|
|
|
|---|---|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Sorgebarnet som dotter ville köpa mot min inrådan har pajjat igen. Jag har nog snart bytt hela bilen i delar. Nya problem. På väg hem från stallet ringer dottern. Hej pappa! Bilen har hackat till ett par ggr och samtidigt så har varvräknaren "flippat" ned till 0 för att sedan gå upp igen. Hon kör vidare och när hon nästan är hemma så händer det igen. Bilen hackar och varvräknaren flippar. När hon måste stanna så börjar den att gå upp i varv till 2000 rpm för att sedan gå ned. Hon kör vidare och är nästan hemma när den dör. Därefter startar den inte. När jag kommer hem så ger jag den ett försök - den hostar igång och jag håller 3000 rpm och lyckas köra in den på uppfarten. Går orent och sedan bra för att slutligen gå upp i varv själv för att sedan dö. Nu är startar den inte alls. Kollade alla säkringar - check. Bensin i tank - check. Gjorde en felkodsavläsning - fick en del som var relaterat till Lambda, ett par missfire på 2ans cylle. Kod på kamaxellägesgivare. hade en ny hemma men bytet gjorde ingen skillnad. En kod för hög temp (men jag har bytt kylare och H2O pump plus termostat tidigare så det hänger ihop med den) Så! Surfat lite och jag gissar på vevaxelläges sensorn. vad tror Ni? Bilen är tvärdöd. Inte ens en liten tänding när jag försöker och som jag har förstått det om vevacellägesgivaren pajjar så stängs bensinpumpen av - rätt/fel? Om det nu skulle vara den så verkar det som om man måste riva bort insug. Måste man det eller kan man gå ngn annan väg? Bilen är en E46, 1998 med 35 000 mil på mätaren. Ingen felkod för vevaxel men som jag förstår det hela är det inte ovanligt. Så! Shoot and hilfe så blir jag evigt tacksam :) "Jag klimatkompenserar din miljöbil med min bensindrivna SUV" BMW CS #05XXX |
| Borde inte bränslepumpen gå en liten stund när man slår på tändningen oavsett vad givaren säger, eller beter inte BMW sig så? | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Återkoppling :) Det var Vevaxelpositionsgivaren. Nu går den som en dröm. Det blev en helt ny bil. men ..... efter 3 dagar ringer dottern - "pappa! Det rinner under bilen" SUckarnas suck. Som jag har kämpat med det jävla kylsystemet. Nu visade sig att det var et hål på slangen som går in till värmepaketet. Jag körde temporärt med vulctejp så får jag ta mig tid senare att byta. Efter det skall den säljas. "Jag klimatkompenserar din miljöbil med min bensindrivna SUV" BMW CS #05XXX |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.