AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
469

Någon i Kalmar med felkodsläsare? (316i -99)

Ci
6
Cinas13
316i -99
Hej

Söker någon i Kalmar som skulle kunna hjälpa mig att felkodsläsa min BMW 316i 1999.

Airbaglampan började lysa helt plötsligt och jag skulle behöva veta vilken det är fel på.

Har inte råd med en verkstad pga. arbetslöshet :/
Hej,

Om ingen anmäler sig, är en någorlunda billig chansning att kolla kontakterna nere vid passagerarstolens bältessträckare och kanske rengöra/smörja/ trycka ihop.

Näst dyrast blir att ersätta den matta i passagerarsätet som registrerar om någon sitter där, med en fejk för dryga hundralappen. Sök "fejk" här på forumet eller kontakta OlaO direkt.
Eller kolla mektipset, Länk
om du känner att du har lust att fixa allt själv.

Båda felen är typiska och känner du på dig att t ex något hänt med passagerarstolen, t ex ofta använd eller någon satt ett knä i den, är chansningen befogad. Jag är osäker på om lampan slocknar av sig själv, när felet är avhjälpt, men i vissa fall gör den det åtminstone.

/Lennart
Ci
6
Cinas13
316i -99
Tack för svaret, det med kontakterna under stolarna gjorde jag innan jag skrev efter att ha googlat lite. Kopplade först loss batteriet och därefter fick bilen vara ett par timmar sedan kopplade jag loss och sprayade med kontaktspray både på förar- och passagerarsidan. Tyvärr utan effekt men vet ju inte om det är det som är felet.

Men ska få hjälp av en kompis X med avläsning som tur är och är det kontakterna kan han ju återställa lampan åt mig också.

Nej inget vad jag vet kan ha påverkat passagerarsätet och lampan tändes en kväll när jag varit och tankat, hade då ingen i passagerarsätet, väger själv ca 65 kg så det borde ju inte ha någon direkt påverkan på förarsätet. Jag är inte den som hoppar in i bilen heller.

Cst
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lampan måste släckas/nollställas med diagnosinstrument av något slag oavsett om du lagat felet...den slocknar inte av sig själv som vissa andra felindikeringar om bilen upptäcker att felet inte är kvar.

Lampan kan tändas av flera olika orsaker och du måste göra en felkodsavläsning för att se mer exakt var bilen indikerar att felet finns.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Kände på mig att jag hade läst detta tidigare nån gång. Nu snubblade jag över det i ett annat sammanhang. Tråden är från 6 juni 2019 och startades av Joakim Z.

OlaO skriver:

"En e36, och heller ingen annan Bmw med SRS-fel nollställer felet av sig själv även när man har reparerat felet. Det finns bara ett undantag i detta och det sensormattan i passagerarstolen. Vid fel i den kan bilen återställa själv. Har man plockat en ratt eller dörrairbag är man tvungen att återställa med diagnosverktyg."

Nu får ju Cinas13 hjälp av kompisen, men det hade kunnat gå vägen ändå. :)

/Lennart
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Precis så är det som Lenwib säger när han citerar mig ;-)
När du gjort felkodavläsningen så återkom med felkoderna så ska vi nog lösa felet på ett eller annat sätt.

e46 är mycket tacksamma att när det gäller SRS.
Allt går att fixa för rimliga pengar.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.