|
|
|
|---|---|
|
Har nyss bytt termostat på min 318i -87 (M10), när jag sedan skall lufta systemet har jag ett högt tryck från kylaren till termostaten (nedre slangen) och slangen är kall, de övre slangarna är mjuka och varma, termostaten verkar mao inte släppa igenom kylarvätskan. Bytte till en 85 graders termostat, fick reda på att M10 skall ha 80 graders termostat efteråt, men den skall väl ändå ha öppnat när temmätaren visar på normalläget? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Termostaten är inte i kontakt med vatten, då öppnar den inte, förmodligen en luftficka i termostathuset. MVH Hasso |
|
Efter att ha kört en lite längre sträcka går tempmätaren upp till mellan normal och rött, sedan går den ner något igen för att hålla sig kring strecket mellan normal och rött, beror detta enbart på att jag har 85 graders termostat isf 80 graders? alltså: skiljer det 5 grader mellan normal och röd på mätaren? Trycket är nu ok i systemet, alla slangar blir hårda, men man är ju lite orolig över att tempen är för hög, kan toppen ta skada av tempen är högre än normal, men inte på rött? |
|
järnet |
Testa att lägga termostaten i en kastrull med vatten, stoppa i en termometer och ställ den på spisen, om du misstänker att det är fel på den. Dessutom brukar termostaterna ha ett litet hål (med en enkel backventil), som gör att det alltid sker en viss cirkulation genom termostaten. Någon luftficka är därför knappast trolig felorsak. Den kanske är trög och därför inte öppnar som de ska, dvs vid rätt temperatur. Kärvar den så kan den (kanske) behöva mer kraft från bimetallen innan den öppnar. |
| Men termostaten är ju helt ny, så jag misstänker inte att det är fel på den, bara att jag har köpt fel termostat, eller ej luftat ordentligt med tanke på mätartempen, är lite oroad över att jag köpte 85-graders istället för 80-graders | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.