|
|
|
|---|---|
|
Jag funderar på att köpa en helt ny inredning (stolar, dörrpaneler) men blir inte klok på vilka skulle passa. Jag har idag M Sport modell med sportstolar i tyg = orsaken till att jag vill byta, blir smutsig. Kan någon kunnig säga om några av dessa skulle passa, vilka parametrar ska jag söka på exakt? Här är några exempel jag kan tänka mig: Länk Länk | |
|
ett annat ex: Länk |
|
| Har du sedan, touring eller GT? Baksätet exempelvis är ofta olika. Bästa är att du kollar efter artikelnummer på Realoem, där hittar du alla artikelnummer Länk | |
Transocean |
Den första är till en 3 serie GT, de andra till E91. Har du en vanlig 318d -16 så passar ingen av dom. Realoem hjälper inte mycket om du skall byta från tyg till läder om du inte vet del .nr på de tilltänkta grejorna. Ta en tur till en sadelmakare så får du det precis som du vill utan att behöva beställa delar som kanske inte passar. I Tyskland fixar dom dina stolar på 2 dagar för 10 000 -15 000 sek. |
| Löwet, tack för heads up, glömde såklart: har Touring. | |
|
Transocean Jag tror inte att jag satsar 10-15 tuss för icke originaldelar när jag kan få original BMW stolar för max 8 tuss inklusive frakt från Tyskland. Den enda fråga jag vill ha svar på är: vad ska det stå i annonsen? Vilka sökord? Jag har en 318d 2016 Touring. Är det F30 Touring jag ska söka på? |
|
|
F31 är den korrekta benämningen. Det KAN vara olika el kontakter under stolen på pre-facelilft och facelift-stolar...det bör du kolla upp. Även olika utrustningsalternativ kan ställa till det om du har otur som elvärmda/ej elvärmda dito, elsvankstöd, eljusterbara stolar etc. etc. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
exactly Johan B dessutom: alla annonser tydliggör att bälten, bälteshållare och airbags ingår ej. Kanske regler, kanske för att inte ansvara för ev. fel Det kan väl göra att det blir mycket dyrare ..... men det är ändå lockande finns oerhört fina säten i läder i bra skick för under 8 tuss med frakt. Annonserna informerar sällan om det är till sedan eller Touring. men det ÄR väl skillnad, eller? |
|
|
Frågor till er kunniga: Hur många airbags sitter det per stol? Jag tänker på att det levereras utan. Kan man använda de i nuvarande stolar? Om inte: vad kostar de? Vad säger besiktningen när man pillat på airbagsen? Också: jag byter från svart tyg till svart skinn, armstödet är idag redan i skinn. Månag annonser innehåller mittenkonsolen. Ska den bytas? |
|
|
Som jag har förstått efter samtal till: - Flera säljare i Tyskland - Flera BMW i Sverige - Min BMW verkstad - Googlat en hel del så finns det grovt sagt 3 olika utföranden för stolarna när det kommer till accesoarer: - Helt manuellt (mina) - Halv elektriska - Helt elektriska BMW i Sverige säger att stolen med utrustning har inget artikelnummer, utan stolen har en artikelnummer för sig och accesoarerna var sin. Så man kan aldrig veta exakt på förhand vilken stolutrustning en viss bil har. Jag säger inte att det är så, jag upprepar bara det som BMW sagt. Av säljaren i Tyskland har jag fått den bästa informationen. Det som förvirrar mig är att min stol är helt manuell men det finns en liten knapp som justerar bredden på ryggen som är elektrisk. Så frågade jag firman i Tyskland om DET innebar att jag inte behöver dra ny el till hans elektriska stol (jag vet att jag förlorar minnesfunktionen men den skiter jag i). Den osäkra punkten är om elen som är dragen till ryggknappen skulle räcka till elmotorerna till elstolen. Hans svar är väldigt uttömande, de gör tydligen det här modifikationen ofta på deras verkstad: ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Hello, so I talked with my colleagues from the garage. They said, it is like that: The power supply can be "stolen" from the existing power line under your seat, if the cable is thick enough to support that. The adjustment only needs power supply, no connection to onboard system neccessary. But: The onboard system will completey shut down the seats if the memory control module under the seat is not connected to Can-Bus. It has to be connected (not programmed, only connected) to be recognized and to avoid that the seats are blocked. I hope that helps? Kind regards ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Ingen i Sverige har kunnat svara mig om de kan göra det, om det är svårt och/eller om det är dyrt. Man kan då fråga sig: varför inte söka F31 stolar i skinn som är helt manuella? Svaret är att accesoarerna verkar gå "hand-i-hand" lite grann, är det manuellt så är det tyg, är det skinn så är det elektrisk. Och i Tyskland ser man MÅNGA fina kompletta stolar som oftast följer den trenden. Så jag står i valet och kvalet om jag ska köpa dessa elektriska eller ha is i magen och invänta rätt objekt. |
|
| Är tanken att du gör jobbet själv, eller ska du anlita någon för detta? | |
|
@Grelle Asolut. Jag tänker göra själv allt jag kan, skruva stolarna ur och på i sig är ingenting. Problemet är att avgöra om befintlig kabel har tillräcklig tjocklek som tyskarna påpekar. Samt att koppla minnesmodulen till Can-Bus har sökt instruktioner på nätet men det är alldeles för specifikt och sällsynt tydligen för jag har inte hittat något. Men absolut, har bytat stolar på en SAAB tidigare (ingen elektronik). |
|
Transocean |
Fick du bytt? |
|
@Transocean Har beställt full skinn inredning som är på väg med posten. Ska bli spännande. |
|
| Hej vwclaes, hur gick det med de nya sätena? jag funderar själv på samma sak..... | |
|
Det gick bra. Jag köpte från tyskland och det var inte lätt av följande anledning. Mina gamla stolar hade bara värme och svankjustering elektrisk, resten manuell. De flesta skinnstolar har elektrisk förflyttning samt personanpassade positioner. Ringde flera samtal och fick veta att det var inte säkert att bilens operativa system skulle fungera bra om det var mismatch samt att det kunde vara skillnad på elkontakten under stolen. Så jag fick leta efter skinnstolar som hade bara värme och svankjustering elektrisk resten manuellt och det begränsade lite utbudet. I Sverige var det kört fanns absolut inga med det villkoret. Så hittade jag de i Tysklande med matchande paneler och konsol, svart skinn med röda detaljer supersnyggt, det bytade jag och min son på två timmar. Sen sålde jag de gamla tygstolarna bra. Summa summarum: supernöjd. |
|
|
@vwclaes, Innan du hann svara googlade jag fram (google translate 🙏) att gå från manuella till elektriska stolar är svårt och möjligen kört. men de manuella stoiar i läder jag hittat (F30) är sjukt dyrt. Får jag fråga vad du betalade och kanske tips på sajter? Förstår att du är nöjd! |
|
|
Det bästa stället jag hittade mina stolar där är ebay.de Jag landade på 15 tuss totalt men de är som nya |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.