|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har 204 hk i min bil, och 250 Nm. Har kollat ett chiptuningföretag som enligt deras info kan höja effekten till 218 hk och 270 Nm.... det borde bli samma effekt precis som Z4 2.5Si E85. Vad tror ni om detta? Passade även på att ringa till BMW och fråga vad sportknappen gör egentligen...bilen känns definitivt rappare med knappen intryckt. Det sportknappen gör är att göra gaspedalen känsligare....eftersom den är elektronisk....så då gasar motorn mer än tidigare ifall man trycker ned pedalen en viss sträcka. Jag ställde frågan för att få veta om sportknappen mappade om motorn.... Så ifall man chiptunar motorn...så kommer den kännas ännu rappare med sportknappen intryckt. Pris 5900 kr.... Vad tror ni om detta? Izzy | |
|
Sportknappen gör bilen mer känslig på gas, så ja, det gör gasresponsen känsligare. Chiptrimma en sugbil tycker jag känns lite tveksamt. Ökar risken för problem, men med högst marginell effektökning. Annat vore det om du bytt hårdvara och sedan gjort en mappning för att anpassa till den. Hur chippet lirar med sportknappen är just en sån sak som är lite svår att säga 100% säkert hur det blir. Var kommer effekten att komma? På toppvarv? Drar du ofta till rödmarkering? |
|
|
Hej, Jag är själv lite tveksam..även om lite hästar lockar. Jag kör nästan aldrig på höga varv....max upp till 3500 varv. Izzy |
|
|
Då tror jag du ska titta var i registret dessa hästar hamnar. De kanske hamnar helt i toppregistret. Drar du den till 6500 rpm så har du krasst sett dubbla effekten mot vid 3500 rpm och ändå bevarar du originalskick. Vips får du massa mer hästar helt gratis! :) |
|
|
Jag pratade med Autostable i E-tuna idag. På en 2.5 liters sugmotor så kan man ifall man kör en steg 1 trimning få ut c:a 15 hk extra samt 25 Nm extra. Dvs 219 hk ( 204 original) 275 Nm ( 250 Nm orig) Håller med dig Grelle, effekttoppen kommer nog vid de högre varvtalen. De sparar originalmappningen ifall man ångrar sig en vacker dag. De rekommenderar 98 oktan för att få ut mest...men om man inte kör hårt en längre tid så funkar 95 oktan också. Om det nu stämmer att man får ut 15 hk för 5.900 kr....så blir det ju drygt 1 hk/ 500 kronor....Tumregler från 70-talet var ju 1 hk per 1000 kr ...på den tiden. Sista funderingen är att Z4 2.5 Si ( 06-09) just hade 218 hk....så jag tror motorn klarar detta utan bekymmer... Jag mäste säga att det just nu är 60-70 % chans att jag kör på detta....Om det går åt skogen så har jag ju alltid något att skriva om på Autopower.. : ) Izzy |
|
|
Testa du och se hur det blir! 2,5Si-motorn var väl en N52B25 och du har en N53B30 så jag vet inte om det hjälper dig att titta vad den hade och att det därmed definerar vad din motor klarar. Generellt så delar nog din motor mycket delar med den starkare 30i så vi kan anta att vissa delar är helt dimensionerade för högre effekt. Men vi vet ju inte om det gäller alla delar eller inte. Men jag tror inte du behöver oroa dig över denna lilla ökning. |
|
|
Ja, Jag funderar fortfarande lite....en sak som förbryllar mig lite är att man får gå upp på 98 oktan. Säkert för att öka marginalen till knackning. Det jag snarast tänker på är ifall min motor får mer effekt om jag byter till 98 oktan utan chip trimning Izzy |
|
| Prova några tankar och se om du känner skillnad. | |
|
Ja, testar 98 oktan vid nästa tankning Izzy |
|
|
När det gäller äldre BMW kring år 2000 och tidigare anser jag det lämpligt att alltid köra 98 oktan. På den tiden hade vissa BMW motorer i USA problem med deras låga kvalitet på bränslet, vilket påstods skada motorn. Nu är det ganska mycket etanol i vårat bränsle, men det är minder etanol i 98 oktan än i 93 oktan. Det finns ett skäl varför miljövännerna inte fått igenom 10% etanol, i Tyskland kommer bensinbolagen bli ansvariga för eventuella skador, därmed var det stopp där. Jag kör alltid med 98 oktan, kanske helt i onödan. |
|
| Prins Valiant - Vi har ju inte amerikanskt bränsle här. De är väl snarare nere på 90-oktan? Sedan så är det väl samma etanol i 98 som 95 numera? 93 oktan är jag obekant med. Felskrivning eller något du vill berätta mer om? | |
|
@Prins Valiant: Problemen i USA berodde på svavelhalten i bensin som förstörde cylinderväggarna. BMW t.ex. hade Nikasil eller Alusil som ytbehandling beroende på marknad. Preems bensin som exempel på hur mkt etanol det är i, Länk |
|
|
USA och Kanada mäter oktantalet på ett annat sätt och det finns tre olika angivelser på oktantalet beroende på hur det har mätts fram: MON (Motor Octane Number) och RON (Research Octane Number) och "hybriden" PON (Pump Octane Number) som är mitt emellan MON och RON. Större delen av världen anger värdet i RON, med två stora undantag: USA och Kanada anger värdet i MON, MEN när du tankar där är det PON som anges vid pumparna... Det mäts på lite olika sätt så de är inte direkt omvandlingsbara men grovt räknat kan man säga att PON 91 är samma som RON 95 oktan och PON92/93 motsvarar RON 98 oktan. Så bensinen har inte så lågt oktantal som man kan tro, MEN svavelhalten och vissa andra "föroreningar"/"oönskade ingredienser" är generellt högre än i den europeiska lågsvavliga rena bensinen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för all info. Som Grelle skriver, 93 oktan är felskrivning. Jag följde Kane's länk och läste även datablad från Shell för 95 och 98 oktan. Det är uppenbart att man blandar in ca 4.9% etanol, oavsett oktanhalt. Svavelhalt m.m. verkar vara samma oavsett oktanhalt. Såg att i Finland blandade man blandar in 10% etanol i 95 oktan, varvid försäljningsandelen för 98 oktan ( 5% etanol) ökade från 7 till 27%. |
|
|
Har Izzy provat 98 oktan? Eller har han chippat motorn nu? Gick det åt skogen eller törs man prova!? KN |
|
|
Hej KriNo Jag har inte testat 98 oktan ännu, men motorn är riktigt rapp. En nyhet är dock att jag läste igenom bilens dokumentation för ett par månader sedan, och ägaren som tog in bilen till sverige chippade bilen det första han gjorde....så bilen var chippad utan att jag visste om det. Har kört på 95 oktan utan några som helst problem. Izzy |
|
|
Enligt dokumentationen skall den ligga på 220 hk nu ( 204 original, fast det vet ni ju redan) Izzy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.