|
|
|
|---|---|
|
Hur är egentligen prutmånen idag vid köp hos bilhandlare? Säg en bil i prisspannet 250-300’000kr? Någon som köpt bil i det sista eller kanske jobbar som bilsäljare? // Daniel | |
|
Räkna med att handlarens marginal på en bil i det spannet är i regel 50k eller något mer om det är en ägare med panik som bytt in. På en M6 som jag köpte för några år sedan hade handlaren lagt ut bilen för 388k inbytespriset var 315k. Råkade se det kontraktet. Så hur mycket du kan pruta beror på tillgång och efterfrågan. Att köpa en cab i höst istället för nu kan spara dig i runda slängar 50k. EB |
|
|
Tack för ditt svar. Bilen i fråga är en vanlig bil, ingen cab eller M-bil eller så. Så lite prutmån bör där vara på bilen då får man anta? // Daniel |
|
| Hur mycket vill du pruta i procent? | |
|
Hur långt är ett snöre...? ;) Det är nog omöjligt att svara på vad enskilda handlare kan tänka sig pruta - allt beror på handlarens situation och tänkt objekt. Behöver de omsätta lagret och få in pengar lite "akut", är prutmånen givetvis större då det kan vara billigare för handlaren att då sälja en bil utan vinst i stället för att behöva ta ett lån t ex. Marginalen mellan köp och försäljning är ju det som handlaren ska betala skatter, overheadkostnader, lön mm. för, så de behöver ju en viss marginal i vinst...ingen handlare vill i längden skänka bort bilarna för noll-vinst och jobba gratis. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Förutom det som redan nämnts i svaren tycker jag att hur bilen är prissatt spelar roll. Är priset helt i linje med vad andra liknande objekt annonseras för, eller är det högre (eller kanske lägre)? Ligger priset högt så kan säljaren räknat med prutmån och du har bra argument att pruta i jämförelse med andra liknande bilar. Min senaste affär för ett år sedan, prutade 30k och fick lite extra på köpet bla fylld tank, prisklass ca 350k. Det kan också bero på om du har inbyte och om du finansierar via säljaren. |
|
|