AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.703

BMW e46 330i luftmassemätare och Fuel trims

Sida 1 av 2
Ci
62
Cimmet
320D X-drive E91 -12
Har då kollat lite Fuel trims på min bil och den har ungefär konstant -28 på både bank 1 och 2, har läst runt lite och de ser ut som min Lufmassemätare visar för högt luftflöde på ungefär 4.45 till och sen ökade till ungefär 5.5 g/s vid en kall start, sen efter jag kört en timme och kollade vid varm tomgång så började flödet på 0.44 men sen ökade flödet till 14.8 sen började det sakta sjuka till 6.37 och sen upp till 7.1. Känns som min luftmassemätare gör skumma grejer.

Den är inte original den är av någon ”Stark Germany” (inte jag som bytt den) och tänkte då köpa en OEM istället men vilken från VDO är
Korrekt?
5WK96050Z Eller. 5WK96132Z
Ci
62
Cimmet
320D X-drive E91 -12
Ser ut som att det är 5WK96132Z Pga enligt realoem är original för min bil : 13627567451
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
4.45 - 5.50 gram/s låter som sagt för högt för en 3-liters motor på tomgång. Fuel trim's ger ju en indikation åt samma håll.

Om man sedan läser vad det sitter för en luftmassamätare (dålig eftermarknadsenhet) så blir man ju rejält misstänksam.

På min M45B30 (E46) så satt det en Siemens 5WK9 6132 (BMW 1 438 871) så det låter rimligt att det är den du ska. Det är mig veterligen samma MAF på M54B30 MK1 och MK2 motorerna.

Notera att BMW 1 438 871 (som det stod på min MAF) har blivit superseded av BMW 7 567 451.

Dessa MAF har en 3-polig anslutning. Lätt att köpa fel och köpa till en M54B30 som satt i E60, X3 och Z4 då dessa använde sig av Siemens MS45 och dess MAF har en 5-polig kontakt.

Sitter inte 5WK96050 på de mindre M54B22 och M54B25? Jo, det gör den. Varför är den aktuell?

Varför visar webisdan du köper ifrån båda varianter om det är till en E46 330i du köper till? Vilken websida är det?
Ci
62
Cimmet
320D X-drive E91 -12
Gjorde ännu en koll på tomgång med varm bil idag, fuel trims på bank 1 och 2 ligger för det mesta på -28 men under mätningen tvär rörde jag gasen och ökade rpm lite då gick fuel trimsen till sig för en kort stund till +2 men på 3 sekunder så var den nere på -28 igen, bilen går bättre med LMM urkopplad, inte lika hackig när man går från stilla stående till drag läge sen köra iväg på 1an.

Blir nog en ny LMM och hoppas det löser problemet
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är inte ovanligt att MAF-sensorer mäter olika fel vid olika luftflöden (exempelvis överestimerarar vid låga varvtal, mäter rätt vid mid-range, underestimerar vid höga varvtal). DME'n (motorstyrenheten) lagrar ju olika uppsättningar av fuel trimss som varierar beroende på last och varvtal (och en del andra parametrar såklart) så det finns inte en uppsättning av fuel trims utan en hel karta (map) av dessa.

En eftermarknads MAF är mer eller mindre en garanti på att det inte kommer att fungera. Så den informationen tillsammans med de övriga fel du har, så skulle jag också börjat med att kasta ut eftermarknadsskräp och in med riktiga fungerande saker (tänk att du kan ha multipla fel så detta kanske bara är ett av flera fel).

@Cimmet : Var det en av de där budgetonlinesidorna (du vet de där som luktar lite billig parfym när man surfar in på dem och man blir slagen i huvudet av alla deras reklamkampanjer och "sista-priset-för-dig-kompis" förslag) som visade båda varianter av MAF och inte visste vad din bil skulle ha?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Köp bara en LMM av högsta kvalitet som VDO-Siemens, Bosch eller liknande "Högkvlalitetsmärke" - allt annat brukar sluta med att man till slut måste köpa av den kvaliteten ändå, men efter att ha svurit så att garagetaket blir svartsotigt... ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ci
62
Cimmet
320D X-drive E91 -12
@bmw-slangen : Slog in mitt regnummer och då poppade 2st från VDO upp och "ska" passa min bil men när jag kollade vilket OEM nummer dem ersätter så var det bara en som matchade upp med vad realoem sa.

OEM part number 13627567451

Den LMM jag har på bilen nu finns att köpa där för en femhundring och om den är så billig jämfört med VDO så känns det lite för billigt för att vara optimalt
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag gissar att det var på någon av nedanstående websidor du slog in ditt regnummer på - eller hur?
* MisterAuto
* AutoDoc
* BildelarExpert
* Bildelaronline24
* Reservdelar24
* TopReservdelar
* Skruvat

EDIT : Eftersom det var Stark du hade nu så var det från något av alternativ 2-6 (det är exakt samma företag och försäljning på websidorna på alternativ 2-6).
Ci
62
Cimmet
320D X-drive E91 -12
Förslag nummer 2 stämmer, men det ska väl inte vara något problem att köpa från någon av dem sidorna så länge jag i detta fall köper från oe tillverkaren (VDO) ?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att gå på reg.nr. är vanskligt hos näthandlare.

Betydligt större träffsannolikhet (men inte alltid 100%) är att gå till realoem.com och ta art.nr./reservdelsnummer och sedan använda som "sökord" när du söker hos näthandlare.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, AutoDoc.

Jepp, vill gärna hänga ut dessa företag då du nog vet hur tvivelaktig handel de bedriver.

De har dessutom totalt noll koll på vad som passar din bil och inte passar din bil - detta är bara ett av hundratals exempel jag sett de senaste åren.

Hela businessidén bygger inte på några nöjda kunder eller smidighet, utan det handlar om att skeppa volymer till lägsta möjliga kostnad. Deras websidor är rena rama skämtet - antalet returer de har pga felköp är absurda men i och med deras stora volymer går det runt.

Och alla gör som du - köper det billigaste - märker att det inte fungerar (antingen direkt eller oftast inom några månader) - därefter antingen köper en likadan eller köper något bättre. Vilket genererar volymer i försäljningen vilket är det som behövs för att kunna hålla låga priser.

Att det sen fungerar eller blir rätt är helt ointressant. Du kan ju tänka dig hur roligt det är med bilen upphissad och halvt nedriven och plocka fram fel del. Eller när någon kommer med en del från AutoDoc till en verkstad och det är fel del - lagom roligt för verkstaden att stå där med en halvt nedplockad del som blockerar deras verkstad.

Men detta är tydligen framtiden - detta är vad vi konsumenter kan förvänta oss framöver - för detta är vad vi väljer framför andra alternativ.

@Cimmet : Nejdå, så länge du hittat ett bra märke kan du beställa från dessa - det ska du inte oroa dig för.

Men man måste som sagt göra allt själv (billigare att driva affärer på det sättet - låt andra göra jobbet) dvs kolla upp att det faktiskt passar din bil.

Var dock beredd på att de har satt i system att säga "detta märke fanns inte på lager så vi skickar en likvärdig del och du får mellanskillnaden" och någon vecka senare öppnar du paketetet och ser en MAF sensor av märket Stark!

Om du inte tror mig så finns det många inlägg här och på andra ställen kring detta beteende.

Yes, jag är gnällig nu (nog för att jag har huvudvärk just nu) men jag hittar inte på något (är bara lättretlig).
Ci
62
Cimmet
320D X-drive E91 -12
Då blir det att beställa en 5WK96132Z och hoppas det löser problemet eller iallafall gör mina värden bättre / kunna utesluta att det är lmm som orsakar problem.

Dock är det inte jag som bytt till denna LMM då den satt på bilen då jag köpte den, första bilen jag köpt och var inte lika påläst gällande saker då så jag tänkte inget mer på sådana grejer, men tack så mycket för informationen bäst att alltid kolla upp OE nummer och söka via det >:D

Har även läst i en gammal blocket annons på bilen att lambdasonderna är bytta, hoppas bara dem inte också något billigt skräp :/
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Just sensorer (exempelvis vevaxel- och kamaxelsensorer men även nyare ABS-sensorer är typiska exempel - oljenivågivare är en nytillkommen sensor där sämre eftermarknadsvarianter fungerar dåligt då dessa är numera små avancerade inbyggnadssystem med busskommunikation och allt möjligt) har blivit mer och mer avancerade med åren och toleranserna mindre och därför fungerar sämre eftermarknadsvarianter riktigt dåligt inom dessa områden.

Sen finns det områden där det finns många bra eftermarknadsvarianter (bromsbelägg är ett område, batterier ett annat, osv).

Det kluriga för en som köper reservdelar idag är att lägga sig på rätt nivå på rätt områden (samt ha kunskap om vilka märken som är "bra" och vilka som är "dåliga"). Det är inte helt enkelt - det behövs erfarenhet. Men en bra tumregel är att definitivt undvika det billigaste och ofta behöver man inte köpa det dyraste.

"Tänk om det fanns en websida som redan sorterat ut de dåliga sakerna som ändå inte fungerar eller fungerar dåligt?" Jodå, sådana finns - men det finns färre och färre av dessa företag kvar tyvärr - de har svårt att överleva.

Jag tror också en bra början är att byta MAF-sensorn och sedan ta felsökningen därifrån.

Kan som sagt finnas fler fel (du har garanterat ett eller flera små vakuumläckor - det har i princip alla M5x-motorer), men det får man börja snoka i när du fått ordning på det här med uppmätt luftmassa (för det är kort och gott helskumt just nu).

FYI : Det finns ju fyra syresensorer på dessa motorer (två upstream dvs före katalysatorn och två downstream dvs efter katalystorerna) - det är upstream som är "huvudansvariga" för att rapportera tillbaka hur bränsleblandningen faktiskt blev och oftast de som måste bytas. Dessa kan man relativt enkelt se på en M54B30. Kanske de bytte bara dessa två, kanske de bytte alla fyra.
Men troligtvis verkar de fungera bra men det lär vi isåfall märka lite längre fram, fungerar de inte som de ska brukar felkoder och märkliga fuel trims beteenden dyka upp.
Ci
62
Cimmet
320D X-drive E91 -12
För enligt konderna i P.A soft så går bilen lean, första gången jag läste av hade jag en kod för rich och lean men jag gissar att den kasta lean koder för att bilen justrar och försöker korrigera för mycket soppa i förbränningen och stryper soppan lite väl mycket därav lean koderna i P.A soft

Men enligt felkoderna i OBD fusion har jag bl.a
P1086 - bank 2 sensor 1 rich
P1084 - bank 1 sensor 1 rich

Så antar P.A soft ljuger för mig för om jag har negativa fuel trims på båda bankerna så borde bilen gå rich vad jag förstår
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nejdå, OBD Fusion koderna stämmer.

MAF-sensorn mäter upp vansinnigt för mycket luft.
DME'n tillsätter passande mycket bränsle för den mängd uppmätt luft som rapporteras (vilket vi vet blir för mycket bränsle då uppgiften om luft är felaktig).
Syresensorerna detekterar detta (kommer att detektera en fet blandning) och DME'n reagerar på denna information och försöker reducera mängden bränsle (och vid en procentgräns vägrar den gå längre och slänger iväg en felkod dvs P1084 och P1086).

Bank 1 betyder på just denna motor cylinder 1-2-3.
Bank 2 betyder på just denna motor cylinder 4-5-6.
Sensor 1 betyder den första syresensorn i flödet - på denna motor är det upstream dvs den före katalysatorn.
Ci
62
Cimmet
320D X-drive E91 -12
Aight, ska försöka att ge en uppdate så fort jag monterat den nya maf:en och vad mina värden landar på då.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Cimmet : Vilka exakta nummer på felkoderna fick du från PA Soft (endast exakta nummer är av intresse då det är det enda sanna - all textöversättning ska tas med en nypa salt).

Sen är det, se min förklaring tidigare, fullt möjligt för en felaktigt eller smutsig MAF-sensor att överestimera vid tomgång och underestimera vid högre varvtal. Så om den slår i botten med negativa fuel trims vid tomgång först så får du felkoder om rich mixture, men om den råkar slå i botten med positiva fuel trims vid högre varvtal först så får du felkoder om lean mxiture.

Så beroende på vad som inträffar först, kan du få olika felkoder. Just felkoder är bara fingervisningar och inget man kan göra någon direkt felsökning på. Det bara ger svaga indikationer och fingervisningar - som en studievägledare ungefär :-)
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Dock lite förvånad att du endast fick OBD-II koder som är tillverkarspecifika (tillverkarna själva bestämmer vad de betyder) - det brukar normalt sett även sättas de generiska OBD-II koder som gäller för alla tillverkare.

Dessa två generiska OBD-II koder brukar alla få som har vakuumläcka på sina M5x-motorer (ouppmätt luft sugs in i insuget):
P0171 = System Too Lean Bank 1
P0174 = System Too Lean Bank 2

Om några generiska OBD-II koder hade sätts på din motor,
så borde det isåfall varit dessa två (de är samma som de två ovan vars innebörd bestäms av respektive biltillverkade och kan teoretiskt sett betyda vad som helst):
P0172 = System Too Lean Bank 1
P0175 = System Too Lean Bank 2

Ibland ser man dessa generiska OBD-II koder,
som bara säger att något är fel med fuel trims,
men säger inte om det är rich eller lean condition:
P0170 = Fuel Trim Bank 1
P0173 = Fuel Trim Bank 2
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Men har OBD Fusion gjort en korrekt översättning?

Gogglar man runt på P1084/P1086 så översätts de ofta inte till rich condition utan till lean condition.

Så OBD Fusion kan lika gärna ha fel i sin text, för då överrensstämmer OBD Fusion och PA Soft.

Än en gång, översättningen på felkoderna är i dessa billiga Kina-kloner oftast totalt värdelösa - de är iallfall så error prone att de inte går att lita på för att ta några beslut eller slutsatser - vilket i felsökningssammanhang är samma sak som totalt värdelösa. Jag litar aldrig på texten i dessa program - de har ofta fel och man får oftast dubbelkolla själv.
Ci
62
Cimmet
320D X-drive E91 -12
Felkoder i OBD fusion
P1500 - manufacturer defined : detta ska vara en felkod för tomgångsventilen men tror den kommer pga den defekta maf:en, har provat rengöra ventilen och sedan provat byta den men samma sak ändå
P1086 - Rich som ovan ^^
P1084 - -//-
P0102 - Mass or Volume Air Flow Circuit Low Input - tror jag fått denna för jag provat köra med maf:en urkopplad.

P.A soft felkoder
D3 [ 211 ] Idle speed control valve, mechanical fault, jammed open
E3 [ 227 ] Oxygen sensor controller bank 1, deviation too great, deaviation lean
E4 [ 228 ] Oxygen sensor controller bank 2, deviation too great, deaviation lean

Har då tidigare fått liknande kod i P.A soft men då stod det något med rich men kommer ej ihåg exakt vad, har inte fått den koden igen sen dess dock.

Som du säger kan översättningen vara skum men det finns ingen översättning i obd fusion utan jag har ba snabbt googlat och kollat vad dem säger men hur som helst så har jag hela tiden negativa fuel trim ( -28 för det mesta ) och ibland blir den inom normala värden när man tvär gasa lite lätt när jag står på tomgång.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, fuel trims ljuger ju inte.

Jag skulle faktiskt i första hand lita på felkoderna direkt från MS43 (DME'n) dvs det som PA Soft läser ut.

Vad jag kan se så stämmer den texten.
Fast jag är inte så säker på att 227 och 228 specifikt säger huruvida det är lean eller rich. För jag tror MS43 bara har en uppsättning av 227 & 228. Om det hade funnits en uppsättning för lean så borde det ju ha funnits en uppsättning för rich - men det kan inte jag hitta. Så ta den delen av texten med en nypa salt.

Jag skulle nog tolka 227 & 228 som att fuel trims har gått över gränserna (men vi vet inte om det positivt/lean eller negativt/rich).

Men dessa felkoder tillsammans med en högst suspekt MAF-sensor gör att byte av MAF-sensor är det enda rimliga första steget.

Men var beredd på att det kan finnas lite fler fel.
Eventuellt kan du ha en kärvande tomgångsmotor (inte helt ovanligt att de "klibbar igen" eller "getting sticky" och inte rör sig så fritt som de ska - men ofta kan man rengöra dessa relativt enkelt och i många fall få tillbaka dem i fungerande skick).
Eventuellt har du även vissa vakuumläckor (fullt normalt på en gammal M5x-motor) men det får man ta i ett senare skede.
Utan en MAF-sensor man kan lita på kan man få många knäppa följdfel, så börja med byte av denna MAF-sensor och radera alla felkoder och se vad som dyker upp. Tänk på att det tar lite tid för DME'n att uppdatera alla fuel trims vid alla kombinationer av last och varvtal - så var beredd på det. Men fuel trims och värden på tomgång brukar gå ganska snabbt - då motorn ofta står på tomgång - så där kan man se efter en stund hur "det nya läget" ser ut. All typ av vakuumläckor är dessutom mycket tydliga vid just tomgång så därför är tomgång en bra startpunkt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.