AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
471

Bmw e46 -01 pre facelift , kaross , coilovers

ha
6
haha511a
BMW e46 316i -01
Hej, jag har en BMW e46 316i 2001 pre facelift med 105hk motorn så antar det är M43 motorn.
Jag är inne på köpa coilovers till denna men undrar om den är skillnad i karossen mellan denna och andra e46, som skulle göra att vissa coilovers inte passar?
Har kollat coilovers från Maxpeedingrods och där står det att de passar bmw e46 320 med flera men inget om 316. Därför jag undrar.
här är en länk till de jag funderar på : Länk … 98-05.html

Undrar även om det är någon som har testat coils från maxpeedingrods och undrar även vad ni tycker om dem.

MVH
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vad är syftet med att installera coilovers?
ha
6
haha511a
BMW e46 316i -01
Vill sänka bilen en bit (inte överdrivet)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Länken fungerar inte för mig, men kortare fjädrar bak och andra stötdämpare fram löser problemet. Egentligen borde du även byta dämparna bak, men frågan är hur mycket du vill kosta på.

Kanske finns några Bilstein som passar dig?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Fyr- och sexcylindriga E46 har olika dämpare/fjädrar - troligen därav att de inte nämner 316/318 i modeller som dämparna passar.

Dämpare och fjädrar bör väljas så de matchar varandra längd- hårdhets/dämpningsmässigt. Annars får du konstig väghållning och dämparna kan slitas ut väldigt fort.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ha
6
haha511a
BMW e46 316i -01
Grelle, är medveten om att de saker ska bytas och tänkte då coilovers då man i princip får med allt det. men som Johan B skrev så var de olika fjädring på dem, men har mailat dem och frågat (inte fått svar ännu) de ligger i 3000kr klassen men sen ska man ju som jag förstått det köpa kortare krängsningshammarstag för att de ska passa överhuvudtaget, och de går ju på ca 500kr till och sen ska man kanske köpa förstärkningsplattor till fjädertornet fram, och då hamnar det ju på ca 4000kr. Och vet att bilstein är dyra och gärna kan gå upp emot 5 siffriga tal. Men länka gärna något om du vet:)

Tack på förhand
Och era svar uppskattas!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.