|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Någon som kan lista ut vad som gjorts på denna M135iA xDrive -14 vid de nedan angivna servicetillfällena? 2019-02-19 Service i Sverige 5 273 mil 2018-03-14 Service i Sverige 4 464 mil 2016-11-14 Service i Sverige 3 275 mil 2015-12-03 Service i Sverige 2 129 mil Samt vad står på tur? 2014-01-18 I trafik 2014-01-18 Registrerad | |
|
Du får kolla i serviceboken i i-driven. Där ser du historiken (om det är BMW-verkstad som gjort service) och även återstående körsträcka/tid till nästkommande punkter som olja, bromsvätska, visuell inspektion etc. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Den stora servicen bör vara 2018 så då borde det bara vara olja+filter och kupefilter 2020. Men det känns lite hoppigt med datumen. Men inget större (dyrare) borde det bli förrän 2022 om du inte kör mer än 3000 mil. |
|
|
Såhär är det på min bil. Levererad 2015-09 Service 1 - 2017-07 Motorolja Mikrofilter Service 2 - 2018-08 Bromsvätska Service 3 - 2019-08 Motorolja Luftfilter Mikrofilter Tändstift Fordonskontroll Jag har gjort 2 extra oljebyten men de är inte en del av ordinarie service utan har gjorts för jag själv ville det. |
|
|
Som Johan B skrev kolla i driven. Sen kör du såpass lite så det är tiden och inte sträckan som är styrande. |
|
| Han kanske är sugen att köpa en bil och inte har tillgång till den än? | |
|
Tack för era svar Det stämmer att jag inte har tillgång till bilen (än) utan det är en som jag är intresserad av. Hittade servictillfällena på biluppgifter.se |
|
| Och hur var de. Skulle vara kul att se. | |
|
Tänkte du köpa bilen över internet och få den hemskickad via PostNord? |
|
| Grelle beskriver hur det ska gå till! Bilen det talas om kommer ha anmärkningar i serviceboken för att det gått för lång tid mellan första ordinarie service och den stora (mer än 2 år) samt även en anmärkning på bromsvätskan för andra tillfället (spelar absolut ingen roll). Dock lite synd att man slarvat med ordinarie service avseende tid. | |
| Hur ligger detta exemplar i pris kontra andra? Är det lite billigare eller är det specifik utrustning som lockar dig? | |
|
Är du säker på det där DLC? |
|
|
Grelle, det är utrustningen, den har till exempel svankstöd. Den saknar exempelvis navi professional men det är inte viktigt för mig. Priset är "normalt". |
|
|
Den borde ju fått sin tredje service 2018-01 så två månader är kanske inte så sent att det blir någon notis om det. Men jag vet inte. Svankstöd är trevligt och något jag har, men sällan använder, kör man längre än 4h är det bra att ha! Vad står bilen i för pris? |
|
|
Visst överskridande av serviceintervallet är tillåtet enligt BMW - har för mig att det är 10% i mil i alla fall - dvs. efter 3300 mil blir indikationen orange i serviceboken. Är det en orange markering kan det bli problem vid garanti- och good-will-ärenden om sådana blir aktuella i framtiden. När det gäller indikationen för bromsbeläggens kvarvarande livslängd, får du ta den uppgiften från i-drive med en stor nypa salt då logaritmen i bilen är väldigt "feg" i sin estimering av kvarvarande livslängd - mina främre bromsbelägg har 800 mil kvar enligt i-drive, men det har de haft i mer än 2000 mil nu... Beläggen hade ca 5-6 mm kvar i friktionsmaterial när bilen första gången tyckte att det var 800 mil kvar innan de skulle bytas (för mer än ett år sedan) och nu har de kanske knappt 5 mm kvar när jag mäter dem och fortfarande tycker bilen att det är 800 mil kvar innan byte... Men enklast är att säljaren tar några kort på i-driven gällande "servicehistorik" och även "servicebehov". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Första servicen blev väl gjord ungefär en månad för tidigt, om man går på 3000 mil alt. 2 år? Service nr 2 ska väl ske senast 24 månader efter service nr 1? I detta fallet har det då gått 27 månader och 11 dagar (ungefär) Är det att ha överskridit för mycket från rekommendationerna för att en eventuell maskinskada ska bli aktuell att ersättas av försäkringsbolaget? |
|
| En månad för sent brukar godkänns men det finns egentligen ingen garanti att man får ersättning om man passerat den maximala tiden. Tråkigt svar men jag har sett folk få ersättningsanspråk nekade där de bara varit över tiden med ett par veckor. Kolla digitala serviceboken i bilen och vilken färg anteckningen för andra servicen har. Den kan vara grön, gul/orange och röd beroende på om ägaren skött sig och servat i tid. Jag har inte koll på hur stor överträdelse som krävs för att åka på röd markering. Rent krasst så är det ingen katastrof med 27 månader men det kan sätta dig i skiten om det händer något med en komponent som påverkas av att oljan gått för länge. Dvs får du problem med ex generatorn så spelar det ingen roll alls medan ett turboras skulle kunna härledas till för gammal olja. | |
|
Det där gör ju att det är vågat att köpa en bil som dragit över ett par-tre månader med servicen. Maskinskadeförsäkringen är ju viktig och värdefull. Frågan är vem som kan svara på vad som är OK? Försäkringsbolaget säger ju bara att man ska "serva enligt tillverkarens rekommendationer. Frågar men en BMW-verkstad får man förmodligen olika svar beroende på ven man frågar? Någon på BMW Sverige som kan svara tro? |
|
| Du kommer nog aldrig få något rakt svar och inte heller är det sannolikt att du får något haveri där maskinskadeförsäkringen kommer nyttjas på de 2 kvarvarande åren (?). Men är du en orolig själ, så rekommenderar jag dig att välja en annan bil om du inte trivs med den risken. | |
| Har inte -14 den gamla M-sportratten? Jag tycker det känns som en sak som talar för -15. | |
| @Grelle Det beror på, ratten uppdaterades under modellåret (vecka 10 2014). | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.