AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
660

ABS styrenhet E30

Jag har en BMW E30 cab 1989 (Pre-facelift) där ABS-styrenheten har bränt.
Jag köpte en begagnad styrenhet från skroten men funderar på om den kan vara till en facelift.
Kollar jag artikelnummer på den nya står det Bosch 0 265 103 004, den gamla 0 265 103 041.
Vad tror ni? Kommer det fungera med den nya tror ni?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har själv en begagnad E30 ABS-styrenhet till salu så lite intresserad av detta.

Min ABS-styrenhet kommer från en E30 325i -88 (tillverkad 1988-03-25) och är facelift och har Bosch 0 265 103 004.

Kan det stämma att styrboxen som satt i från början i din bil har en etikett som är röd och förutom Bosch 0 265 103 041 så står det BMW 34 52 1 158 706?

Och min styrenhet är samma som den du nyss köpt och har en svart etikett med Bosch 0 265 103 004 / BMW 34 51 1 1 155 035.

Jag tror det ligger till så här : Bosch 004 (svarta) är den "gamla" varianten och Bosch 041 (röda) är den "nya" varianten.

Så det är faktiskt tvärtom till hur du tänker - den som satt ursprungligen i din bil var av den nyare varianten (röda) och den som du köpte begagnad var av den äldre varianten (svarta).

Man kan få en indikation om detta i ETK
Länk

De säger att BMW 706 (Bosch röda) supersedes BMW 035 (Bosch svarta) och det verkade man började göra troligtvis gradvis från 9:e Nov 1988 och framåt i produktionen).

Jag hittar ingen notering om att de ska vara inkompatibla med varandra (ibland säger ETK det tydligt, ibland inte).
Kan heller inte dra mig till minnes några ändringar som gjordes i ABS kring den här tiden som skulle göra att en helt ny styrenhet skulle behövas.

Men går jag in i ETK på just min gamla E30 325i -88 som hade den "svarta äldre varianten" så står det (om man skulle köpa en ny) så får man den "röda nyare varianten" - så det lilla ETK kan säga så verkar de vara fullt utbytbara mellan varandra.

Så du borde kunna använda den "svarta äldre varianten" istället för den "röda nyare varianten" som satt i din bil ursprungligen.

Men detta är rena spekulationer och gissningar baserat på fåtal bitar av information (i princip det jag nämnt ovan). Har aldrig provat själv.

Off-topic : Facelift kom ju redan för modellår 1988 (dvs tillverkade från och med 09/1987 och framåt) så är du säker på att du har en pre-facelift?
Stort tack för svar! Det lkan mycket väl vara som du skriver att den är utbytt en gång i min bil. Det stämmer med etiketterna som du skriver också. Det blir till att testa i helgen, det bör inte vara värre än att det inte fungerar tänker jag.
Gällande face lift så har jag förstått att cabben faceliftades senare. Så sent som 90 tror jag det var.

/Johan
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, Cabriolet var nog lite udda där.

För de flesta modeller innebar faceliften 09/1987 uppdateringar på alla områden - alltifrån kylsystemet till stötfångare och lysen.
Däremot fick Cabriolet alla de "interna" ändringarna (exempelvis kylsystem) men som du säger så dröjde det till 10/1990 innan de "externa" ändringar infördes. Hade faktiskt glömt bort det.

Jo, är nog enklast att bara prova. ABS-systemet är väldigt petigt så om det inte fungerar så lär ABS-systemet klaga klart och tydligt.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Vanligt problem också på E30 är ABS reläet, det är nån komponent som pajar (diod eller motstånd ??)
Mins att jag lödde dit 2 kablar och satte den nya utanför, få dit en ny på reläet är nära nog omöjligt.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det ser ju lite olika ut kring detta (om jag minns rätt) beroende på om det är en tidigare eller senare E30 med ABS.

De lite tidigare hade ju ett separat relä (tror de står även "overvoltage protection relay" eller liknane på det) och sitter som du beskriver mycket nära ABS-elektronikstyrenheten. Detta relä matade både ABS-elektronikstyrenheten och ABS-hydraulikstyrenheten. Och detta relä har bland annat en zenerdiod (är alltså ingen snubber - brukar ju vara uteslutande Schottky's till det).

De lite senare tror jag skippade detta relä helt (eller så kanske liknande skydd byggdes in i nyare varianter av ABS-elektronikstyrenheten). Här används samma main relay som sitter vid vänsta fjäderbenstornet.

Sen sitter ju såklart de vanliga reläaerna i ABS-hydraulikstyrenheten (valve relay och pump relay).
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Min bil var en -88, reläet satt löst monterat under panelen nära rattstången. Mins att jag fick klura en stund innan jag hittade det. Detta relä verkar även ha vandrat runt lite på modellerna.
Angående cab så hade en bekant en -89 med förmodad trasig vevaxelgivare. Åkte dit med en ny, men bilen hade ingen givare alls ?? Det visade sig att den hade givarna i lådan vid svänghjulet, som på äldre bilar.
Tack för alla svar! Det fungerade bra med den ”nya” boxen eller om det nu var en gammal :)
Jag hade även ett separat relä. Det hade också gått och det löste jag genom att löda på en glassäkring istället för den säkringen som satt lödd inuti reläet.
Nu är den redo för besiktning tror jag :)

/Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.