 1 ___ | _ 14.0 kg/cm2 | _ Mycket fint _| +----------+------------------+-----------------+ | __ 2 ___ | _ 14.5 kg/cm2 | Extremt Sotigt | +----------+------------------+-----------------+ | __ 3 ___ | _ 14.5 kg/cm2 | Extremt Sotigt | +----------+------------------+-----------------+ | __ 4 ___ | _ 14.6 kg/cm2 | Extremt Sotigt | +----------+------------------+-----------------+ | __ 5 ___ | ___ Ej mätt __ | __ Ej kollat __ | +----------+------------------+-----------------+ | __ 6 ___ | _ 14.6 kg/cm2 | Extremt Sotigt | +----------+------------------+-----------------+ Bilder på tändstift 1 och ett annat: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.