|
|
|
|---|---|
|
Hej! Letar febrilt efter en fin m3 e92 coupé. Saknaden är för stor sedan min senaste m3 e36 för många år sedan och känns som e92an är bilen för mig. Har dock lite frågor.. Den första är prisbilden på dessa bilar. Har sett gamla trådar ang köpråd av e92 då vissa har länkat bilar med priser mellan 300-400k och då snackar vi 5-6 år sedan. Det är ju var priserna ligger på idag. Är det så bra värde i dessa bilar redan? Har sett spekulationer kring värdeökning på dessa med v8 sugis, men redan? Givetvis finns det billigare långmilare och dyrare competition package osv. Jag är ute efter en Svensksåld 2010- med relativt låga mil och bra utrustning. Har dock börjat fundera mer o mer på en tysklimport med bra historik. Just för prislappen och större utbud, även om det inte skiljer jättemycket. Det finns ju inget som säger att en tyskimport är sämre än en svensksåld ifall man kollar upp historiken. Gled även in på en tråd idag ang vevlagerslitage. Det är inget jag sett någonstans innan? Är detta vanligt eller bara ren "otur" för några få enstaka pga bristfälligt underhåll? Vilken utrustning får man inte vara utan enligt er som ägt en? Vad är era tankar kring tyskimport/svensksåld? Vad tror ni om värdet kommande år? Mvh Jacob | |
|
Svensksåld och 2010 o uppåt är en bra start;) Ej vinterkörd (e90 rostar snabbare och mer än konkurrenterna framför allt undertill) och lågmilare med bytta vevlager, renoverade Vanos samt att båda TA är bytta till uppdaterade med metall kugghjul i stället för dito i plast. (Jag kan tänka mig hur diskussionen gick på BMWs ekonomiavdelning vid den tidpunkten. Hur ska vi tjäna mer pengar på dessa bilar? Jo vi sätter kugghjul i plast PÅ TA så tjänar vi 1 euro per bil. Stort!) Prisbilden just nu är ju helt sjuk. Alltså vad folk önskar få för sina bilar. Vad de egentligen får är ju en helt annan sak. Jag skulle vänta till hösten och lägga pengarna på en M4 istället. Med lite otur är du iaf uppe i dom summorna med en e90. Bara att googla på. Finns hur mycket som helst att läsa om den härligt ljudande M3 med V8. EB |
|
| Hehe...just det, detta med BMWs kärlek till plast i allting, hur mycket problem har det inte varit liksom, vattenpumpar, servopumpar, och för att inte prata om deras värdelösa kylsystem som läcker och spricker efter några år. | |
|
Avvakta några månader. Skrev i en annan tråd också om att jag tror att priserna på framförallt "onödiga" bilar, som ju sportbilar är, kommer sjunka nåt enormt framöver. Läste t ex denna krönika: Länk Janne 'Flash' om läget i USA: "När massarbetslösheten smäller på och sjukförsäkringarna slutar fungera kommer de stackars samlarna vara tvungna sälja sina dyrgripar för att rädda hälsa och bostad. Jag misstänker att har man en önskan om en speciell 1950-, 1960 eller 1970-tals bil/mc/ är det snart läge att köpa, rykten om upp till 50 procent billigare just nu finns från de svenskar jag känner i USA som köper och säljer här." Om läget i Sverige: "ag vet att de stora begagnathandlarna i Sverige inte tagit in begagnade bilar i sitt lager på en månad nu för att inte sitta med svartepetter ekonomiskt när priserna faller. Dyra bilar står still, inga kunder. Vanliga Svenne-banan bilar har tappat vad jag fått fram cirka 10–20 procent i pris än så länge, kan bli mer, men kan stanna där också, svåranalyserat nu. " Att i dagens läge betala dyrt för en "gammal" E92 är fullkomligt vansinne. Tror vi kan se en enorm värdeminskning kommande året. |
|
|
Tack för svar. Ursäkta men vad menar du med "TA"? Jag håller med om att man kanske ska vänta, samtidigt är ju våren här och det är ju ingen bil man vill köpa i september direkt. Men ja jag sitter kluven också, läste artiklar om prisras på begagnade bilar redan i feb/mars men har inte sett någon sanning i det ännu. Fortfarande fantasipriser ute på marknaden så jag är osäker på om det kommer bli något öht. Är inte mycket för att skambuda på fina bilar, men visst det kanske är dags. Förresten hur upplever ni vevlagerslitagen ni som ägt/äger e92? Är det 1/100 som det drabbar eller betydligt fler? Mvh |
|
|
Annonspris är inte samma sak som marknadspris. Givetvis kommer det finnas en tröghet hos säljarna att acceptera en lägre prisnivå. Många kanske hellre behåller än säljer till ett lägre pris också. Det är samma mekanismer som på bostadsmarknaden. Men i takt med att folk blir av med jobbet och behöver pengarna så kommer folk till sist att sälja. Ja, visst är det vår och visst är det nu man vill ha en sån bil. Men att köpa till ett (för) högt pris gör ett dyrt nöje ännu mycket dyrare. |
|
|
TA= throttle actuator. Alltså elektronisk gasspjälls reglerare. 2 st, en per cylinderbank. 100 av 100 förr eller senare. vissa så tidigt som vid 5k mil. Men det är klart om man är noga med service aldrig varvar över 2000 innan oljan nått arbetstemperatur så kan de hålla betydligt längre. Hur ska man förhålla sig till det om bilen gått 8000 mil med 9 ägare;) Jag tror att BMW uppdaterade vevlagren på S85 och S65, men minns inte från vilken månad-år isf. EB |
|
|
Vevstakslagren blev uppgraderade till modell 2011 så i produktion ngn gång hösten 2010. (från s.k. 088/089 till 702/702). Något mindre tighta, och i annat/hårdare material (i teorin tar mer på axeln). Finns MASSOR att läsa på M3post.com. Gasspjällsmotorerna ("TA's") är usla men relativt enkla att byta och resulterar inte i sprängd motor när dom pajjar ur. Man byte inte till metallkugg men bättre plast/nylon. 1/3 av OEM pris på Rebuild.uk, med livstidsgaranti. Go for it! |
|
| Btw, vanos problem är extremt sällsynta på S65an så inget jag skulle oroa mig över. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.