AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.055

BMW F20 116D Backväxel som krånglar!

gl
5
gloggisen
BMW F20 116D - 2012
Tjenare folket!
Nu är det såhär att jag upplever ett problem med min backväxel som inte riktigt vill ligga kvar. Varenda gång jag ska backa så tvingas jag hålla kvar växeln på plats genom att trycka växelspaken uppåt, gör jag inte detta så hoppar växeln ur! Någon här med liknande problem som vet vad som bör åtgärdas och ifall det är ett omfattande problem eller något enkelt fix.
Tack på förhand!
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Nu ska vi inte tro det värsta... Men det finns ju ett antal som ha råkat ut för att det inte går att lägga in backen på nyare F1* och F3* med manuell låda. Om det är samma låda kan det vara samma grundorsak med annat symptom. BMW byter då lådorna till hög kostnad men det finns en som renoverar för under 10 tkr. Det brukar finnas annonser på blocket.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
I de fallen är det synkroniseringsringen till backen som spruckit...går att byta om man anlitar "rätt firmor". BMW säljer inte lösa interna delar i lådan utan byter bara lådor.

Oavsett låter det som att lådan måste öppnas och ev. byta delar - så vänd dig till en växellådsexpert.
Har funnits minst två olika firmor som annonserat på blocket om att de byter synk-ringar.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.