AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.098

Vakuumslang till bränslefiltret är av E46 320i -04 m54, vad har den för funktion?

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Vid reparation under bilen så märkte jag att vakuumslang till bränslefiltret var av. Svårt att säga om det var under reparationen som den den gick av eller att den redan var så där. Hur som helst slangen var bara smulor kvar så jag bytte direkt till en ny.
Jag är mest nyfiken vad den har för funktion i överhuvudtaget? Har den liksom ett primer funktion eller något slags sekunder som man inte ens märkar av i fall det går av?

Jag vet iaf att på tidigare m52 så fanns det ingen vakuum till bränslefilter.
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Referenstryck (från insuget) till bränsletrycksregulatorn så bränsletrycket hålls konstant i förhållande till trycket i insuget.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Stämmer det som gasa säger. Det är för att kompensera för olika omgivningstryck som spridarna utsätts för. Detta så att 1ms öppningstid av spridarna vid tomgång (mycket lågt tryckt i insuget) levererar samma mängd bränsle som 1ms öppningstid av spridarna vid fullast (atmosfäriskt tryck i insuget).

Stämmer Tomas_e36. För M54-motorn gjorde man om lite i detta område och man kombinerade ihop bränsletrycksregulatorn och bränslefiltret. Därför behövde även vakuumslangen följa med till bränslefiltret.
På alla andra motorer så var ju bränslefiltret och bränsletryckregulatorn två helt skiljda komponenter (bränsletrycksregulatorn satt oftast direkt på fuel railen).

Detalj #11 i skissen nedan över en M52-motor är just vakuumslangen till bränsletrycksregulatorn.
Länk
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Toppen!
Tack för eran förklaring! Nu vet jag det!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.