AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.841

Köpa 335iA xDrive -15 utan extrautrustning?

Sida 1 av 2
TF
81
TFFL
320iA -04
120iA -18
Är erbjuden en 335iA xDrive -15 med i princip NOLL extrautrustning.
Enda extrautrustningen är sportstolar (tyg), tonade rutor och PDC bak.
Standard automatlåda d.v.s. ingen sportautomat, inga "paddlar".
17" fälgar med 225 däck.

Är bilen totalt iskall på marknaden?

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hur länge ska du ha den?

Ju äldre den blir desto mindre roll spelar det. Vilken utrustning är viktig för dig?
TF
81
TFFL
320iA -04
120iA -18

2 år skulle jag tro

Jag hade velat ha:

M-ratt
Adaptivt chassie
Svankstöd
Fartpilot
Harman Kardon ljud
PDC även fram
Drag

Viktigt för många andra tror jag är, förutom det ovan:

M-paket
Skinn
Elstolar
Navi Professional
Större fälgar
Rattvärme

Bilen har inget av detta

TF
81
TFFL
320iA -04
120iA -18
Sport-automat med paddlar försvann i mitt inlägg, det hade jag definitivt velat ha

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hur mycket billigare är den än motsvarande ex med utrustningen du vill ha?
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Alltid när jag kör bilar som saknar all utrustning, men där själva bilen är bra, tänker jag alltid 'man behöver ju inte mer än såhär' :-)

Men lite segt med automat utan paddlar...

/M

Mina bilar: Länk
Tycke och smak. Automat med paddlar tycker jag är onödigt. Vill man ha automat växlar man ju inte! I en ren sportbil är det en annan sak...
TF
81
TFFL
320iA -04
120iA -18
Grelle
Bilen "kostar" ca 50-60k mindre

TF
81
TFFL
320iA -04
120iA -18
Stark Industries
Det är stor skillnad på sport-automat och "vanlig" automat. Sport-automat går att ställa i läge "Sport+" och växlar snabbare. Att växla "manuellt" med paddlar är också en helt annan grej vid lite hårdare körning, du kan ha bägge händerna på ratten kvart i tre.

TF
81
TFFL
320iA -04
120iA -18
Jag skrev fel, 30-40k "billigare" är mer korrekt.

DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Utrustning är väldigt subjektivt. Sen personligen så tycker jag det handlar mycket om vad man är van vid. Innan min nuvarande bil hade jag aldrig haft en bil med rattvärme. Nu kommer jag aldrig vilja vara utan det. Sen verkar det finnas tre kategorier av utrustningsnivåer. Typ basutrustad. Någon har verkligen velat ha biltypen/motorn. Mellannivå. Någon har spelat bilen som de vill ha den men avstått från en del utrustning som kanske dyra assistanssystem, glasluckor och nav. Slutligen mer eller mindre fullmatat. En kund som vill ha allt eller en handlare som specat en visningsbil. Jag själv tillhör mellankategorin. Jag skulle ha svårt att ha mindre utrustning än jag har idag. Den aktuella bilen tillhör första kategorin och TS måste själv bestämma sig för om det kommer funka eller ej för dig! Vad har bilen för lyktor? Halogen? Angående sportauto så hade jag inte velat vara utan det. Har haft lånebil från verkstad utan och det är något som saknas för mig.
TF
81
TFFL
320iA -04
120iA -18
Ja sport-automat är det första jag skulle kryssa i bland extrautrustning och även det jag skulle välja om jag bara fick välja ett enda "extra".

Jag gror att merkostnaden för sport-automat var ynka 2000 kr om jag minns rätt?

Bilen har "LED Headlight"

DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
2000 kr stämmer. Sen ska jag säga att det handlar inte bara om att kunna växla från ratten när du kör aktivt. Det är bra i andra lägen också när du kanske vill ha en uppväxling lite tidigare än när systemet vill och det omvända förstås. Sen ska jag nämna att vanliga automaten är utmärkt också.

Led, ok det är en lci! Då blev led standard. Tur det..

Du får ta en allvarlig funderare på om du kan leva med den påvra specen eller om det är lika bra att säga pass också betala lite mer för ett annat exemplar.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det finns absolut köpare till sådana här bilar också. Det finns inget som säljer en bil snabbare på Blocket än ett lågt pris.Och så uselt utrustad är inte bilen om man jämför med hur bilar såg ut för bara några år sen.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Precis, tror inte problemet är försäljning i nästa led utan om du själv "klarar av" att leva med specen eller om du köper den och ångrar dig om några månader och egentligen vill ha en med mer utrustning. Med tanke på din önskelista så känns det som att det finns lite risk att du ångrar dig, men det beror förstås på hur viktigt det är med utrustningen.

Jag köpte "fel" bil och det blev bara dyrare än att köpa rätt bil från början, visst var även den bilen bra på många sätt men det låg och gnagde att jag egentligen ville ha en annan bil. Resultatet blev att jag bytte ut den tidigare än beräknat med större förlust än det var tänkt.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Precis så blir det. Köper man inte det man vill ha kommer man ångra sig och sälja bilen istället. Den typen av försäljning blir ofta stressad (man vill bli av med bilen fort) och då avspeglar det sig på priset. Inget är sämre för försäljning än att ha bråttom.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Vissa saker är enkla att eftermontera, andra är orimligt dyrt/omöjligt. Större fälgar löser jag själv (5 hjulbultar), krok har jag låtit eftermontera på firma, men att uppgradera farthållare med broms till farthållare med avståndshållare är inte rimligt lösligt, säger min erfarenhet.
På förra bilen bytte jag inredning från halvskinn till helskinn men det tog lång tid innan jag hittade en ok ny inredning till rimliga pengar, två olika bilar fick donera delar för det.
Har köpt beg sportratt och låtit firma göra bytet, rimligt på E46 men hur mycket mer knöl det är på nyare vet jag inte.
Bäst om bilen har rätt utrustning för dig, från början, men köper man inte nytt får man oftast kompromissa lite

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
TF
81
TFFL
320iA -04
120iA -18
Tusen tack alla för era kloka och goda råd och synpunkter.
Jag ska provköra bilen och bilda mig en uppfattning.
Tyvärr har jag inte råd med en med mer utrustning.
Har dock fått reda på en M135i som har allt jag vill ha utom krok.
Svåra val....
M.
11
M.M
330d F31 2015
Vad gäller automatlådan så kan ju vilken tuning firma som helst programmera om den,är ju samma låda fast annan mappning.
Däremot får du ju inga paddlar på ratten,byta växelväljare går ju oxo finns på Bildelsbasen.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
TFFL, tänk till ordentligt så det blir rätt från början. Är sällan man vinner på att köpa något man är tveksam till och sen byta inom kort. Jag specade min bil och jag äger den fortfarande efter sju år. Så om man gör ”rätt” så kan man vara nöjd länge. Innan denna bil har jag bytt betydligt oftare.
TF
81
TFFL
320iA -04
120iA -18
Visst är det så DLC. Här får jag en 3-serie med underbar motor och prestanda men inget "mer".

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.