|
|
|
|---|---|
|
Kan BMW original takräcken/lasthållare för rails justeras i bredd så de kan flyttas från en modell till en annan? T.ex. från en 3-serie kombi till en X1? Jag gissar det även beror på railsens utformning, så att fästen kan greppa ordentligt om railsen. Har någon här koll på vilka rails som har samma form som på X1 F48? | |
|
Beror nog på. Till min 5GT är de justerbara men vissa jag sett till andra modeller verkar vara 'skräddarsydda' i bredd. När det gäller 'rails' är det nog ganska standard, så länge det är riktiga höga rails--verkar som att räckena greppar rätt oavsett märke på bilen. När det gäller lägre, slimmade, rails vet jag faktiskt inte. /M Mina bilar: Länk |
|
| Jag tror inte det funkar på 3-serie till F48. Kolla på thules räcken så ser du de olika alternativen. | |
|
Det kanske funkar ändå. Länk |
|
|
Min erfarenhet av BMWs lastbågar är att de är fasta i bredd och därmed väldigt modellspecifika men sitter som en smäck på rätt modell. Har eller har haft BMW orginalbågar till E46 tuoring och E91 med höga rails. Till dessa båda har jag dock behållt ett ytterligare par lastbågar från Thule, fyrkantsprofil med fötter som väldigt lätt anpassar sig i bredd, så lätt att om man bär lastbågarna lodrätt så faller fästfoten av. Dessa är alltså överflexibla. Finns ju dessutom olika fötter man kan byta om man vill behålla sin fyrkantsbalk vid bilbyte. Tittar man noga så tycker jag inte passformen mot BMWs rails är perfekta med Thules lite äldre fot (minns inte modelnumret) men har pratat med THuel support om det och de säger att det ska vara så. Jag har kört kajaker och plankor på taket utan problem med Thule så det verkar funka men jag tror att det kommit en nyare modell av Thulefot som passar ännu bättre för rails som är "insvängda på insidan". Saker man fäster på lastbågarna är inte så kompatibla - BMW har ju principen med en skruv som sticker upp från ett spår för att fästa saker som takbox, kajakvaggor, cykehållare eller skidhållare. Thules tillbehör klämmer man runtom fyrkantsbalken. Både BMW och THules är låsbara med ncykel så de blir svårstulna från taket och till båda kan du byta låskolv om du vill ha samma nyckel till bågar som till tillbehören. Jag har inte orkat byta utan har olika nycklar: en till takbox och en annan till BMWbågarna och en tredje till Thulebågarna. Hur BMW resp Thule funkar på integrerade rails vet jag inte, men skulle gissa att det är liknande. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
| Ring bmw och fråga vilka modeller som de bågar du har passar på. Ofta passar de på flera modeller. | |
|
HAr du bågarnas BMW-artikelnr borde realOEM kunna tala om på vilka modeller de passar. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.