AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.787

Köpte en e90 fel årsmodell och motorfel. Nån med erfarenhet av arn?

Sida 1 av 2
Hej är ny här.

Köpte en e90 lci för några månader sen av en firma.

Enligt annonsen skulle det vara en 2010 men det visade sig att tillverkningsår/modellår så var det en 2009, ringde även Bavaria för att dubbelchecka och dom bekräftade att det var en -09.
Fråga 1.
min fråga är vad skiljer 2009 och 2010?

Fråga 2. Det stog att den hade/är comfort m-sport vad innebär det? Är det bara en M-ratt?

Har ni nån erfarenhet av ARN? Då motorlampan började lysa 3min efter köpet men butiken vägrade häva köpet. Och den har nu varit på 4 verkstäder utan att problemet har lösts på min bekostnad då butiken vägrade stå för verkstadskostnaderna.
ska nu intill en bmw expert på tisdag så hoppas dom löser det.
Har lagt ett ärende hos ARn vilket jag aldrig gjort förut, nån som har erfarenhet vad som händer om man får ”rätt” där? Detta är en liten bilfirma.

MU
940
MUC
M340i - 2025
Om ARN tar tag i ärendet och dömer till din fördel så kommer ett seriöst företag att följa ARN:s beslut.
Om de väljer att inte följa ARN:s beslut så har du alternativet att själv gå till rätten med ärendet.
Kan dock bli dyrt, dels kan du förlora och och även om du vinner så är det fortfarande ingen garanti att du får någon ersättning.
Kolla i så fall villkoren angående rättshjälp i din försäkring.
Hej,

Du har nog börjat i fel ände, tyvärr.
Den lilla firman skall, om jag minns rätt, enligt reglerna ha två chanser på sig att åtgärda problemet med motorlampan. Om man misslyckas, kan möjligen köpet hävas.
Men om du har börjat med att anlita andra verkstäder (än sådana som säljaren hänvisat till) finns det nog små möjligheter att nita den.

ARN fungerar bara på företag som har ett anseende att bevara. Småfifflare, som det verkar handla om här, byter bara namn eller målvakt.

Men jag hoppas att jag har fel här. Tröstens ord kommer kanske senare.

/Lennart
Har ju tagit upp det med firman först men dessa har vägrat betal reparationerna. Så då har jag varit tvungen och lämna intill olika verkstäder. Kan inte ha en Trasig bil ståendes på sthlms innerstads gator.

Känner ni till de andra frågorna :)?
Gången är sån, att du först skall reklamera till firman. Då skall firman erbjuda sig att fixa felet. Eller visa dig till en verkstad, som firman föreslår. Om du på eget bevåg anlitar en annan verkstad, har du förverkat all rätt till reklamation. Säljaren kommer bara att hävda att "din" verkstad har åstadkommit felet eller på annat sätt ställt till det.

/Lennart
Okej jag förstår. Men då tror jag att jag har gjort i rätt ordning.

1. Åkte tillbaka direkt efter motorlampn börja lysa och bilen började skaka till firman (ca 3 min efter köpet) och bad om att häva köpet, det gick han inte med på. Dock sa han att det var tändhattarna det var fel på så det betalade han. Överenskommelsen var att jag skulle lämna in den på valfri verkstad för tändhattasbyte.

2. Felet kvarstog efter byte av tändhattarna. Jag kontaktade honom igen och frågade om jag kan lämna in den till nån verkstad i sthlm för felsökning och åtgärd på deras bekostnad då jag bor i sthlm och firman ligger 55mil bort ”Tyvärr kunde han inte hjälpa mig mer”.

3. Lämnade in till första verkstan och sen andra osv efter det att han nekat.

4. Påbörjade ärendet till ARN. Väntar nu på beslut.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Strunta i ARN och stäm dem i en Tingsrätt istället. Den där firman kommer inte bry sig om ARNs beslut. Det stinker oseriöst om hela deras hantering. Man chansar inte på "tändhattar" när en bil går dåligt. Man felsöker.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
För att svara på dina första två frågor. När är den tillverkad? September 2009 och framåt skulle räknas som modellår 2010 eftersom BMW påbörjade produktionen för nästa modellår vid den tiden. 2009 var en stor facelift på E90 men mellan 2009 och 2010 hände inget speciellt.

Comfort är ett paket som inte innehåller så mycket mer än sånt som man kan förvänta sig som standard skulle jag säga. M-sport slänger sig vissa handlare med utan att riktigt specificera, ett M-paket skulle innebära sportstolar, annan front, M-ratt, svart innertak osv. Men M-ratten går också att speca separat. Det finns avkodare för exakt vilken spec du har på t.ex. Länk
Tackar

Stog att jag har

M-wheel
Dynamic package
M suspension
Sportstolar
Package comfort

Ska googla vad dynamic är
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Finns firman på "svarta listan"?
Om så är fallet, lär det vara helt meningslöst att köra ett case via ARN...

Är handlaren ansluten till MRF?
I så fall är de skyldiga att följa ARN-utslag.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
instämmer i det som tidigare sagts

Problemet med fel årsmodell kommer nog inte att betyda så mycket hos ARN om det inte är så att det skiljer avsevärt mellan årsmodellerna och handlaren även utfäst detta. Vilken årsmodell en bil har är inte helt lätt att avgöra, finns en tråd här på forumet om det. Oftast men inte alltid, är det tillverkning september som är brytpunkt.

Motorfelet är en viktigare fråga tycker jag. det kan vara mycket pengar som ligger i att laga motorn. Ditt svar på punkt två ovan kan ju tolkas som att handlaren inte kan hjälpa dig med att du lämnar in i Sthlm, vilket han har rätt att säga. Det är ofta risk att handla 55 mil från bostaden. Testa med att säga att du vill lämna bilen till honom för åtgärd; säger han då att han inte kan hjälpa dig kan du gå vidare till ARN. Ha allt på mail, du måste ladda upp konversationen hos ARN.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Årsmodellen mellan -09 och -10 skiljer knappt något. -08 mot -09 är en stor skillnad. Som tidigare sagt så är årsmodell lätt att blanda ihop med tillverkningsår och nu tror jag årsmodellerna byter så tidigt som 1/7.

Men, det känns lite som att du lite väl snabbt hoppat från att ett problem uppstått, hur löses detta på bästa vis till att ARN är lösningen på alla problem.

Som tidigare nämnt så är ARN rådgivande och seriösa företag följer det. Men har man med oseriösa och göra så är det inte så mycket värt. Det är kanske bra att vi först klargör vilken sorts firma du handlat ifrån?

Auktoriserade ÅF eller vimpelhandlare? Sannolikt något däremellan, men ju tydligare som felet i sig preciceras på bilen och felet i relationen med handlare, desto mer precisa blir råden/förslagen.

Just din motor N53B30 har ju en del strul och det finns mycket att läsa kring problemen. Det kanske kan hjälpa dig att få ordning på själva felet på bilen istället för att verkstäder ska felsöka med varierande resultat. Välj verkstäderna lite noggrannare för att ha med 4 olika verkstäder att göra i sig låter bara skumt.
Aa ska tillägga att jag skrev till säljaren
Att jag var villig att köra ner till halmstad om dom vill försöka laga den där eller lämna in i sthlm.

Ja det blev lite fort till ARN men gav han ändå chansen att åtgärda det först vilket han svara nej på.
Köptes 6 januari totalt sen dess har den varit i brukligt skixk i ca 3 veckor, känns inte bra köpte med garanti från autoconcept som också verkar va ett suspekt företag nu i efterhand

Bilfirman har svarat ARN och ljög om det mesta.
Det säga där att jag fullgasade iväg direkt vid provkörning och att han sa åt mig (vilket jag ABSOLUT inte gjorde) och det är anledningen till att bilen är trasig. Han sa också att detta är utpressning då jag bett honom laga bilen.

Bilen hade sommardäck på (6jan) fick jag veta när jag var på väg ner.
Känns allmänt skum nu i efterhand.
Såg ocksp i gamla kvittona att bilen har varit inne för byte av spridare m.m ett år innan av förre ägaren för 19k.
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Ser inte att det framgår av TS om det är en 318/320/325/330.
Endast E90 LCI. Bör vara en bensinare eller?
Aa sprry det e en 320i
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Fel av mig som påstod du hade en N53B30, tog för givet att det var en 325i. Måste ha blandat ihop denna tråd med någon annan.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hoppa över allt som har med ARN att göra. Hoppet är ute där med tanke på hur firman beter sig.

Stämmer du i tingsrätt och har ett utlåtande av BMW-verkstad på problemen så kommer du vinna. Problemet är bara
- väntetid på tingsrätt är månader, till och med år i värsta fall
- firman löper stor risk att upphöra strax innan eller efter utslag
min känsla säger ju att han kommer inte betala en krona. Men då säger jag nåt i stil med ”då ses vi i rätten”. En normal människa hade ju kanske velat göra upp nåt sinsemellan då ist. Om nu ARN beslutar att jag har rätt i frågan.
Hans firma verkar ändå sälja en del bilar. Så tror inte han kommer lägga ner firman även om han skulle få en stämmning emot sig.

Ska till en BmW verkstad på tisdag ska be om ett utlåtande då.
Har rätt mycket bevisning i form av sms, bilder och datum samt kvitton från verkstäder medans han inte kunde lägga fram nåt sakligt utan bara massa falska beskyllningar utan bevis.
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Du vill inte göra reklam för bilhandlaren här?
Hade du bott i Halmstad eller dess närhet så tror jag att bilhandlaren hade varit lite mer medgörlig. Och ev. hade du inte handlat av honom. Han bör ha rätt låga vitsord.
Kan säga vad firman heter när detta är avgjort vill inte hänga ut dom än om han mot förmodan skulle göra rätt för sig.
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Förstår. Jag bor i Halmstad men är dåligt insatt på vilka bilhandlare man bör undvika.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.