|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Motorlampan tänds och släcks ibland, det varierar, ibland är den på ett tag sen lyser den inte på flera dagar osv. Ibland när man kör så piper bilen och går in i "limp mode" tror jag det kallas, abs, antisladd och eml lampan tänds, bilen går JÄTTE DÅLIGT men efter att man vridit av och på motorn så försvinner det läget och oftast så lyser bara motor lampan. Bilen hoppar in i limp mode generellt bara när man kör fart hållare eller håller hastigheten på lägre varvtal. (händer oftare när det är varmt ute också) Kör jag på en lägre växel med högre varvtal så får jag i princip aldrig limp mode. Kan ju vara så att värdena blir mer normala vid gaspådrag / högre varvtal Men hur som haver så ska jag fixa en ny maf och så ser vi vad som händer som du sa ovan ^^ |
|
|
Nya MAF-en borde komma på fredag enligt postnord. Har dock funderat lite och undra om inte bränsletrycksregulatorn kan strula. Kan en dålig (ev. sämre eftermarknads bränsle filter) orsaka så jag får negativa fuel trims? Om regulatorn som är ihop byggt med filtret på något sätt går sönder eller slutar fungera kan den då göra så att jag konstant har för högt bränsle tryck vilket orsakar dem negativa fuel trims-en? Funderar på att byta bränsle filtret pga. det är några tusen mil sedan det byttes sist. vad är märke är att rekomenderas? OEM är av något "kayser" tror jag men skulle ett från BOSCH eller MANN-filter fungera? |
|
|
Mann, Knecht-Mahle, Hengst eller Bosch är alla OEM-leverantörer till diverse biltillverkare (inklusive BMW, Mercedes mm), så de märkena skulle jag utan tvekan använda. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nja, inte riktigt. Negativa fuel trims betyder ju att bränsle måste dras ifrån. Det inträffar ju om du har ett alltför högt tryck i din fuelrail (inte för lågt). Vilket kan såklart hända om bränsletrycksregulatorn inte öppnar sig tillräckligt eller om returledningen är delvis blockerad. Detta är dock mycket ovanligt failure scenario, det är i nästan i samtliga fall så att bränsletrycket blir för lågt eller instabilt / inkonsekvent. Byta bränslefilter är däremot lämpligt som en förebyggande åtgärd runt typ var 15 000:e mil på dessa moderna bilar/motorer (med port-injection) i vårt land med vår bränslekvalitet. Oftare behöver man inte byta - och det är som förebyggande åtgärd endast. För att nå ett tillstånd att det kan börja orsakar smärre problem så behövs det mer i stil med 40+ år eller 50 000+ mil. Men att vänta så länge är inte bra i något system - jag är ju myclket för förebyggande underhåll (inom rimliga gränser såklart). Det händer i princip aldrig att halvmoderna bilar med port-injection (typ 1990-2010) har problem med bränsletillförsel pga igensatta filter eller liknande. Det är en relik från förr som hänger kvar. Kuriosa : Mitt bränslefilter original från fabrik från min E30 323i -85, dvs ett 30+ år gammalt filter med 30 000+ mil med bil med bränsletank i metall. Länk Länk Men förebyggande maintenance är något jag är positiv till och uppmanar. Så har du inte bytt bränslefilter, låt oss säga de senaste 10 000 milen eller så, så är det definitivt inget fel att göra det nu. Det kommer dock inte att lösa ditt problem :-( Såvida du inte har massiva problem med bränsletrycket (kanske fladdrar hej vilt, ibland tokhögt, ibland toklågt) - men extremt osannolikt - se nedan hur du får reda på detta med 100% säkerhet på 4.36 sekunder. Håller med Johan B - skulle inte tvekat att välja något av de fyra förslagen som nämns. Men jag skulle definitivt hållt mig till någon av dessa - skulle definitivt inte gått utanför dessa kvalitetsmärken. Jag har börjat bli lite försiktigare med att ge förslag på vad som kan vara fel, då det ibland leder till att nämnda delar börjar bytas ut på måfå istället för att felsöka :-) Vi vill ju hjälpas åt här så att inte massa dyra delar byts i onödan - för då kan man lika gärna lämna in till verkstad då det i många fall blir lika billigt/dyrt. Men misstänker man problem med bränsletryck kopplar man bara in en bränsletrycksmätare. Det finns ingen ursäkt för detta om man arbetar med en M54-motor då dessa har en löjligt lättillgänglig Schrader-ventil :-) På runt 4.36 sekunder har du svart på vitt med absoluta mätvärden huruvida det är ett problem eller inte. Så på 4.36 sekunder kan du alltså utesluta hela sub-systemet "bränsletillförsel" (upp till fuelrail) dvs bränslepump, spänning/jord bränslepump, bränsleledningar, bränslefilter, bränsletrycksregulator etc etc etc! Snacka om effektiv felsökning! :-) Jo, kom att tänka på en sak. Tänk på att om du har aktiva felkoder så uppdateras inte fuel trims - så det kan vara ganska gamla fuel trims som du ser. Det är alltid ett bra första steg att notera all info, radera felkoder och se vilka nya felkoder som dyker upp (och här kan det även vara intressant att se hur fuel trims uppdaterar sig när man startar motorn och den värmer upp på tomgång - rör inte gasen). Nu tror jag du gjort delar av detta, för du raderade väl alla felkoder och sedan läste ut nysatta med både OBD Fusion och PA Soft BMW Scanner. Antar jag? Är ju alltid lite svårt att hänga med vad som gjorts och inte gjorts i detalj, i vilken ordning och så vidare (i felsökning är ju varenda liten detalj viktig) över ett forum - så därför är det svårt att ge exakta steg-för-steg beskrivningar och vad som bör göras härnäst och vad man ska titta på och inte titta på - utan det blir mer generiska tips och idéer. Finns så många fällor inom felsökning som gör att man kan ledas in på en helt vansinnigt fel sidospår och spendera mycket tid där (själv gjort det misstaget många gånger). |
|
Det är en bra dag idag ! Har då nyss bytt MAF:en och körde en sanbb logg innan bytet. INNAN BYTE Tomgång G/S : ungefär 4.8 - 5.2 Short term bank 1 : -28.125 Short term bank 2 : -//- EFTER BYTE Tomgång G/S : ungefär 3.5 Short term -0.78 till -1-5 Short -//- Så ligger just under 0 på fuel trims och märkte dirket att tomgången inte var lika hackig och skum som innan, det verkar som att en billig dålig maf var det som orsakade mina problem! :) Tack för hjälpen :) |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nice! Ja, det där luftflödet är mer normalt för den storleken av motor. Och fuel trims samt den mer lugna tomgången säger ju sitt också. Nu kan det såklart finnas fler mindre problem, tex små vakuumläckor eller kanske en intermittent kärvande tomgångsmotor (tänker på den felkod som var satt - men det kan lika gärna bara varit ett följdfel av det större problemet dvs MAF-sensorn). Men det snokar man ju såklart i först när man märker av problem eller nya/andra felkoder sätts eller man märker av andra problem. Nu är det väl mest bara att köra och se hur det går. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.