AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.251

Bmw e46 316i trim

ha
6
haha511a
BMW e46 316i -01
hej, har köpt en bmw e46 316i med 1.9 liters motor som heter M43TUB19, 103 hp, 165 Nm.
Har även läst att E46 318i kom med samma motor M43TUB19 men med 118 hp, 180 Nm.
Så undrar vad är skillnaden, och hur kan jag bära mig åt för att få upp siffrorna likadant som 318i.
Eller om någon har någon annan ide på någon trimning som inte gör plånboken tom.
OBS VILL INTE TURBOKONVERTERA

tacksam för svar
MVH

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det billigaste sättet för dig att få fler hästkrafter är att byta bil till en starkare E46. Utan turbo är det inte realistiskt att få ut mer effekt på enkelt vis. Men en 325i kan väl inte kosta många tusen mer än en 316i idag så det ger ju bra skillnad för pengarna.

När man ska trimma bilar utan turbo och utan egen kunskap så går 10,20,30-tusen fort.

Men om du verkligen vill behålla bilen och är beredd på kostnader så går det säkert att få upp den lite. Kanske är relaterat till insuget som skiljer. Det är bra att leta vidare på engelskspråkiga forum där det finns mer material. Du kan även söka här på forumet efter äldre trådar.
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Kopierat från Wikipedia Länk

M43B19
The M43B19 (also known as the "M43TÜ") is the largest M43 engine, with a displacement of 1,895 cc (115.6 cu in). It produces up to 87 kW (118 PS) and 180 N⋅m (133 lb⋅ft), and uses BMW's BMS 46 engine management system.[8] The 77 kW (105 PS) versions do not have the DISA intake manifold and also have a smaller camshaft compared to the 118 PS versions. Note the M43B16, M43B18 and the M43B19 (118 PS version) all have the same camshaft.

Applications— 77 kW (105 PS) and 165 N⋅m (122 lb⋅ft):
1999-2001 E36 316i
1999-2001 E46 316

Applications— 87 kW (118 PS) and 180 N⋅m (133 lb⋅ft):
1998-2001 E46 318i/318Ci
2001-2003 Z3 1.9
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
316i och 318i har olika kamaxlar...så det är mer än en mjukvarumässig skillnad!

Enklast och billigast är som sagt att sälja bilen du har och köpa en som har starkare motor.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ha
6
haha511a
BMW e46 316i -01
Tack för svar

ja vill verkligen inte sälja bilen då jag nyss köpt den. Men ja är inte villig att lägga de pengarna på det så då blir det kanske att låta det vara och sedan köpa annan e46 med större motor.
Om man inte hittar något insug som kan göra något?
Nån som vet isåfall hur mycket skilnad annat insug gör?
och vart man kan köpa det?

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Du har ju två trådar igång nu om trim och förbättrad väghållning och det gäller en 316i E46 som är 20 år gammal... Det kan vara klokt att stanna upp och tänka efter lite.

Det här påminner lite om moppesyndromet som många unga män har. De har tidigare haft en moped och den vårdades ömt och uppgraderas konstant under de två år den ägdes. Men mopeden var inte så dyr. Nypris på en moped är kanske 25-30' och delarna till den är prissatta därefter. Bilar är annorlunda. Nya kostar de flera hundra tusen så delarna till dem är anpassade till en annan nivå. Att uppgradera dem kostar därför oproportionerligt mycket när bilen blivit värd 0-50'.

Istället för att utgå från en 316i och uppgradera den för flera tiotusentalskronor och ändå inte nå samma funktion som en 320i med M-sportpaket är kanske inte så klokt? Om det inte är själv uppgraderingen i sig som är målet och ska få kosta. Men om målet är en snyggare bil, med bättre våghållning och starkare motor så är det billigare att köpa det direkt.

Vad har du gett för din 316i? Hur långt har den gott? Hur är skicket?
ha
6
haha511a
BMW e46 316i -01
Meningen var bara att höra om det gick att ändra något då 318i hade samma motor men mer hästar, så tänkte höra vad som var skillnaden. Och har inte tänkt att lägga massa pengar på trimning eller annat. Tänkte bara höra mig för:)
Så det var det jag undrade på ena tråden, den andra är för att jag skulle vilja sänka bilen lite och tycker då coilovers verkar vara ett bra alternativ. Då bilen är originalhög nu och det är inte så snyggt. Det är i princip vad jag tänkt göra på bilen.

Har gett ca 43 för den, den har gått precis över 10 tusen, skicket är väldigt bra. Den är väldigt fräsch och har varit "gubbkörd" under hela sin livstid samt stått i garage och underhållits bra från att den var ny.

Hej, jag har nyss köpt en samma bil (bmw 316i 1999 105 hp). Och tycker att motorn är för svag, seg och drar ganska mycket. Vad har du gjort med bilen? Hur gick det med den? Jag funderar i efterhand på om jag vill sälja den och köpa en 320 istället. Eller lägga till en turbo om de är värt och kanske byta kamaxlarna. Min farsa har varit mekaniker och han skulle kunna byta dem tror jag, och om man kan hitta billiga delar kanske det är värt? Men undrar bara hur mycket prestanda jag kommer att få ut från det. Och om det finns någon här i forum som vet hur mycket "bättre" den kommer bli.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Som du ser så är uppföljning av trådar mer värdefullt än man tror (dock inte för trådskaparen utan för alla andra). Hade varit intressant i det här fallet att se vad det blev i slutänden och hur tankarna gick.

I en tung E46 så kan en M43TUB19 (även 118 PS versionen) kännas lite klen. Däremot i en lättad E30 så är en M43TUB19 (118 PS) ganska trevlig - lätt kompakt motor som gör att framaxeln blir lätt (tänker nu mest i track day banor så att säga).

Det här med kamaxlar är mest något folk hört och läst i Hot Rod Magazine och sett på amerikanska tv-shower och hört från andra (ofta då för motorer från 60- eller 70-talet). Då fanns det mycket att ta där, men inte på dessa motorer.
För denna motor handlar den där kamaxeln i första hand kring att anpassa den mot med two-stage DISA-insuget (som ger bättre vridmoment på lägre varvtal men samtidigt inte behöver offra något på högre varvtal). Ofta handlar en uppgradering om multipla komponenter som måste samspela och inte ovanligt att en enda uppgradering innebär andra komponenter på insugssidan, inne i motorn samt runt avgassidan.

Turbo går att lägga till. Problemet är vad du ska säga vid besiktningen. Du kan prova att säga att en snigel från din trädgård krupit in under huven, men räkna inte med att de går på det :-)

Det mest kostnadseffektiva är att lägga i en av de 6-cylindriga motorerna som fanns till E46. Här är ju då M54B30 top-of-the-line men de kostar ju såklart mest också. Däremot så kan man få en M52B28, M52TUB28 eller en M54B25 rejält billig numera - du hamnar runt 190 hk med de alternativen.

Problemet är än en gång vad du ska säga vid besiktningen. De lär märka två extra cylindrar :-)

Och det är inte bara en ny motor. Ny motorstyrenhet, kablage, EWS styrboxar (fast smidigare att programmera bort), växellåda, kardanaxel, differential, drivaxlar, frambromsar, bakbromsar, fjädring fram (mycket tyngre motor) etc etc etc. Kort och gott är det enklast att köpa en rostig E46 328i/325i och flytta över allt.
Annan växellåda behövs väl mest om du går upp till E46 328i (där gick de över till ZF's 320Z) medans din bil har Getrag's 250G vilken även används i E46 320i och 325i.
Om du ändåså måste plöja dig igenom allt detta så är du kvalificerad att påbörja processen att registrera din 316i som ombyggt fordon. En längre process som innebär ett antal besiktningar och kostar över 10 000 SEK om du summerar ihop alla kostnader.

Men när du börjar lägga ihop kostnaderna för inköp av en donatorbil, massor med delar som måste bytas ut eller köpas till extra och ovanpå detta hela processen med omregistrering PLUS all tid det här lär ta - då kan man undra om det ändå inte är enklare att köpa en fin 320i/325i istället :-)

I verkligheten är det där de flesta hamnar i slutänden ändåså...
Hej tack så mycket för ditt svar. Jag tänkte väl samma tanke också men hoppades på någon chans att den kunde uppgraderas min farsa sa samma sak som du sa i princip. Många jag känner säger att det är bra att ha en lite klen första bil, men tänker skita i det ändå kanske och köpa en roligare bil. Men får se vad jag gör kanske köper en 320 eller något. Vet du vilka års modeller är i så fall bäst att köpa eller något liknade bra som inte är en 320 eller 325. Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag skulle alla dagar valt en mekaniskt friskt och väl vårdad och rostfri E46 med en svagare motor än ett E46 lik med stark motor.

Men nu måste jag samtidigt vara ärlig - min första bil var en E34 535i - så det matchar ju inte riktigt med vad jag skrev ovan :-) Skriver en sak och gjort något helt annat när jag var ung :-)
Men fanns inte så mycket tanke där och var mer av en slump, det öppnade upp sig ett bra köpläge och jag tyckte att 6 cylindrar var mycket bättre än 4 cylindrar på den tiden (tycker det fortfarande).
Underbar bil! Dessutom var den extremt snålt utrustad villket jag älskade! Det var en motor, tre pedaler och en ratt - allt jag behövde!
Den var mycket pålitligt, otroligt enkel att arbeta på (skruvmejsel och ståltråd och några hylsor räckte till nästan allt) och väldigt rätt fram (du kom åt allt och det du såg det var hur det fungerade).

E46 är lite mer komplicerade - men inte så farligt.
Jag skulle hellre försöka hitta en i bra skick än en specifik årsmodell (för det är lätt att hålla sig för skratt när rostsjoken trillar av när du nyser i närheten av bilen och du måste spendera varenda helg med din svets).
Alla sexcylindiga motorer är helt ok - enkla i konstruktion och drift och enkla att arbeta med. Det är antingen M52TU eller M54 man får i en E46 och dessa är generellt sett pålitliga (är främst kylarsystemet och vakuumläckage som främst måste göras en översyn på men dessa motorer fyller ju 25 år så helt normalt - men det är enkla saker som det räcker en mekanikers utbildning till att fixa - på nyare motorer så behövs ju en serviceteknikers utbildning till i princip allt).

Samtidigt ska jag också erkänna att jag själv håller på att registrera om min E30 - lägger i en M54B30 motor i denna. Men det är helt andra syften och mål än vad du har - här handlar det om en dedikerad track day car.

En 328ti Compact brukar av många anses vara en riktig rolig liten bil. Den är dock lite ovanlig och således ofta lite dyr, då kan en 325ti Compact vara en trevlig bil. Compacts har ju såklart också ett lite annat designspråk än en E46 så vissa föredrar det ena medans vissa föredrar det andra.

Å andra sidan min nuvarande E87 120i -06 med komplett M-Sport paket är tokrolig att köra och trivs varenda minut när jag kör den (men beror en del på M-Sport paketet såklart vilket jag inte velat vara utan). Då går prislappen upp en aningens men ville bara nämna det (är ju inte så långt mellan en 00-01 och 05-06).

MEN! Jag måste varna! Varje 20-25 årig bil man köper (tyvärr gäller detta moderna flång nya bilar också fast då räddas man oftast av en snordyr försäkring) så MÅSTE man kunna lägga undan och vara beredd på att pynta upp pengar för reparationer och annat mer eller mindre kontinuerligt.
Försäkring är också en sak. För 15 år sedan så kostade det mig över 30 000 SEK att ha en helförsäkring på min E34 535i (jag hade flera år innan gett upp helförsäkring överhuvudtaget då de flesta försäkringsbolag vägrade erbjuda både halv- och helförsäkring till mig). Så det är också en kostnad som kan skena i takt med hästkrafter och bilmodeller.
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Snart ute på banorna med e30 då Slangen? :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nä men goddagens richo! :-)

Du kan du ge dig fasiken på!
Tyvärr så har det kommit en del emellan sista två åren som jag inte kunnat styra över, men "I'll be back" - precis som lille Arnold sa innan han satte sig i bilen :-)

Går allt bra så kanske jag gör lite track days nästa säsong!

Kanske kan övertala trådskaparen att ta och prova sin nya E46 en sväng på banan och få bort tankarna på mer effekt och istället dränera plånboken på däck och chassi :-) Fast då är ju din E30 kanske inte något lämpligt objekt att ta med i sammanhanget richo :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.