AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.317

Byte av spindelleder fram

Gu
60
Gullan718
1 st BMW + 1 st sportbil
Jag besiktigade min 535d-11 och fick för första gången en anmärkning på bilen efter alla dessa år och en (2) i protokollet. Bilen har rullat över 21 000 mil och vid dagens besiktning konstaterades att det finns glapp på spindelled, fram (båda sidor), av den bakre och undre leden.

Åkte omedelbart ut till verkstaden och fick ett priserbjudande på 14 000 kr för åtgärd. Inget roligt besked, när jag inom kort skall byta bil. Hur vanligt är detta problem på biltypen ?

Har inte hört om det tidigare på just denna modell.

Nedslagen är väl inte så mycket att anmärka på efter 21k körning året runt. Men 14kkr för att byta, nä! 4-5 kanske? Nu kan jag visserligen inte modellen, men om inte BMW totalt lagt om designen, är bytet verkligen "a piece of cake".

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Dessa är helt normala slitagedelar.

Vid den åldern och det miltalet är detta normalt slitage. Speciellt på tyngre modeller (som en 535d) så har delarna i framvagnen mycket att göra - självklart är de dimensionerade för det - men har en hel del att göra.

Oftast är det bussningen vid infästningen av chassit (spindelleden är kulleden som sitter ute vid "spindeln" dvs metallklumpen där hjulnavet sitter fast) som ger sig först. Speciellt på det så kallade tryckstaget slits denna bussning mycket hårt - då den tar emot den större mängden kraft vid inbromsningar.

Så hade inte spindelleden gett upp så hade bussningen vid chassit gjort det om några år.

Däremot tycker jag det är lite märkligt att alla fyra spindelleder sådär på ett år samtidigt ger upp och alla fyra ger en (2) i protokollet! Ska nämnas att för dessa komponenter finns inte alternativet (2x) som är en mildare variant av (2) och man kan få en eller några (2x) utan att en ombesiktning krävs (men de ska såklart åtgärdas).
Får man en (2) på en spindelled betyder det att den är "påtagligt glapp eller mycket sliten".
Nu kan det ha varit lite glapp i dessa vid förra besiktningen men ingen anmärkning gjordes. Men ofta är de riktigt duktiga på att hitta begynnande fel och man får en heads up (har själv fått det vid några tillfällen).
Likväl lite märkligt att alla fyra spindelleder på ett år går från hero to zero....

Det är inte MacPherson på dessa som på tex de klassiska E32/E34, men däremot är konstruktionen av de nedre bärarmarna identiska med hur E32/E34 (och många fler) var designade.
Länk
Det sitter en spindelled dels på den undre främre bärarmen (#5) men även på den undre bakre bärarmen (#10).

Priset är inte så snett om man räknar lite snabbt på det.

Enbart materialkostnad ligger på ca 13 000 SEK (BMW Original delar). Det är lite knöligare på dessa bilar så tidsåtgång är väl runt 1.5 timmar så säg i grova slängar 3000 SEK i arbetskostnad. En framvagnsinställning måste också göras á 1500 SEK.
TOTAL = 17 500 SEK (med BMW Original delar).

Används bra eftermarknadsdelar (tex Meyle, Lemförder etc) så säg de kostar 70% av BMW Original hos verkstaden (notera jag skriver hos verkstaden och inte billigaste pris på nätet). Det blir 9100 SEK.
TOTAL = 13 600 SEK (med bra eftermarknadsdelar).

Men säg att bra eftermarknadsdelar (tex Meyle, Lemförder etc) ligger på 50% av BMW Original hos verkstaden - vilket är nog inte en orimligheter hos vissa verkstäder. Då blir det 6500 SEK.
TOTAL = 11 000 (med bra eftermarknadsdelar).

Sistnämnda är nog rimligt.
Bmw-slangen: det var bara de bakre, undre på vardera sidan, inte "alla fyra".

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Doh!

Hur fasiken läser jag... Uppenbarligen dags för en kanna kaffe...
Suck... Jag kan ju / kunde ju kontrollbesiktningens sätt att identifiera komponenter...
Tack lenwib...

Då är mysteriet bara hälften så stort kring just varför just de dessa två spindelleder ger upp sådär plötsligt på ett år och efter så här lång tid. Anmärkningen (bakre undre) är den som även kallas för wishbone och är den mindre av de två bärarmarna.

Det får nog sorteras in under normalt slitage isåfall (hade förväntat mig att chassibussningen till bakre främre hade gett upp först). Gissningsvis har de haft ett minimalt glapp ett tag - när det väl börjar så accelererar slitaget ganska snabbt.

Men då är priset helt fel! Hade verkstaden också glömt sätta på en kanna kaffe och läst fel? :-)

Kör man BMW Original blir materialkostnaden runt 7000 SEK, arbetskostnad säg 2000 SEK och framvagnsinställning säg 1500 SEK.
TOTAL = 10 500 SEK (med BMW Original delar).

Men säg bra eftermarknadsdelar (tex Meyle, Lemförder etc) ligger på 50% av BMW Original hos verkstaden - vilket är nog inte en orimligheter hos vissa verkstäder. Då blir det 3500 SEK.
TOTAL = 7000 SEK (med bra eftermarknadsdelar).

Sistnämnda är nog vad som är mer rimligt.

Tillägg : Jag har överdrivit kostnaden för arbete och framvagnsinställning något då det varierar en hel del (beroende på verkstäder så kostar arbete mer och delar mindre eller så kostar arbete mindre och delar mer).
Men för inte så länge sedan så behövde jag byta en spindelled (på min årsmodell behövdes dock hela nedre bärarmen bytas) på en icke-BMW på en bra Mekonomen-verkstad. Arbetskostnad om jag bytt båda sidor samt efterföljande hjulinställning kostade då runt 1800 SEK. Men detta var en bilmodell som är mycket enklare == snabbare att arbeta på.

Men säg 2000 SEK för arbete och inställning.

Så 5500 SEK är nog absolut rock bottom - det är nog det lägsta som går.

Så sanningen ligger nog emellan 5500 SEK och typ 10 500 SEK.
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Jag betalade knappt 1000 kr/st när jag beställde mina från Autodoc. Lemförder, identisk med original men BMW-märket från gjutningen hade avlägsnats. Det såg ut som att man typ borrat med en spiralborr.
Bytte själv, inte särskilt svårt.
Lämnade in för hjulinställning.

Detta var för runt 8000 mil och 4 år sedan.
Gu
60
Gullan718
1 st BMW + 1 st sportbil
Tack för återkoppling "BMW-slangen". Din prisbedömning tycks vara rimlig. Jag kontaktade ytterligare en verkstad i närområdet då jag tyckte deras pris och service inte motsvarande vad jag önskade och har nu bokat byte hos den andra verkstaden. Nytt pris; 9 100 kr.

Den första verkstaden var Förenade Bil, som gav ursprungligen ett pris på 14 200 kr, men eftersom jag reagerade på priset, sänkte de priset 5%, med hänvisning till att bilen var gammal och kunde ge en viss rabatt. De kunde heller inte "släcka" 2:an i protokollet vilket jag önskade för att slippa ut och besiktiga bilen igen. De hänvisade till att de tidigare haft "behörigheten/licens" för att släcka 2:or, men ansåg inte det vara ekonomiskt ha kvar denna "behörighet/licens" längre, varför de inte erbjuder tjänsten.

Uppenbart är fokus företagsbilar/tjänstebilar, varför vi privatkunder med lite äldre bilar inte är prioriterade, vilket inte var någon nyhet egentligen, utan är bara ett tråkigt konstaterande.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.