|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag undrar vad man bör köpa för säkningssats till min 420d xdrive? Jag har monterat 20” Breyton och tycker den ser för hög ut. Jag vill inte att bilen ska bli för sänkt så en mild sänkning vore optimalt. | |
| Vanliga Msport-fjädringen? | |
|
Nja, M-sportfjädringen sänker väl inte om du har X-drive!? Annars brukar den fjädringen sänka ca 15mm i förhållande till standardfjädringen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej, jag skulle vilja att någon beskrev, på ett trovärdigt sätt, riskerna med att sänka en äldre x-drivebil. Det måste väl finnas någon rimlig anledning till varför BMW aldrig erbjöd M-sportsänkning till x-drives förr i tiden? /M Mina bilar: Länk |
|
|
Är det inte så att M-sportchassi inte ingår i M-sport paketet till x-drive? Dvs, anledningen att det inte sänker är att det inte medföljer, inte att det är ett högre M-sportchassi till xdrive. Att det inte medföljer kan däremot tyda på att det inte är helt oproblematisk att sätta på det. |
|
|
Jo det är ett högre M sport chassie iaf på 440 coupé x drive. Äger en. Hade M paket på min 428 rwd och den var lägre och såg trevligare ut. Men fjädringen var inte styvare. Tvärt om. |
|
| 428, vilken utrustningskod är det för sportchassit då? Så länge du inte har adaptiva chassit men det tolkar jag det som att du inte har. | |
|
Men hur kommer det sig? Att BMW inte erbjöd sänkt chassi till x-drive? /M Mina bilar: Länk |
|
|
@Grelle Inte adaptivt. Ingen aning om koden. Men det kan vara lite mer komplicerat än så då de gjorde en uppdatering av fjädringen/chassi 2018 men bara för coupen. (styvare chassi) GC och cabben uppdaterades inte. @ Tegel Antagligen plats. Krävs ytterligare en axel mellan vxl och drivningen på framhjulen och den går under vxl lådan. |
|
| Och då naturligtvis en fördelningslåda/vxl för framhjulsdriften som ser ut att ha hamnat under motorn? | |
|
Men då kanske man inte ska sänka en x-drive eftersom man löper risk att skada något? /M Mina bilar: Länk |
|
| Jag har M-sport på min bil. Ska man alltså undvika att sänka den? | |
|
Vet faktiskt inte men det kanske ändå är sannolikt eftersom BMW själva valt att inte sänka med x drive. |
|
| 428, skriv in här och kolla: Länk | |
|
@Grelle tackför tips. Redan Kollat. Allt M förutom ratt, fälgar, svart tak, styrning och lister är gömda i paket. Som jag skrev i en annan tråd så kanske m decoder är för en annan marknad då allt nedan och ovan ingick i M paket både för 428 RWD och 440 X drive. Exakt samma. S715 M Aerodynamics package S7LF Modell M Sport S337 M Sports package |
|
|
Missade. Sätena är också specade separat S481 Sports seat ; ) |
|
|
Det skulle ju kunna tyda på att det inte är något om allt annat står. Det borde ju annars stå med. Var har du fått infon ifrån att 440i Coupe skulle ha något unikt chassi som inte finns på varken övriga 4-serie coupe eller 440i Gran Coupe? |
|
|
@Grelle, Jag äger bilen ifråga och vet att jag har ett styvare chassi än STD. Har provat GC utan och skillnaden är mkt stor. Och som jag skrev så ägde jag en 428 coupé fram till 2018 med sänkt M sport fjädring och den var mjukare. Nej skillnaden är inte emellan 440 och de andra i detta avseende utan.4 serie coupé vs CAB o GC. Chassi och chassisättningen är annorlunda för coupé. Och väldigt märkbar efter 2018 då uppdateringen gjordes på coupén. Googla .. Sen skiljer det ganska mkt i andra avseenden emellan 440 och de med mindre motorer tex bromsar och dimensioner i övrigt fast det har ju inte direkt med saken att göra. |
|
|
Enligt realoem har du som exempel samma stötdämpare bak som alla andra fyrhjulsdrivna 4-serie coupe tillverkade efter 2017. Samma artikelnr. När jag googlar hittar jag inget om att chassit ska vara speciellt. Länka gärna för annars tyder det jag hittar på att xdrive får standardchassi om inte det adaptiva M-chassit väljs. |
|
|
Det handlar inte om enskilda artikelnummer från en reservdelhandlare. Tog den första träffen som kom upp. Och har inte ens läst den då det är allmänt känt ang. chassit. Länk |
|
|
Hur menar du nu? Om BMW själva har samma artikelnr på delen så kan det ju inte direkt vara olika. Hur skulle det se ut i produktionen? Länk Här ser man att det är samma bakdämpare på alla xdrive 4 coupe från 2017. Då blir ju följden att 440iX utan adaptivt chassi får samma som 420dX med standardchassi. Din länk handlar ju den bakhjulsdrivna som dessutom har M-sport chassi, där är det ingen tvekan om att M-sportchassit ingår i paketet. Det är ju det vi diskuterar om X-drive får det. Dessutom vet vi inte säkert om de avser att det ställbara chassit uppdaterats eller det passiva M, alternativt standardchassit. De kör även på vinterdäck i ett test de själva benämner som kort. Jag minns 4-serien setup som samma som på 4 GC Länk dvs att passiva M-sport inte fanns som tillval. Nu när 4-serie är utgången modell är det svårt att hitta samma dokumentation. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.