|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Länk Ny Alpina lanseras. Det jag reagerar på är den modesta effektökningen från M340d, kunde de inte lagt sig mer kring 400hk? Sen fronten, ser nästan ut som om de utgått från M-sport fronten och sedan modifierat den. De brukar de ju inte göra om jag minns rätt. | |
| Alpina är inte som det var 20-30 år sen, de har överenskommelser med BMW sen många år att inte lägga sig för högt effektmässigt mot BMWs egna motsvarande modeller, hände något i slutet 90-talet rent avtalsmässigt på den fronten, kommer inte ihåg exakt årtal det skedde. | |
|
Det som ändock verkar lite positivt är att de verkar att ha fått tillgång till S58an. I jämförelse med den miserabla B4 an med N55 404 HK. När man samtidigt kan mappa en B58 till närmare 500 Hk för några tusenlappar istället att betala en halv mille för 100 Hk mindre... Så faktiskt kanske det kan bli lite intressesant med de nyare bensin Apinorna.😀 Dock tyvärr inte diesel verkar det som. |
|
| Lanab, ja det är en stor skillnad mot hur det var innan 00-talet. Är säkert en riktigt trevlig bil på alla sätt och vis, så länge man inte bryr sig om priset. Då känns det som man kan få mer för pengarna genom att ta en M550iT | |
| Tänk om de hade haft tillgång till en diesel-V8 att skicka i! Det hade varit något! | |
![]() 308 BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07 Audi A2 1.4tdi (90hk) -04 Volkswagen Transporter T6 -16 |
Synd att de inte stoppade ner samma maskin som i D5s med 388hk och 800Nm. Effektökningen jämfört med F30 modellen är ynka 5hk och accelerationssiffrorna samma för sedanen och 0,2 sekunder långsammare för nya kombin. Trist när nya modeller är långsammare än den de ersätter :-( |
| Ja, det känns ju minst sagt sådär... | |
| Men är det M-ratten de utgår ifrån numera? Tidigare har det ju varit standardratterna som oftast inte är särskilt roliga. | |
| Hur går det egentligen för Alpina? finns det någon dåre som köper det? | |
| Jadu, bra fråga. De kommer ju med nya modeller så helt avstannat är det ju inte. Skulle vara intressant att se försäljningen på olika marknader och modeller. Men det är nog inte helt lätt att hitta. | |
| Nu är det ju så att Alpinas motorer inte är bondtrimmade med något enkelt chip man köpt på nätet, utan det är rätt mycket ombyggnader och förstärkningar som brukar ske. Men för er som bara stirrar er blinda på en effektsiffra, så tycker jag ni skall fortsätta med bondtrimning. | |
|
Blixten: Absolut har det varit så historiskt, särskilt när bilarna byggdes om och fick turbo etc. Men vilka förstärkningar görs idag? Jag skulle tro att det i princip enbart handlar om mjukvaran. För 15 hästar till krävs knappast några större förstärkningar. Det är andra tider nu. Utsläppskrav och annat gör att det är allt tuffare för små tillverkare att hävda sig. |
|
| Blixten, du får gärna informera om du har info om B3 S motor och hur den skiljer från 40d. Men som Acey är inne på så tror jag också att det skiljer mycket på hur det var förr, mot hur det är nu. Det är därför jag förstår att det inte är någon liten sak för Alpina att ta fram en V8 diesel när BMW själva saknar det i sortimentet. Men det är också därför de hade utmärkt Alpina på allvar. | |
|
@blixten Så var det förr, tror mycket av den gamla bilden av Alpina lever kvar, dock är inte Alpina i närheten vad dom en gång var tyvärr, det är mest fokus på inredning och komfort idag. När Hartge i slutet av 90-talet tryckte ner en V10 i en e46 och Alpina inte följde med förstod man att Alpina hade ändrat fokus. |
|
![]() 308 BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07 Audi A2 1.4tdi (90hk) -04 Volkswagen Transporter T6 -16 |
Jämförde de tre olika dieselmodellerna från Alpina och blev förvånad att man har så många olika motorkonfigurationer. D5s - trippelturbo med 388 hk och 800 Nm XD3/Xd4 - quadturbo med 388 hk och 770 Nm D3s - dubbelturbo med 355 hk och 730 Nm Känns märkligt då Bmw själva alltid försöker ha en och samma motorkonfiguration i så många modeller som möjligt. |
| Bmw har samma motor för att de skall tjäna så mycket pengar som möjligt och Alpina kör med olika motorer för att bilarna skall bli så bra som möjligt. | |
| Igelkotten, alla de motorerna bygger väl direkt på den motor BMW själva har i den serien? Så skalfördelen kanske kommer därav? | |
|
Nuförtiden är det inte bontrimmning, det var förr. Om du nu har nyare bil 18 och framåt. Har du rätt insats material så kan en seriös trimfirma för en billig peng lyckas riktigt bra. Runt 500 hk. Tror att problemet iaf tidigare varit insats material. Det verkar iaf tills nu ( S58) att Alpina fått nöja sig med sekunda material och fått göra det bästa som kan med det. Det var ungefär lika när jag var i Aston Martin svängen. De fick nöja sig med MB's förra generation av typ allt inkl infotainment etc..... Men som skrivet nu har de ju riktigt bra möjligheter med S58 an och det skall bli intressant och se vad de kan göra. Om nu inte BMW lägger fingrarna emellan. |
|
|
Alpina har i vilket fall tills helt nyligen, bytt ut vevaxlar och kamaxlar, kolvar, gjort förstärkningar, större oljekanaler etc. I flera av de modeller de säljer. Det är i min värld inte jämförbart med en mappning. Dessutom är jag rätt så övertygad om att man med en Alpina bil kan köra i full fart på autobahn i timtal utan problem. När jag varit på trackdays i Sverige, så är det mycket vanligt att de kraftigt mappade bilarna går snabbt några varv i början på dagen, för att sedan haverera. Sedan kan man ju fråga sig om inte sekunda material också ryms i bmw:s rymliga samvete. M3 med v8 vars vevlager slits ut efter typ 10 000 mil, hade kanske inte förekommit hos en bil från alpina... |
|
|
Det var måååånga år sen dom bytte vevaxlar, kolvar etc....du lever kvar i 90-talet. Och sen när har Alpina haft en V8 i en 3-serie? sista var modellen var en e36 och den motorn var heller inte den bästa, jag vet för jag har ägt en sådan, topplockspackningar som ger sig och smäller hål mellan cylinderväggarna för att Alpina inte satt riktiga packningar som M5 e39, dvs metallpackningar. Finns andra saker jag kan ta upp också....Alpina är inget heligt, de går sönder också. |
|
|
Går att skriva en bok om detta. Men för att göra det kort. Den "nya" generationen ex B58 kan du ganska enkel mappa till runt 500hk och ja den håller utan problem. Du behöver inte byta eller förstärka något. (förutom att evakueringssida behöver lite bättre flöde) N55 som de använde tidigare är en helt annan historia. Ang rasade motorer på track-days så är din kommentar lite av , hur långt är ett snöre? Min poäng var dock att de verkar ha fått tillgång till S58an. Och det verkar ju lovande. Nedan länk en serie riktigt bra klipp om hur man fixar 1000HK + ur en B58. Och hur det funkar. Krävs dock lite mer än mappning. Men ändå ganska imponerande vad den nya generationen pallar. (stakarna byttes bara för säkerhetsskull) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.