|
|
|
|---|---|
|
Borde ju gå att "byta ut" programvaran på en 2,5l motor (N52) på 177hk till 192hk? Bör ju bara vara programvaran som skiljer? Vem eller vilka företag fixar sånt? Har hittat ett i Stockholm, men det är ca 50mil enkel resa. == Åker bil och KÖR MC! == | |
|
Varför 192? Länk Kör BMW --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Var det inte 192 hk i 2,5-M54-motorn i tidiga Z4? Det är ju en helt annan motor... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har googlat lite mer idag, och det verkar hamna runt 192hk. och 20-30nm extra. Ska bara försöka kontakta någon firma som gör sånt på en sugmotor. Vanligast är ju att man gör det på turbo. Trodde först att det var likadan motor som de hade i typ E39 525 vilket jag har ägt en och den var också på runt 192hk. Tydligen är det en nyare motor i Z4. |
|
|
På sugmotor så är det inte värt pengarna enl min mening. Du kommer knappt känna nån skillnad på bilens karaktär. |
|
| Vilken årsmodell och motor är det du tänker på? | |
|
Jag var också inne på ommappning ( se tråd nedan). Kommer dock att vänta ett år....och fundera lite till. Jag har en 204 hk sugmotor....mappning hos autostable skulle ge runt 15 hk.. Det som får mig att tveka är att effekten kommer på toppen...samt att de rekommenderar 98 oktan...finns inte ens 98 oktan på vissa mackar. Izzy |
|
|
Att mappa om en sugmotor ger i de flesta fall väldigt blyg effekt. Ska du ha effektökning "på riktigt" i en sugmotor, är det gammal hederlig hårdvarutrimning i kombination med ommappning efteråt för att få ut maximalt med effekt utifrån motorns förändrade driftsbetingelser som ger effekt i verkligheten. Extraktorgrenrör är kanske det första man bör byta till då grenrören på en modern "vardagsmotor" är medvetet dåligt designade effektmässigt för att få ett jämnare och mer lättanvändbart effektregister. Sedan kan vassare kamaxlar vara aktuella osv... Men alla sådana modifieringar kostar flis! Den gamla tumregeln att varje ny vunnen hästkraft kostar 1000 kr, stämmer nog ganska bra fortfarande. Om man betänker att AC-Schnitzer, Hartge och andra "seriösa" trimfirmor brukar ange relativt blygsamma effektökningar i sugmotortrim-kit, så förstår man att det sällan räcker att mappa om motorn för att få 15 hästar extra...då hade trimfirmorna börjat där! Sedan kan en mer spetsig effektkaraktär med fler hästar på toppvarv ske på bekostnad av hästkrafter och vridmoment i det "användbara registret" - så fel gjort kan fler hästar på pappret ge en bil som presterar sämre i "vardagstrafiken". Fråga mapp-firman om de lämnar garantier på effektökningen med före- och eftermätning av effekt och vridmomentkurvor där du får pengarna tillbaka om trimningen inte når upp till utlovad effektökning! Då brukar det låta såhär: "Nja, några garantier kan vi inte lämna då varje motor är unik och det är inte säkert att just din motor svarar lika bra på ommappningen…" Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag sitter bara och funderar på vilken N52 som hade 177hk. N52 kom väl efter M54 i Z4 och då gick det från 2,5 (192hk) och 3,0 (231hk) till 2,5Si på 218hk och 3,0Si på 265hk i N52 skrud. | |
|
Länk ...om uppgifterna stämmer... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Men såldes den i Sverige? Trodde endast 2,5Si såldes här. Klart bilen ifråga kan vara importerad. | |
|
Svaret kanske är närmare än man tror...? Länk Under modellguiden verkar den vara med i prislistan i alla fall - svenska priser. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Till Z4 e85 så har jag sett extraktorgrenrör med katalysatorer....fast då får man kolla i USA...för de är lika sälsynta som höns med tänder. Har nu bytt till en Z4 e89 23i....och till den hittar jag bara extraktorgrenrör utan katalysator....och det tror jag inte besiktningen är förtjusta i. Faller igenom i avgastestet med stor sannolikhet. Izzy |
|
|
Har nu graderat upp min Z4 2,5l som var på 177hk till ca190hk och lite mer vridmoment. Märktes störst skillnad på vridet i motorn. Klart värt det enligt mig. Länk till firman som hjälpte mig. Länk == Åker bil och KÖR MC! == |
|
|
Jag gick igenom min Z4:as dokumentation igår för första gången och fick se ett papper som indikerade att min bil hade STEG 1 mappning. Fick idag tag i tidigare ägaren som berättade att han hade mappat om bilen. Jag tyckte hela tiden att min bil kändes pigg, och eftersom jag inte kände till detta så har jag tankat 95 oktan hela tiden. Med facit i hand så känns bilen bra mycket rappare än min förra Z4 e85 ( 191 hk), vilken inte var ommappad. Så slutsatsen för min del är iaf att detta var inte dumt alls. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.