AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
849

E92 335i / 335d dailydriver?

Hej! Är på jakt efter en bil med kraftig motor och som är rolig att bara köra runt i, men som även ska fungera som en daily. Har fastnat för 335:an men har inte så bra koll på dom.
Är det ok att pendla med?
Drar dom överdrivet mycket bränsle och/eller olja?
Tar motorn stryk av mindre kör sträckor?
Funkar den att köra vintertid också? (Bor i Skåne så i stort sett aldrig snö)
Eran åsikter om bilen generellt eller annat?
Tacksam för hjälp :)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ingen skillnad mot andra bilar. Samma principer gäller.

Köp däremot inte billigast bilen på blocket, kan bli dyrare i längden.
Gl
10
Glimtunga
BMW 335i Coupé -08
Hej Joel,

Köpte min 335i -08 (Coupé) för ca 1,5 månad sedan. Bor i Stockholm och vid blandad körning drar den 10,5-11/100 km. Rak sexa med 306 hk betyder ju lite mer förbrukning än de lägre siffrorna i 3- och 5-serien.

De flesta 335:or jag kikat på har aldrig (enligt senaste ägaren) blivit vinterkörd. Det är förmodligen 50/50 på den sanningen, men till saken hör att de flesta verkar använda dem som "sommar-bil" och undviker saltade vägar.

I slutet av dagen är det en BMW och jag tycker den fungerar hur bra som helst till både pendling och rekreation. De är ju bygda för långkörningar - åtminstone mer än vad en asiatisk bil av valfritt märke är. Har en Saab 9-3 som vinterbil och får motvilligt erkänna att BMW har högre kupéljud än den 20-år gamla Saab:en. I övrigt går den som ett monster och är fantastisk kul att köra. Inte minst då du får M3-nivå på fjädring, chassi och växellåda.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror att det snarare är +90% som gått på vintern. För nybilsköparen som slår till på en 335i så det just det att det är en rolig bil som kan gå året runt som är en av poängerna. Sedan när de blir äldre så kanske de nyttjas mer som entusiastfordon. Men som ny så tror jag köparen hellre slagit till på Z4 35i om tanken var att endast sommarbruka den. När 5:e ägaren börjar prata om saker som "alltid" gjorts, då vet man att det brukar vara rejält saltat...

Sen M3-nivå på fjädring, chassi och växellåda... Där kan vi ju nöja oss med att det är bra grejer, men allt de är annorlunda på M3:an.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.