|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
hej har precis köpt en bmw 523i e39 -97a och vill köpa till olja till den men vet inte vilket "märke" och var någonstans på nätet jag ska beställa. kan ni någon sida där man kan finna billig olja eller drömmer jag för mycket. och olja från biltema, är det dumt o köpa där för bmw eller funkar det? | |
| www.oljemagasinet.se funkar bra om man ska beställa mindre mängder. Vill man beställa massor vid samma tillfälle finns ett par tyska sajter som är ännu billiagre, till exempel Länk | |
|
Bara som ett tips till.. Ica Maxi brukar ha "kampanj" på Shell Helix Ultra 5W/40 emellanåt.. Priset är då i många fall ca 299kr för 4 liter, annars ligger det på 399kr som "normalpris". En bra och godkänd olja för din motor. Visst, Biltemas 5W/40 går också att åka med i din motor, men för min del "känns" det bättre med Shells godkända 5W/40..och med kampanjpriserna så skiljer det inte många kronor per liter mot Biltemas variant(5w/40). Ett tips till>>>Köp BMWs motoroljefilter, "chansa" inte med filtret..t.ex köpa oljefiltret när du "ändå är på Biltema" :) Sedan finns mycket diskussioner om oljor och filter på sajten om du vill läsa tills ögonen trillar ur :) Mvh Janne. |
|
| www.levoil.de är en tysk sida. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Till en 97 med 1500 serviceintervall funkar i princip allt i oljeväg både delsyntet och syntet är godkända. 5W-40 Är lämplig viskositet. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| hej känns som ja fick svar på mina frågor tack så mycket uppskattas :) | |
|
@Janne T: är Helixoljan på Maxi verkligen rätt klassad? Jag har kollat på den förut men då var det inte rätt, men jag kan ha fått fel för mig? Kör nämligen Helix i 525an från -01 och är mycket nöjd med den men då är det Helix ultra ECT C3 5w-30. |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det beror vilken månad din 01 med M54 är tillverkad till och med 08/2001 då är även LL-98 klassad olja helt OK. dvs 5W-40 på Maxi. byter du 1500 mil inga bekymmer alls. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
www.mapodo.de Tysk sida som Levoil. Bra pris vid ca 20 liter eller mer beroende på villkor för frakt. |
|
|
Utöver de som nämnts: motoroel100.de och även dackonline.se är två ställen jag handlat av utan problem. Hur det är med leveranssäkerhet/leveranstider nu i Corona-tider låter jag dock vara osagt! Däckonline har dock blivit rätt dyra på senare tid upplever jag... Om du byter oljan var 1200-1300:e mil, behöver du inte köra med LL01 eller 04 som redan nämnts, men de har strängare tekniska krav än LL98 på flera punkter så det kan vara bra att köra LL01 ändå. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Beställde en dunk från motoroel100 i måndags lev i morrn de var billigast just nu ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Beställde Aral SuperTronic från levoil förra veckan, kom efter några dagar. Inga problem med frakten alltså. |
|
hej viskositeten på bmw 523i e39 -97 vilken är bäst till den? står på bmw boken ngra olika som 5w30 men hemsidorna rekommenderar 5w40 och den finns inte med i boken vilken ska jag välja om någon vet? |
|
| Längre upp i tråden så rekommenderas du 5W-40. | |
|
Länk Här handlade jag sist. Mycket trevligt support och snabb leverans. Gynna även Svenka butiker som försöker hålla bättre priser tänkte jag. |
|
|
Köp mestadels från Oljemagasinet nu för tiden, annars är det Tyskland som gäller. Sista jag köpte 10 liter från Tyskland hade utlämningsstället fått panik då det runnit ut på hela golvet så det var som en halkbana, hahaha.... Glömmer aldrig det, dom hade ju packat idiotiskt, sen är Castrol inte dom bästa på vara täta, limfogarna i plasten spricker lätt om det får lite smällar under transport. |
|
| Handlar mest från motoröl100 innan dess Mapodo. Snabbt och bra packat | |
| Motoröl100 är galet mycket billigare än många andra återförsäljare på vissa oljor, exempelvis Liqui Mollys Synthoil High Tech. Är kopior på oljor ett problem? Kan det finnas en risk att man får en ompacketerad billig olja? Utifrån vad jag hittar verkar fenomenet främst finnas i Asien. | |
|
Jag har nyss beställt denna Länk till e46an (det är ingen bruksbil, tanken att använda 10w-60 i just detta fallet är välgrundat. Beställde även denna Länk som jag tänkt använda till diesel-bilarna. Måste säga att motoroel100.de var snabba att skicka och frakten hem ser ut att gå snabbt. Mvh, Björn |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Varför är det välgrundat att använda 10W-60 i en E46 320i? Om du kör bana och har för hög oljetemperatur behöver du en oljekylare, inte tjockare olja. |
|
Tja.. "TheBear89" kanske bara kör bana på sommaren ;) med denna bil och vill ha en något "bättre anpassad olja för hans specifika användningsområde" som klarar att bibehålla smörjoljefilmen även vid extremt hård belastning under lång tid.. Säger inte att han behöver detta(smörjoljefilmen brister nog knappast trots användandet av rekommenderade oljesorter), men en fundering i största allmänhet :) Svaret kommer nog snart :) Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.