|
|
|
|---|---|
|
Hur är egentligen prutmånen idag vid köp hos bilhandlare? Säg en bil i prisspannet 250-300’000kr? Någon som köpt bil i det sista eller kanske jobbar som bilsäljare? // Daniel | |
|
Räkna med att handlarens marginal på en bil i det spannet är i regel 50k eller något mer om det är en ägare med panik som bytt in. På en M6 som jag köpte för några år sedan hade handlaren lagt ut bilen för 388k inbytespriset var 315k. Råkade se det kontraktet. Så hur mycket du kan pruta beror på tillgång och efterfrågan. Att köpa en cab i höst istället för nu kan spara dig i runda slängar 50k. EB |
|
|
Tack för ditt svar. Bilen i fråga är en vanlig bil, ingen cab eller M-bil eller så. Så lite prutmån bör där vara på bilen då får man anta? // Daniel |
|
| Hur mycket vill du pruta i procent? | |
|
Hur långt är ett snöre...? ;) Det är nog omöjligt att svara på vad enskilda handlare kan tänka sig pruta - allt beror på handlarens situation och tänkt objekt. Behöver de omsätta lagret och få in pengar lite "akut", är prutmånen givetvis större då det kan vara billigare för handlaren att då sälja en bil utan vinst i stället för att behöva ta ett lån t ex. Marginalen mellan köp och försäljning är ju det som handlaren ska betala skatter, overheadkostnader, lön mm. för, så de behöver ju en viss marginal i vinst...ingen handlare vill i längden skänka bort bilarna för noll-vinst och jobba gratis. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Förutom det som redan nämnts i svaren tycker jag att hur bilen är prissatt spelar roll. Är priset helt i linje med vad andra liknande objekt annonseras för, eller är det högre (eller kanske lägre)? Ligger priset högt så kan säljaren räknat med prutmån och du har bra argument att pruta i jämförelse med andra liknande bilar. Min senaste affär för ett år sedan, prutade 30k och fick lite extra på köpet bla fylld tank, prisklass ca 350k. Det kan också bero på om du har inbyte och om du finansierar via säljaren. |
|
|
Kanske lättare att pruta in saker/utrustning som vinterdäck och nygjord service som företaget kan lösa före moms men mindre pengar in är ju "ren 100%ig förlust" för bilfirman. På mitt senaste bilköp på firma för 200k, fick jag in utrustning för cirka 20k samt en förlängd garanti via 3:eparts försäkringsbolag. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Det är väl klart att inga handlare vill skänka bort bilarna. Men när vi är det läge vi är så kommer det dyka upp många fall där vissa handlare behöver få loss likviditet. Det är inte direkt gratis att sitta på en stor vagnpark som säljer trögt. Men överlag är det ju omöjligt att spåna på hur mycket prutmån det finns, det är ju så många parametrar som styr det. Spontant känns det ju som man borde kunna göra dom bästa affärerna på relativt nya bilar eftersom tillverkarna redan börjat och kommer rea ut många modeller. För vem vill sitta på en massa lager när ett nytt modellår snart är här. Skulle jag köpa bil nu hade jag varit kall och väntat 1-2 månader. Känslan säger att de kan dyka upp ett och annat under sommaren. Det förutsätter dock att man inte har inbyte. |
|
| Dom som vill pruta mest är dom som också inte sköter sina bilar speciellt heller, brukar finnas ett samband..... | |
| Min erfarenhet är att vissa bilhandlare går det att diskutera priset med, emedans att andra är helt omöjliga. Även om den omöjlige handlaren ligger väsentligt över snitttpriset för bilen man är intresserad av. | |
| Tror det blir betydligt bättre prutmån i höst. Dels säsongsvariationen men även djupare ekonomisk kris. | |
|
Letar efter en 428/430 M-sport. Och där har dom jag varit i kontakt med bara kunnat ge runt 3,5% vissa ännu mindre. Då är ändå 4 serien i slutet av sin cykel Jag har viljat har runt 8-10% men visst då ligger dom flesta kvar otrolig länge också |
|
| Trots krisrubriker i media och kraftigt fallande nybilsförsäljning så verkar begagnatmarknaden gå som tåget. Det var ett par veckor i mars/april som var stendöda. Just då hade man kanske kunnat stövla in och pruta 10% rakt av, men marknaden är inte riktigt så illa som många hävdar. Därför är rabatterna helt enkelt därefter, särskilt på begagnat. Har sålt två tre begagnade bilar i olika prisklasser det senaste 5 månaderna och det finns kunder! | |
| Visst är det så, det börjar plana ut nu med corona hysterin och börsen går upp och ekonomin tar fart igen. | |
|
Ganska naturligt egentligen - att det inte går att pruta så mycket - med ”lagen” om tillgång och efterfrågan. Produktionen av bilar har varit i princip 0 de senaste månaderna men efterfrågan har inte varit 0, vilket innebär att relativt nya bilar får en ökad attraktionskraft. |
|
| 2018-2019 lagerbilarna är lättare att pruta på.. | |
Buspelle |
Vissa lagerbilar behöver man inte ens pruta på, de är redan nedsatta 15-20%, ibland mer. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.