|
|
|
|---|---|
viphosse |
Hej Jag har missljud i min E46 cabrio. Det kommer från solskydden, dörrsidorna och sidoväggen i baksätet. Nån fler som har dom problemen eller nån som har en lösning? Mvh Mvh Viphosse |
|
Med risk för att sticka ut hakan så tror jag att det säkert är flera som har det problemet, men att det kan bli svårt att få nån större mängd svar. Jag gillar bmwpower som forum, det håller stundtals mycket hög klass, men jag tycker mig ha märkt att det verkar nästan vara som att svära i kyrkan att ta upp nåt som man inte är nöjd med med sin BMW, framförallt om det är en nyare bil. Så lycka till. |
|
|
Håller inte med dig Mr Shhh. Missnöje och problem är väl just det som diskuteras mest på det här forumet? Bara för att visa hävdar motsatsen eller inte har samma problem som andra betyder väl inte automatiskt att folk blir sura för att man tar upp det. Den stora mängden svar som kan utebli kanske beror på att det det inte finns så många E46-cabbar här på forumet. Ps. Lider inte mer eller mindre alla cabbar av lite knirr o knarr i chassit? Jag kanske har fördomar... Mvh Anders S. |
|
|
Jag delar din analys om cabbar, har väl samma fördomar... Jag menar inte att folk blir sura för att man tar upp nåt, men jag tycker mig ha märkt en viss fanatism i märkestroendet. Säger man att en bil har vissa problem så får man ofta svaret att jaja men kolla på Ford då, eller Volvo, eller Saab, osv, eller att jaja men det kan ju bero på att den bara har en fyrcylindrig motor etc etc. Som sagt, forumet håller stundtals mycket hög klass, men ibland saknar jag en kritisk attityd från folk som faktiskt ibland har lagt ner en väldig massa pengar i ett bilköp. Samtidigt antar jag att det är mänskligt, vem vill erkänna att man inte är nöjd med nåt som man lagt ner en massa pengar på? På min förra arbetsplats, ett stort företag, insåg jag att om man ville ha ärliga svar om en viss bil, tex vad folk tyckte om nya V70-n, så skulle man inte fråga dem som köpt den för i runda slängar 300 lakan, utan de som hade fått en som tjänstebil. Då fick man ärliga svar. Det kunde låta såhär: Ägare: den är toppen, inga problem alls. Kille med tjänstebil: skitbil, bara problem, dörrarna gick inte att låsa efter ett tag, fönsterhissarna la av och airbaglampan bara blinkade hela tiden så jag fick lämna in den på verkstad i en vecka. Ägare: ja det hände i och för sig mig åxå, men dom fixade det ju nästan gratis, och det tog bara fyra dar på verkstad. Den attityden menar jag. |
|
|
Du har inte monterat in högtalare eller annat i den och haft loss dörrsidorna? Gjorde detta på min tidigare M3 cab (dock E36) och blev inte helt nöjd, det gäller att monteringsfirman vet vad de gör, jag fick en hel del mer knirk efter monteringen. En gång isärplockad - inte alls som ny ... :( |
|
|
See your point Mr Shhh... :) Delar din åsikt till stor del, tyckte bara att du lät lite väl fördömande innan någon ens svarat på tråden. Måste dock säga att jag tror att det verkar som många förväntar sig, att har man betalt mycket pengar för en bil i förhållande mot andra märken, så får man en felfri bil. Där skiljer sig min uppfattning. Oavsett om man köper en ny Bmw eller om man köper en ny Skoda för en tredjedel av priset så förväntar man sig en lika "felfri bil". Mvh Anders S. |
|
|
I see your point too.. Måste i ärlighetens namn erkänna att jag skrev nästan lite i vredesmod, jag har mailväxlat en del med BMW Sverige om den del missljud mm och var inte helt uppåt angående min egen bil när jag såg inlägget. |
|
viphosse |
Hmm.. Ja om vi nu inte ska klaga på BMW eller inte är ett annat tema tycker jag. Faktum är att ju bättre bilarna är bygg (dvs BMW) ju tystare går dom och desto mer hör man oljud. Inte för att hänga ut nåt bilmärke, men om det hade kommit oljud från solskyddet i en Volvo 240, så hade ingen nånsinn reagerat. Jag har leverat in min Cab 3 gånger. 1. Bälteslampan lyste 2. Säkerhetsbältena skavde mot nackskyddshållaren (puh!) 3. Fläkttermostaten la av. Allt detta var sänt ut till av BMW sentralt som en fabrikations fel. Dvs, gratis för mig. Kanske detta med oljud blir samma sak om vi är flera som kontaktar BMW om just detta. Detta är min andra E46 cabrio, och den gamla hade samma problem. |
|
Viphosse - Hosse Sorry, loggade på med fel namn.. |
|
| Jag hade mycket problem med min förra e-46:a som jag köpte ny -98. Gnissel i fönsterrutor, klonk i framvagn osv. Jag blev i alla fall väl bemött av BMW som åtgärdade allt de kunde under de 3,5 år jag hade bilen utan kostnad för mig. Jag blev så pass bra bemött att det trots allt blev en ny BMW förra julen. Den har mycket bättre detaljfinish än min förra,fortfarande inte tillstymmelse till knarr eller klonk. De slutsatser jag drar av detta är att det är troligen sista gången jag köper en ny BMW som precis kommit som ny modell då jag blev rätt trött på alla barnsjukdomar som dök upp ganska omgående. Jag skulle nog akta mig för samma årsmodeller när jag köper begagnat. | |
|
Om man inte köper en beggad bil där man vet vilka dom klassiska felen är och ser till att dom är åtgärdade förstås :) *Länkarmar *fläktmotstånd *Termostat *Sätesvärme *Gasspjället (tror det heter så,elektroniskt, kan paja ur och ge lite ryck vid gaspådrag iaf) *Klonk i bakaxeln Några av dom grejer (som jag vet) man bör se upp med vid köp av E46, förmodligen är några av felen nära besläktade med E39 också. Mvh Anders S. |
|
| Mr Shhh: hur har det gått med dina bekymmer angående knirret / skallret i framrutorna. Jag hade samma problem, fick fönsterhissmekanismerna bytta. Nu, efter ett par veckor, tycks problemet vara tillbaka, om än i något mindre omfattning. Klart man blir besviken... | |
|
Jodå, det är kvar. Det är av den anledningen som jag haft en massa korrespondens både med BMW Sverige och BMW Tyskland. Det enda jag har fått är en massa snack om att de inte vet vad som är fel, och att de inte kan garantera att felet försvinner om man t.ex. byter fönsterhissmekanik eller nåt annat. Kort sagt finns det enligt BMW inget man kan göra som garanterar att oljudet, som håller på att göra mig galen, försvinner. De vill inte heller ta nåt på goodwill. Jag pratade med en kille på BMW Sverige ett par gånger, med noll resultat, och vände mig därefter till Tyskland, än så länge utan resultat. Jag fick för nån vecka sedan ett mail där de talade om för mig att mina frågor har slussats vidare till berörd avdelning. (Avdelningen för fönstermissljud?) Man tycker ju att någon någonstans på BMW, antingen i Sverige eller i Tyskland, borde ha hört talas om problemet och kanske av omsorg om sina kunder ha nån strategi för att bli av med det. Jag har redan haft bilen på verkstad en gång men utan annat än kortvarig lindring. Har även smörjt som en tok både med vaselin och silikon, hjälper ibland en stund men sen är det tillbaka. I mina mörkaste stunder funderar jag på att lämna in den på verkstad en gång till för att kortvarigt bli av med ljudet och sedan snabbt som attan byta in bilen. Företrädesvis i nåt annat än en BMW då. |
|
|
Anders! Tack skal du ha. Nu vet jag att det inte bara är jag som inbillar mig att bilen rycker efter gaspådrag efter motorbromsning:-) En sak till som jag fick veta förra veckan var at just den bilen jag har ofta har problem med "kvittring" från oljepumpen. Det är nåt som BMW också ordnar gratis/på garanti. Kanske BMW borde sätta upp en mail lista på alla fel som dom faktiskt tar på sin kappa? (klonk ljudet i bakre delen trodde jag faktiskt kom från reservhjulet eller nåt.. Ack så fel man kan ta) |
|
| Jag har också problem med missljud från chassit men tur att jag tog harmankardon-paketet, det är bara att höja volymen :) | |
|
Nu är den tyst iallafall! Ha, använde ett tips från BMWpower och la sporttape på alla platser. Nu är den "knäpptyst" :-) Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
| Var exakt satte du tape? Sporttape, är det sån mot skavsår eller vad? Vilken färg har den? | |
|
Mr Shhh; Jag köpte den på en vanlig sport butik. 5cm bred tygtape som Hockey spelarna bla andvänder till sockorna tror jag (ingen hockey-freak direkt). Den jag köpte var vit, men ibland kan man få tag i svart oxå. Jag tog bort alla dörrsidor på bilen, tvättade allt väldigt noka med diskmedel och sedan la jag tapen 1 mm från kanten och inn över idörrsidan. Tapen är väldigt forbar och sitter ganska bra. Suveränt resultat iallafall. Om nåt sticker fram, så går det att trycka tillbaka med ett kreditkort tex eller svart spritpenna. Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
Hosse: Angående "kvittring" från oljepumpen. Er det en svak svak ljud från høyre side? Jeg har en sånn ljud nemlig! Gikk en god stund før jeg la merke til den ettersom frekvensen på ljuden er litt "spesiell." Kvittrende ljud, svårt att lokalisere. Virker som om ljuden endrer seg litt vid gaspådrag. - Dyrt att byta? - Svårt att byta? - Hvor sitter oljepumpen (passasjersiden)? |
|
|
Morten M: Exakt. Det kan vara samma ljud. Hörde inte annat än at det kom fra motorn. Det var ikke jeg som byttet det, det var garanti sak hos Autozentrum. Det burde gå greit for deg også. Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.