AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
3.058

Sänkfjädrar 420d xdrive 2018

Sida 2 av 2
42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
@Grell Din länk visar väl f32 dvs coupe? Inte GC och CAB.

Chassi uppdateringen introducerades för MY 2018 och för samtliga F32 inklusive X drive. (Inte bara fjädringen)

Kollade min gamla RWD i VIN Decodern och där verkar du ha rätt.
S704
M Sports suspension är specat separat. Men och andra sidan så är andra delar i specen i olika struktur för respektive bil.

Men om det är så som du påstår så är std chassit på 18 f32 XD är tightare än M sport chassit på RWD-14 och GC. (cabben har jag inte provat)
(Sen så skiljer det iofs lite mer i chassit mellan RWD och X-drive ex spårvidd)

Men du verkar ha rätt i att just benämningen "M sport fjädring" inte finns med i vokabulären för x-drive. (finns lite olika info men det lutar åt att så är fallet).
Så på den fronten är jag beredd att ge mig.

Nu har vi hamnat ganska off topic.
Så vi kanske kan sluta här eller ev starta en tråd om BMW's olika chassi.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Trådstartaren har en 420dX -18 och undrar över sänkningsalternativ. Då kan det vara bra att klargöra vilket chassi som bilen har till att börja med. Ska man ta sig från A till B är det bra att först klargöra vad A är, för att veta vad B ska vara om det viktiga är att B ska skilja från A. Jag tycker därför det är relevant att diskutera vad 4 serie coupe -18 har för chassi till att börja med. All info jag hittar tyder på att om man inte har adaptivt chassi så har man då standardchassit oavsett M-paket eller ej då M-sportchassi 704 inte är valbart med xdrive.

Det verkar inte skett en uppdatering till årsmodell 2018 utan den kom tidigare, redan i början av 2017 och därmed -17 årsmodell enligt länken i tidigare inlägg från mig. Sen om det var en förbättring eller byte av underleverantör vet vi inte än baserat på info vi sett i tråden.

Men då verkar vi vara överens om att 4 serie xdrive -18 har standardchassit om inte adaptiva chassit valts. Det kan betyda att några följdproblem kommer av en sänkning för annars skulle nog BMW erbjudit det själva då de har ett M-sportchassi på hyllan.
42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
MY= Modell år är inte det samma som tillverknings eller försäljnings år.
MY för när uppdateringen gjordes är fortfarande 2018. Och det är det jag refererar till.

Det som är klarlagt är att M paketet inte innehåller någon sänkning för x-drive.

Men för att komma tillbaks till kärnfrågan så kanske det kan vara intressant att veta varför BMW valde att specifikt inte sänka fjädringen för x drive. Nu handlar det bara om 1,5 cm. Knappt synbart om man inte kollar in i hjulhusen.

Som jag skrev så blir det trängre på grund av framhjulsdriften. Men det kanske finns annat att tänka på innan man ger sig in på att modifiera?

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det var därför jag var tydlig med att det inte infördes vid året 2018, dvs 2018-01-01 och inte heller modellåret -18 som sannolikt var 1 juli 2017. Utan det infördes 3 januari 2017 och då är det fortfarande modellår -17.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
EstorilMroadster, har du det adaptiva chassiet eller inte?

Hur viktigt är detta för dig? Det enkla rådet är nog att inte sänka den. Men om du verkligen vill och är beredd på lite risk så är det en annan sak.
Es
83
EstorilMroadster
BMW 420d xDrive M-sport -18
BMW 118d xDrive M-sport -17
Jag har M-sport men inte adaptivt chassie vad jag kan hitta iaf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.