AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
943

325d går kallt, vad byta mer än termostater och vattenpump?

Ya
169
Yalouque
BMW 325d -09
Hej!

Min 325d LCI i 197hk går lite kallt (kollat i "hidden menu" som det kallas på Youtube). Lugn körning, 60-80 km/h: 65-70 grader. Ökar lite i temp om jag kör fortare, 73-75 grader.

Vad jag förstått, bland annat från detta forumet, är att det rimligaste nu är att byta både huvudtermostat och EGR-termostat. Eftersom bilen gått drygt 20000 mil så tänkte jag byta vattenpump i samma veva.

Borde jag byta något mer samtidigt för att på sikt spara pengar/extraarbete? Krävs något specialverktyg för att få loss något? Är det bara plug and play eller behöver man går in i bilens "dator" efteråt? Alla delar kommer vara BMW original.

Teoretiskt skulle det ju kunna vara temperatursensorn som uppger fel temperatur. Borde jag byta den också för säkerhets skull? I så fall, var sitter den och är det väldigt bökigt att byta den?

bl
2.294
blixten
325i -88
Nu vet jag inte var de olika delarna sitter exakt på just din motor, men jag hade börjat med att byta det enklaste först. Börja med temperatursensor och om det inte hjälper gå vidare med en termostat och ytterligare en om det inte blir någon förbättring.
Ya
169
Yalouque
BMW 325d -09
Har du bytt egr-termostat, ingen skillnad temperatur.

Fick detta förslag från BMW på saker som man behöver/brukar byta.

Pumpen kostar 1455kr

Termostat 895kr

Drivrem 636kr

Packning 125kr

Remspännare 1448kr

Rimligt att byta remspännare också?
Något mer ni hade bytt/skaffat inför bytet?

Ya
169
Yalouque
BMW 325d -09
Har nu*
bl
2.294
blixten
325i -88
Om bilen inte blir tillräckligt varm, så borde det enligt min logik inte vara pumpen som det är fel på, då den uppenbarligen klarar av att kyla motorn till lägre temperatur än önskvärt. Om pumpen varit dålig borde du snarare haft problem med för hög temperatur.
Som kuriosa kan jag nämna att en drivrem av märket Continental kostar lite över 100 kr på nätet mot 636 hos bmw.
Ya
169
Yalouque
BMW 325d -09
Nej, vattenpumpen är nog inte kass. Men eftersom en ny inte kostar så mycket så är det ju lika bra att byta den samtidigt, tänker jag.

Jag har inget krav på att allt ska vara BMW original-delar längre, och är mer inne på hyfsade kopior nu. Speciellt om det är så stora prisskillnader som du säger på t.ex. drivrem.

Ya
169
Yalouque
BMW 325d -09
Det finns förvånansvärt lite information på nätet om hur man byter vattenpump på 325d/m57. Har inte hittat några diy-videor för min modell. För termostatbyte finns däremot många bra how to-videor.

Kan ju vara jag som är dålig på att hitta. Någon som vet var jag kan hitta en beskrivning av hur man byter vattenpump på min modell?

Jag har fått uppfattningen att att det inte innebär särskilt mycket extra jobb att byta vattenpump Om man ändå ska byta huvudtermostat, men där kanske jag har fel?
bl
2.294
blixten
325i -88
Om det inte finns någon info om vattenpumpsbyte, kan det ju även tyda på att pumpen vanligtvis inte behöver bytas. Men det är inget jag har kännedom om.
ma
314
makeba
635 Csi -83
Z4C 3.0Si -07
Alpina B3 3.3 -00
Länk

/Kent
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.