AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.131

M5 e39 startar men dör efter 10sek

Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Bilen startar men dör efter ca 10 sek. Försöker man hålla liv i den så går den illa och varvar inte över 2500.
Tänker soppatillförsel men om det är pumpen borde det ju inte gå att starta den om och om igen.
Kollade felkoder men hade en massa konstiga då jag fick hålla igång bilen och starta om och hålla på för att inte blockera hela Stadsgårdskajen...
De som stack ut bland felkoderna var dessa:
174 Kraftstoffsystemdiagnose 1
175 Kraftstoffsystemdiagnose 2
1 Relais Kraftstoffpumpe

Efter radering av felkoder kommer inga tillbaka trots att jag startat minst 10 gånger och låtit den dö.
För två dagar sen började jag få ett ljud som kom snett nerifrån vänster från föraren sett, Ett gnissel, pipande typ. Soppaledningarna går väl där fram till motorn.

Tacksam för förslag på vidare felsökning. Jag har 12V på soppapumpen när man vrider på nyckeln, den går ner efter ca 2 sek, men det är normalt har jag för mig.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Nästan säker på att det är pumpen som inte orkar, var ute och slet bort baksätet. Man hör hur det liksom bubblar om pumpen, inget jämnt surr.
När jag tänker efter har jag tyckt att den tvekat, ryckt lite vid fullgas senaste dagarna.
Plus då det gnirkande ljudet från bensinledningarna, som om det var luft i dem nästan. Jag satsar på att byta pumpen. Ska man ta soppafiltret samtidigt kanske?

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
De där första felkoderna du fick, med bl a "relä bensinpump" kan väl vara värda att titta närmare på?

Att pumpen är inblandad är väl ganska klart, men kanske det är reläet som kroknat? Det vore väl inte första gången som ett relä gått varmt och lagt av efter en stund. I o f s kanske efter att ha blivit överbelastat av en defekt pump, förstås.

Men om den där felkoden ändå stämmer, varför inte börja där?

/Lennart
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Nej det är pumpen, jag är helt hundra. Men varför inte? Jag byter relät också. Först.
Kan det vara värt. Tack Lennart.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Pump känns rimligt att den är trasig om den inte är bytt och givet de felkoderna - mycket vanligt fel på m5 e39. Bytt själv på en av mina tidigare och det är relativt lätt.
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ja det är original som sitter det ser man på "mattan" som ligger över.
Har bytt på två e39 förut. Det trista är att den nästan är fulltankad...

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Min var också fulltankad när jag bytte pump. Lite läskigt att "bada i bensin". Men i princip bättre än att ha att göra med än en tank tom på bensin men full av bensinångor.

/Lennart
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Nästan full tank på en E34 där pumpen var på väg.
Tjuvkopplade den trötta pumpen för att pumpa ur 50 liter bensin till reservdunkar.
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Soppapumpen bytt och nu går den som den ska!
Att ta med sig i framtiden:
-Hör man ett gnirpande, sknirpande från vänster fram från förplats sett är det soppa som har problem att komma fram.
-Sker detta i samband med att din M5 inte drar som den ska vid full gas så är det pumpen.
-Tro inte att ljud som du inte känner igen ska gå bort av sig själv. Det slutar i vänsterfil på Stadsgården ;-)
-Satan vilka bilar detta är när de går som de ska, en vecka stillestånd och jag började få abstinens.

Allt gott och tack för glada tillrop!

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Kul att det gick vägen och tack för återkoppling!

[Efter att ha varit med om nästa samma sak på min förra bil bytte jag pumpen förebyggande på den nuvarande. Dumt, tyckte nog en del - med den logiken behöver ju nästan allt i bilen bytas ut för säkerhets skull - men det där totalt oväntade haveriet (i en rondell) satte djupa spår i sinnet. :) ]

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.