AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.788

Köpte en e90 fel årsmodell och motorfel. Nån med erfarenhet av arn?

Sida 2 av 2
Vilken firma i Halmstad gäller det? M. H. B i l ?
Visa användare
70
Grönvall
Tesla Model 3 -21
325i Touring -10
VW T2 Bay -68
Jag köpte en bil 2018 som motorlampan tändes på några veckor efter köp. Firman gick med på att ta in bilen på deras verkstad. Bilen var inne flera gånger men verkstaden lyckades inte åtgärda felet. Jag tog bilen till Bavaria och de sa att kamkedjan vart slut. Firman erbjöd sig stå för reparationen om jag stod för delarna. Då jag inte litade på verkstaden längre valde jag att klaga hos ARN med åtgärdsförslag att de ska "Köpa tillbaka bilen eller vad nämnden anser skäligt". Jag fick rätt. ARNs beslut var att firman ska ta in bilen och åtgärda felen utan kostnad för mig. Firman tog in bilen och bytte kedjan. Dock när jag fick tillbaka bilen gick den ojämt och mycket sämre än innan. Firman gick då med på att köpa tillbaka bilen.

Det här var en BMW 320i årsmodell 2006 som gått ca 24000 mil.
Det tråkigaste med hela utredningen var att det tog så lång tid, från att anmälan skickades in till dess att jag fick ett beslut tog ungefär ett halvår. Plus all tid det tog för reparationer före och efter.

Bra läsning: Länk

Ett råd jag fick från lokala konsumentvägledningen var att skriva "Vad nämnden anser skäligt" där du ska skriva i vad du vill att nämnden ska besluta. Skriver du till exempel endast att du vill att de ska ta tillbaka bilen så kanske du får avslag, men om du låter nämnden avgöra kanske de föreslår något mellanting, som i mitt fall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.