|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Fick min F31 320d 2013 stulen för en månad sen. Parkerade bilen på en allmän parkering mellan två lägenhetshus fredagkväll runt 23. Sov sen hos två vänner över natten och dagen efter drog vi och ett gäng på ca 12pers upp till riksgränsen o körde skoter hela dagen. Vi kom tillbaka till Kiruna vid 18-19, käkade mat på en pizzeria och sen vidare till en av vännerna som har hus, där vi kröka o bada badtunna till 04 på natten. Fick sen skjuts hem till polaren där vi sov första natten. Vi klev upp runt 13-14 på söndagen, drog och käkade brunch och sen hem till polarn som vi festade hos. Senare på kvällen ca 20-21 blev det sen middag på ett hamburgerhak med en annan vän. efter vi käka skjutsa vi hem ena polarn till den lägenhet vi sov i. Hans kärring hade kommit hem så jag och hans bror åkte vidare och mötte några andra vänner på stan. Sen vid 23-24 så åkte vi hem till hans tjej som bor hemma hos sin mor för att sova. Jag fick en plats på soffan och dagen därpå vid 0530 skjutsa min polare mig till min bil, som då inte stod där jag lämnat den. Jag gjorde direkt en polisanmälan samt meddelade försäkringsbolaget. Fick mail från bolaget (Moderna Försäkringar) där dom ville ha in båda nycklarna, plus div papper. Skickade in nycklarna plus polisrapport 2dgr efter jag fått mailet. 30dgr ger bolaget innan dom hör av sig ang utbetalning osv. Idag ringer dom och säger att inga pengar kommer betalas ut pga ena nyckeln har en logg, som säger att den använts kl 0100 natten till måndag, plus ett x antal felkoder? Vilket är helt omöjligt då min nyckel legat nedpackad i min väska hela tiden. Min fråga är, kan loggen verkligen stämma? I detta fall är det helt omöjligt för jag har inte varit till min bil på hela helgen, har flera personer som kan intyga detta också. Känns som bolaget försöker med en vals för att slippa utbetalning, handläggaren lät smått dryg och påpeka - Du har ju bara halvförsäkring också. Vad gör jag? | |
|
Drygt, det finns ju ett liknande fall som är rätt omdiskuterat här på AP, med en bil som blev stulen och nerkörd i ån. Bor din tjej i närheten? I så fall hade jag frågat vad hon använt bilen till när du varit borta. Har hon nyckel till din lgh eller bor ni ihop? Har bilen varit på annons på blocket den senaste tiden? |
|
| Har du komfortöppning/keyless av dörrar och start av bilen? Använde du bilen efter kl 23 på fredagen? | |
|
AlexanderK Jasså? Måste jag söka efter och läsa om! Nej jag är inte ens bosatt här uppe, bor här temporärt pga jobb. min hemort är 120mil härifrån. Har ingen tjej eller dyl här, bara några få skotervänner jag kör skoter med. Nej jag har ägt bilen sen 2018, har aldrig haft planer på försäljning, har lagt ner över 30k på bilen. Väntar nu på brevet från bolaget där deras utlåtande står, sen måste jag gå över och kolla min försäkring, för har både liv och hemförsäkring i samma bolag. Så antar jag har rättskydd där som kan täcka för advokat som jag nu lär behöva dra in. Blixten Ja det var keyless till dörrar och start. |
|
|
Fick beslutet via Mail idag från Moderna och de här kommer överklagas! För de första har inte ens utredaren jag varit i kontakt med lyssnat på vad jag berättat. Han har skrivit att jag hängt med fel personer på fel dagar. Den tredje vän som jag ungåtts med nämnds inte ens i rapporten. Jag visste inte nr på en adress jag sovit på men sa jag kan kolla upp det o återkoppla, nej de behövdes inte sa han och nu står de i brevet att jag inte vetat nr på adressen Och framstår som luddig information. Kommer kontakta dom idag och sen skicka in ett skriftligt Mail över hela min helg med vart jag varit och med vilka, samt en klagoanmälan på deras utredare som inte lyssnat ett dugg på vad jag berättar per telefon. |
|
| Om du har keyless så verkar det som att tjuvarna har lyssnat av nyckelns signal utanför dörren på lägenheten där nyckeln fanns och på det sättet stulit bilen. | |
| Confusius, det du skriver låter jättekonstigt. Kan du inte ladda upp beslutet här och visa hur de resonerar, så vi kan hjälpa dig punktera deras argumentaiton. | |
| Om någon sniffat av signalen och sedan stulit bilen, hur kan info lagras i ägarens nyckel som inte varit använd? | |
| Nyckeln har ju blivit använd med hjälp av elektroniska hjälpmedel. | |
| Om signalen från nyckeln har förstärkts till bilen så kan det väl inte loggas något till nyckeln om den inte befinner sig inom räckhåll. Förstärkningen går bara åt ena hållet (från nyckeln till bilen) Alltså är nog FBs tolkning att nyckeln har befunnit sig i bilen eftersom något tydligen har skrivits till nyckeln under den tid som ägaren ska ha sovit. | |
Transocean |
Kanske stals bilen 01 00 natten till måndag och nyckeln registrerade att motorn startades? För info går väl åt bägge håll? |
| Det är nog det som den stora tvisten kommer handla om | |
|
Men är de professionella stöldligor som "sniffar"verkligen intresserade av en 7 år gammal 320? Det är väl knappast lönt att lägga så mkt krut på och risk på ngt med så i sammanhanget ringa värde? De brukar ju oftast satsa på betydligt exklusivare bilar. |
|
Transocean |
Tja. Kanske var dom på hemvägen efter en lyckad raid till Sverige och Norge och råkade se denna bil och testade om nyckeln fanns i närheten? Och tog den med som en bonus? På med ryska skyltar och fullgas mot Murmansk? |
|
Verkar inte som rent mjöl i påsen denna historia, vem vill för det första stjäla en gammal 320d? finns ingen marknad för sån bil att göra pengar på. Så vad är motivet? |
|
|
Egentligen finns det få paralleller, men om TS vill läsa in sig på hur det kan bli, när försäkringsbolag sätter sig på tvären, finns det ett "värre" fall här (= det som AlexanderK nämnde i första svaret - hur gick det med det, förresten?): Länk /Lennart |
|
| Bara för att några av er inte är intresserade av en 7 år gammal 320, så innebär det ju inte på något sätt att inte andra är det. | |
| @blixten: Om elektroniska hjälpmedel använts för att stjäla bilen utan nyckel, hur kan då nyckelminnet säga att nyckeln använts? | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
För att man använder en range extender mellan nyckel och bil och därmed loggas allt? Signalförstärkningen borde rimligtvis inte bara gå åt ett håll, tänk range extender i ett hemnätverk. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.