AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.394

Bilen är sned - mycket lägre på höger bak

Visa användare
71
autopeduffe
BMW 523i -99
Har en 320d 2005 sedan som är mycket lägre på höger bakhjul. Har just bytt fjädrar på båda bakhjulen då båda hade gått av.
Om jag hissar upp den så har jag samma avstånd på bägge sidor mellan skärmkant och tex hjulcentrum, men då den vilar på fjädringen så är den mycket lägre på höger sida. Vad kan vara orsaken till det, någon som har lösningen 😀?

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Intressant.

Ungefär hur mycket lägre är höger bak än vänster bak?

Nu är det ju svårt att svara på (då fjädrarna kan ha varit av en tid),
men var det någon skillnad när det satt friska fjädrar där bak?

Dubbelkollade du att det var det samma fjädrar i förpackningen?
Långsökt men har hänt förr...

Kom båda fjäderunderläggen med?

Monterades fjädrarna korrekt i fjäderunderläggen?
Visa användare
71
autopeduffe
BMW 523i -99
Hej

Har inte haft den så länge, så antagligen var fjädrarna av då vi köpte den. Fjädrarna är lika långa och både undre och övre gummimellanläggen blev monterade.
Skiljer nog ca 15mm vilket är tillräckligt för att det ska märkas och blev lite trångt när grabben skulle dit med 19” 😂
Såg på RealOEM att det verkar finnas gummimellanlägg som är standard 5mm och extra tjocka på 14,5mm. Kanske skulle man sätta en tjockare på höger sida? 🤔

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, fast längden är ju bara ena halvan av sanningen. Precis lika viktig för höjden är fjäderkonstanten som fjädern har (fjädrar kan se väldigt lika ut men ha ganska olika fjäderkonstanter).

Så märkningen på fjädrarna är det enda man kan gå på.

Ok, 15 mm var ju inte direkt försumbart. Annars kan fjädrar behöva en viss tid att sätta sig, men då brukar vi prata om mindre skillnader.

Kan i övrigt bara komma på att något gjordes fel i monteringen (se föregående frågor). Såvida inte bilen har blivit skadad tidigare (relaterat eller orelaterat till de brustna fjädrarna) kring komponenterna där bak.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Är ju något som inte stämmer.

Du skulle få större klarhet i vad problemet kan vara om du swappar fjädrarna. Om "felet" följer med fjädern så är det ju helt klart fjädern (nu vet vi inte riktigt vilken höjd som är korrekt men för ovan nämnda test spelar det ingen roll - om höger bak fortfarande är ca 15 mm lägre än vänster bak efter swappningen så kan man med säkerhet utesluta fjädrarna).

När man swappar så får man isåfall passa på att göra en noggrannare visuell inspektion och även jämföra mått mellan sidorna.

Om inget dyker upp där så finns det inte så mycket att göra (utom att gå all-in på kaross- och komponentmätningarna) och då är ju faktiskt ett tjockare mellanlägg en nödlösning som borde minska skillnaden.
Visa användare
71
autopeduffe
BMW 523i -99
Swappa skulle absolut kunna vara en idé, men båda gamla fjädrarna var av ett varv och med dom nya fjädrarna så behölls höjdskillnaden, så det känns som att det borde vara något annat än fjädern

Jag vet inte om någon bytt bussningar i bakvagnen, men skulle det kunna påverka? Visst är det nåt med att bussningarna ska pressas in så att det blir en liten förspänning då man monterar eller är det nåt jag drömt? Skulle det kunna påverka?

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Menar du att höjdskillnaden fanns innan byte av fjädrarna? Det är isåfall ny och viktig information i fallet så att säga :-)

Men jag förstår att man inte kan lita alltför mycket på det då man brustna fjädrar är brustna fjädrar. Men om du såg att de mer eller mindre gått av på samma sätt och satt ungefär likadant så är det ju en indikation på att höjdskillnaden fanns där innan fjädrarna byttes.

Gissningsvis kommer höjdskillnaden vara identisk efter du swappat fjädrarna - men skulle det bli skillnad där så är det glasklart var problemet är! Eftersom du ändåså på ett eller annat sätt måste rota där en gång till så kan det vara värt att prova och se (har för mig att det inte är så knöligt att byta fjädrar på en E90 - jämfört med exempelvis andra modeller och fram exempelvis).

Nej, det enda som påverkar ride heighten är fjädrarna (och dess infästningar såklart). Såvida du inte redan ligger på bump stop eller har coil bind (men det har du inte - bilen hade varit okörbar då).

Bussningar ska dras åt när bilen och dess chassi befinner sig i normala viloläge - det vill säga den position som alla chassikomponenter har när bilen står på marken som den brukar göra.
Om man drar åt bussningar när chassit är upplyft så kommer man att klämma åt dessa i ett läge som bussningen normalt sett aldrig kommer att befinna sig i. När du sedan sänker ned bilen kommer bussningen att vrida sig en aning tillsammans med dess chassikomponent och därefter ligger i spänt/vridet tillstånd hela tiden vilket sliter ut bussningen i förtid.

Inte alla bussningar har dessa krav (att de ska dras åt i normalviloläge) - det är generrelt bara de som sitter ihop med chassikomponenter som rör sig när chassit rör på sig.
Visa användare
71
autopeduffe
BMW 523i -99
Förlåt! Jag var helt övertygad att jag skrev det, men ser nu att det inte kom med, klantigt av mig...
Jo, anledningen till att vi började rota i fjädrarna var just höjdskillnaden.
Kom just på att mellanlägget på högersidan var lite skadat där fjäderbrottet var. Kanske den trycker igenom där...

Tusen tack för idéer och vi ska testa att swappa fjädrar mellan sidorna vid tillfälle, inkl mellanlägg. Bra med info kring bussningarna så kan jag släppa dom.
Skulle en defekt stötdämpare på höger sida kunna påverka? Den håller väl inte emot något egentligen utan bilens vikt vilar väl enbart på fjädern?

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, det var så det började :-)

Och den var väl nyligen nyinköp också - antar fjädrarna gått av någon gång mellan besiktningstillfällena för annars ser de brustna fjädrar bak ganska enkelt på denna modellen (och E90/E91 är väl ganska kända för att fjädrarna går av där bak - speciellt i lite tuffare klimat typ sydsvenska vintrar med salt, fukt och blött).

Just fjäderunderlägg brukar jag köpa nya - de är ofta slitna/trasiga - till lite halvnya bilar som E34, E39, E46 mfl så brukade de inte vara särskilt dyra (tror de kostade en 50-lapp eller så då) så det var inte så mycket att tänka på.

Nä, en stötdämpare ska inte kunna påverka detta. Det betyder att det finns en mycket kraftigt motstånd för komrpession vid just detta läge inuti stötdämparen. Jag säger inte att det är omöjligt, men det är mycket osannolikt (för då är stötdämparen totalt rasad inuti och kommer att göra bakhjulet beter sig mycket märkligt).
Stötdämpare åldrar genom att de ger sämre och sämre motstånd när man trycker ihop och drar isär dem. Har bytt en del stötdämpare och vissa var så dåliga att en cykelpump hade fungerat bättre och gjort mer motstånd :-)

Men vill du vara säker (eftersom du ändåså kommer vara där att rota) så prova att ta bort fjädern och sätt ihop allt temporärt (gissar du lossar och "fäller ned" undre bärarmen som fjäder/dämpare sitter fast i) och sätt en liten domkraft under och hissa upp. Egentligen behöver du ingen domkraft, du kan i princip trycka upp den för hand men en liten domkraft eller liknande ger lite mer kontroll och du kan observera hur stötdämparen beter sig när den rör sig uppåt (och till slut kommer den att nå genomslagsgummit vilket betyder att dämparen nått sitt absoluta ändläge).
Visa användare
71
autopeduffe
BMW 523i -99
Så får det bli. Ska byta underlägg och kolla dämparen nån dag framåt. Återkommer här med info om hur det går.
Än en gång, tusen tack!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.