|
|
|
|---|---|
|
Som sagt, kollat upp spridaren, samt bytt spridare en gång men det är inget fel på den. Började mäta lite från kontakten som går från ECM till spridare och jag får olika värden på cyl 1 och cyl 2, Cyl 2 mätte upp till 11.7v och cyl 1 mätte upp till 5.7, Följt kabeln till ECM'n och kan inte se något brott på kabeln?? vad är det som är fel isåfall? börjar bli tokig! Mvh Kevin | |
|
Sökt överallt på nätet, det enda jag kan tänka mig att det är fel på ECM'n? men förra ägaren hade inga problem. (Bilen har stått i ca 1 år) |
|
|
Inte min hemmaplan, men om jag läst (och kommer ihåg) rätt, får spridarna en konstant spänning på 12V och DMEn/ECM ger jord när det skall sprutas. Återigen osäker, men om dina uppmätta 11,7 volt avspeglar batteriets status, kanske bilen har dubbla problem? /Lennart |
|
|
Batteriet är sprillans nytt för ca 2 mån sen då jag trodde det var slut, Visade sig vara generatorn. Kanske en en avläsning på batteriets spänning så kanske det löser sig? Endå konstigt att jag bara får felkod från cylinder 1 isåfall? Tack för svar! |
|
|
Du får nog snart svar från dem som vet. :) /Lennart |
|
|
Hoppas jag iallafall, aldrig varit med om något sånt här fel innan. |
|
|
Du ska ha nära batterispänning på ett stift vid spridaren bara tändningen är på. När dme sedan vill öppna spridaren jordar den andra stiftet mycket kortvarigt. Om du kan mäta det beror på vad du har för multimeter eller hellre oscilloskop. En metod är att koppla in en klen lampa parallellt med spridaren och se så den blinkar snabbt. En annan är att lyssna på spridaren med stetoskop eller en stor skruvmejsel, det ska klicka i den. // Magnus |
|
|
Tjena magnus! Jag provade att koppla ett litet batteri direkt till spridaren och den hoppade igång. Inte provat att se om den klickar när bilen är igång. Men jag tror inte det är något fel med själva spridaren. Vad kan det annars vara? Ska testa lite i helgen så återkommer jag med svar 😀 |
|
|
Hej igen! Kollade upp spridaren, inget fel på den! *heeelp* |
|
|
Då kan det inte var mycket annat än kablaget eller ECUn...? // Magnus |
|
|
Ska ta bort kontakten i helgen och kolla. Tror att stiftet i kontakten är dåligt så den inte får kontakt med spridaren helt 100. Är inte den dålig så är det nog tyvärr ECUn som felar!! Hoppas på kontakten |
|
|
En beg ECU behöver inte vara så dyrt men jag vet inte hur du ska lösa ews problemet som kommer då. En ide kan dock vara att flytta över komponenter till din ecu om det är en dålig kontakt eller transistor i den. Jag köpte två boxar till min 750 från skrot i Baltikum. 900 kr inklusive frakt. Men börjar med att riva ut boxen och kolla kontakten noga, därför öppna boxen om spana. // Magnus |
|
|
Kollade kontakten på boxen och såg inget fel. Nästa steg är då kolla kontakten och är det in den så öppnar jag ecun 😀 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.