|
|
|
|---|---|
|
Jag har bläddrat i instruktionsboken, men hittar inte något om dem. De syns när jag startar bilen men försvinner efter en kort stund. En annan sak jag inte hittar i instruktionsboken... Om den finns där så hittar jag den bara inte. Under ventilationen i mitten, under knappen för varningsblinkersen och dörrlåsningen sitter det ett reglage med blått/rött som i varmt/kallt. Vad är poängen med den, bilen ska ju ha full automatisk klimatkontroll... (hur laddar jag upp bilder till forumet?) | |
|
Det betyder att ingen plats i baksätet är bältad - om du knäpper bältet på en (eller flera) plats/-er så blir den gubben grön. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Vredet med blått/rött gör att du kan justera värmen på luften ur just dom utblåsen. Har aldrig riktigt förstått poängen med det vredet och nu verkar dom försvinna på nya modellerna, men vissa verkar gilla att göra finjusteringar via det vredet. T.ex. blåsa extra kall luft i ansiktet men ändå hålla 20 grader i kupén. | |
|
Poängen är att du kan tex en solig vinterdag med mkt strålning genom rutan få värme på fötterna utan att "grilla" huvudet. Funkar kanon i min f32. Använder det ganska ofta faktiskt. |
|
| Måste säga att den där bältessymbolen är en fantastiskt bra funktion. Just när man har småbarn, varit med några gånger att ena barnet knäppt upp bältet och då har jag sett det direkt. | |
|
Iggeman Håller med. Det är en riktig bra funktion. Har varit med om samma situation var och varannan dag när det begav sig. Dessutom finns det vuxna. Inte så kul att få 50 - 80 kg i nacken vid en hård inbromsning. Men som tur är tror jag att typ 100% av alla bilar oavsett märke har detta nu. |
|
|
Som andra redan har berättat om så är det blåröda reglaget en blandningsventil. Den blandar kyld luft med den reglerade luften från klimatanläggningen. Då kan du i paneluttagen få luft med lägre temperatur än den luft som släpps ut ur de andra munstyckena. Jag uppskattar denna funktion mycket och har för det mesta reglaget i mittläge. Påminner om reglaget Airmix som Volvo introducerade på 140-serien 1973. Även om du ställer reglaget i max kyla så är det ingen risk att du får en massa kall luft då det är kallt ute för då är utsläppet strypt. (Så var det inte på Volvon. Där kunde man få in kall luft mitt i vintern.) Reglaget är mest användbart då anläggningen kör i läget som brukar kallas bi-level (B/L) vilket är då luft släpps ut både till golvet och panelen. Mycket tråkigt tycker jag om reglaget är på väg bort på kommande modeller. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
PÅ min G30 finns inte vredet. Jag saknar det hela tiden. Dock går funktionen att hitta efter lite fipplande i idrive. Men det orkar man ju inte varje gång man vill använda det. Där går det dessutom att välja på förare och passagerare. BMWCS #8925 |
|
| Kan verkligen hålla med om att det är en grym bra funktion med vredet. Så här års använder jag den dagligen för att få värme på morgonen och kyla på vägen hem från jobbet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.