|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Vad jag syftade på var bmw:s m3 med v8 inte alpinas från 90-talet. De 3 seriebilar med bensindrift som saluförts av alpina de senare åren har, vad jag minns, haft modifierade motorer. Jag har aldrig menat att alpina är heligt, men att anse att de fullt ut kan jämföras med en mappning för kanske 15 000 kr är inte speciellt verklighetsanpassat. |
|
|
Om man bortser från saker som inte har med drivlinan att göra så vill jag nog hävda att det är verklighet idag. |
|
|
Kan tillägga att jag själv äger en mappad B58. Men vad vet jag....? |
|
|
Bara av intresse kan jag visa er hur mitt kompressionstest såg ut efter topplockspackningarna hade failat på min B8 4.6 Cylinder 3 och 4 helt utan kompression Cylinder 7 och 8 lite kompression men katastrof. Kolla utskriften på testet. Länk |
|
| Lanab, var din B8 manuell? Förutom kvalitetsproblemen i övrigt. Hur kändes den bilen? Hade du den när E36 var gällande modell eller när den ersatts av senare 3-serier? | |
|
B8 fanns bara som manuell, bilen var underbar köra, det var som en gokart, hade ett enormt bottenvrid som påminner om min Ferrari. Jag köpte den av Abbe här på forumet för 8 år sen tror jag, renoverade upp stora delar av bilen och sen kom motorhaveriet som Jarl fixade, efter det sålde jag ner bilen till en privat Alpina samlare utanför Munchen. |
|
|
Såklart, det var andra tider då. Manuell var det som gällde. Kan tänka mig att många av de finare äldre Alpinorna lämnar landet tyvärr. |
|
|
@lanab. Det såg ju inte så kul ut. I ditt fall så vet vi ju orsaken. Men en sak som är ganska vanlig när det gäller topplockshaveri är att trimmarna inte förstår att man måste dra toppen extremt hårt för att undvika att den lyfter. Och topp packningen får då felaktigt skulden. Mer off topic ,ber om ursäkt för att jag sabbar din tråd Grelle. Men vet du tänd följden på S65an? |
|
|
Sorry. Hittade den 😀 Lite annorlunda. 1,5,4,8,7,2,6,3 |
|
| Fin bil. Men galet dyr jämfört med motsvarande BMW. | |
| 4dy, ja, man ska vara en riktig Alpinaentusiast för att kunna motivera den prisskillnaden. | |
|
För de som TROR sig veta kan jag nämna att Alpinas modell 2018/2019 (B3s) med angiven effekt på 440 hk (bromsad effekt 452 hk). Jämfört med standard bmw har Alpina förstärkt motorblock, förstärkta vevaxellager, förbättrad oljesmörjning och kylning av varje cylinder samt kolvar. Andra kolvar annan smid vevaxel. Annan större dubbelturbo , modifierad lufttillförsel till insuget, optimerat/modifierat kylsystem, större kylare, större oljekylare, större laddluftkylare. Avgassystem från Akrapovic. Förstärkt bakre hjulupphängning, differential och automatlåda... Samt en bil som inte har ett nervöst beteende och är anpassad för vilsamma och långa autobahnetapper i hög marchhastighet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.